اعتیاد در نوجوانان و جوانان یکی از خطرناک ترین مشکلات اجتماعی است که می تواند برای جامعه تهدید کننده باشد. باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش مصرف اعتیاد باشیم.

اعتیاد در نوجوانان و جوانان چه مشکلاتی برای جامعه ایجاد می کند؟

اعتیاد در نوجوانان و جوانان یکی از بزرگ ترین مشکلات اجتماعی است که می تواند جامعه را به خطر بیندازد. نوجوانان و جوانان در دورانی از زندگی خود ممکن است با مشکلات و چالش های خاصی مواجه شوند که باعث می شوند به سراغ مواد مخدر یا الکل بروند. اعتیاد در نوجوانان و جوانان می تواند تا سن بزرگسالی ادامه داشته باشد. به عنوان مثال، افرادی که در سنین نوجوانی به مواد روی می آورند، احتمال می رود که تا سن بزرگسالی مصرف مواد را ادامه دهند. بنابراین، باید برخی از مشکلات و چالش های ریشه ایِ مرتبط با بروز بیماری اعتیاد را جدی بگیریم و اقداماتی انجام دهیم تا بتوانیم آنها را ریشه کن کنیم.

جوانانی که به سن 18 سالگی می رسند، ممکن است بیشترین مصرف مواد را داشته باشند. آنها معمولا به سراغ الکل، کوکائین و ماری جوانا می روند.

اعتیاد در نوجوانان و جوانان چه مشکلاتی برای جامعه ایجاد می کند؟

اعتیاد در نوجوانان و جوانان یکی از بزرگ ترین مشکلات اجتماعی است که می تواند جامعه را به خطر بیندازد.

چه عواملی باعث اعتیاد در نوجوانان و جوانان می شود؟

اعتیاد در نوجوانان و جوانان بنا بر دلایل مختلفی اتفاق می افتد. زمانی که جوانان از خانواده خود دور می شوند، به دانشگاه می روند، خدمت سربازی خود را شروع می کنند، شغل جدیدی به دست می آورند و یا حتی تشکیل خانواده می دهند، ممکن است به موادمخدر روی بیاورند. برخی از افراد در سن نوجوانی و جوانی به سراغ موادمخدر می روند و برخی نیز در سنین بالاتر آن را تجربه می کنند. دلیل اصلی روی آوردن نوجوانان و جوانان به مواد می تواند فشارهای جامعه یا محیطی یا شرایط سلامت روان باشد.

بیشتر بدانید: سیگار دیگر تابو نیست!

اعتیاد معمولا در چه سنی بین جوانان اتفاق می افتد؟

اعتیاد در نوجوانان و جوانان بیشتر در سنین 18 تا 25 سالگی اتفاق می افتد. طبق نظرسنجی اداره خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد، جوانان بیشترین آمار میزان مصرف الکل و مواد را دارند. در سال 2018، تقریبا 35% از افرادی که سن آنها بین 18 تا 25 سال بوده است، به سراغ مشروبات الکلی رفته اند. 25% از افرادی که سن آنها بالاتر از 25 سال بود، مشروبات الکلی مصرف می کردند. افرادی که بین 18 تا 25 سال سن دارند، بیشترین درصد سیگاری ها را تشکیل می دهند. بسیاری از جوانان نیز به سیگارهای الکترونیکی روی آورده اند. به طوری که 23% از جوانان در سال 2016، از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کردند.

اعتیاد در نوجوانان و جوانان چه مشکلاتی برای جامعه ایجاد می کند؟

اعتیاد در نوجوانان و جوانان می تواند تا سن بزرگسالی ادامه داشته باشد.

نه تنها میزان مصرف الکل و سیگار در جوانان بیشتر است، بلکه در مقایسه با گروه های سنی دیگر نیز بیشتر از مواد غیر قانونی استفاده می کنند. در سال 2019، دانشجویان و افرادی که سن آنها بین 19 تا 60 سال بوده است را برای تعیین روند مصرف موادمخدر مورد بررسی قرار داده اند. افرادی که در رده سنی 19 تا 25 سال بوده اند، بیشترین مصرف مواد غیر قانونی از جمله ماری جوانا، آمفتامین ها، کوکائین و مواد توهم زا را داشته اند. مصرف ماریجوانا به ویژه در سنین 21 و 22 سالگی بالاترین میزان را دارد.

راهکارهای عملیاتی کاهش و کنترل سوءمصرف مواد مخدر چیست؟

اکنون سوال این است که راهکارهای عملیاتی کاهش و کنترل سوءمصرف مواد مخدر چیست؟ تحقیقات نشان می دهند که اعتیاد در نوجوانان و جوانان می تواند به دلیل عواملی شامل اجتماع، خانواده، دوستی ها، محیط، انگیزه های فردی افراد و... باشد.

بیشتر بدانید: افزایش تماس‌ها با خط ملی اعتیاد

برخی از نوجوانان و جوانان برای کاوشِ هویت خود قبل از سن بزرگسالی، به مواد مخدر و الکل روی می آورند. برخی دیگر نیز برای اینکه با همسالان خود هماهنگ شوند، به سراغ مواد مخدر می روند. به عنوان مثال اگر فرد جوان، دوستی داشته باشد که الکل مصرف می کند، احتمال زیادی وجود دارد که خود فرد نیز به سراغ الکل برود.

تبعات روانشناختیِ مصرف مواد مخدر توسط نوجوانان و جوانان مسئله بسیار مهم و جدی می باشد که باید مورد توجه قرار بگیرد. کنترل افسردگی و استرس می تواند باعث کاهش مصرف مواد مخدر شوند.

اعتیاد در نوجوانان و جوانان چه مشکلاتی برای جامعه ایجاد می کند؟

اعتیاد در نوجوانان و جوانان می تواند به دلیل عواملی شامل اجتماع، خانواده، دوستی ها، محیط، انگیزه های فردی افراد و... باشد.

تبعات اجتماعیِ مصرف مواد مخدر توسط نوجوانان و جوانان نیز باید بررسی شود و مورد اهمیت قرار بگیرد. زیرا در برخی از مواقع بعضی از جوانان قربانیِ محیط خود می شوند. به عنوان مثال، ممکن است فرد جوان از مصرف موادمخدر هیچ لذتی نبرد، اما برای اینکه از گروه دوستان خود طرد نشود، به ناچار به مواد روی می آورد.

برخی دیگر از جوانان نیز ممکن است به دلیل درد جسمی یا مشکلات روانی مانند افسردگی و استرس مصرف مواد مخدر و الکل را ترجیح بدهند تا بتوانند خودشان را درمان کنند.

آگاه کردن خانواده ها، ایجاد مراکز فرهنگی، ایجاد تحول در سیستم آموزش و پرورش، ایجاد اشتغال بیشتر، تقویت معنویات در جامعه، کنترل فرزندان، مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر و... می توانند باعث کاهش مصرف مواد مخدر شوند.

اعتیاد در نوجوانان و جوانان چه مشکلاتی برای جامعه ایجاد می کند؟

اعتیاد در نوجوانان و جوانان بنا بر دلایل مختلفی اتفاق می افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha