سخنگوی وزارت بهداشت در صفحه مجازی خود اعلام کرده است که واردات برندخارجی داروهای روانپزشکی در اولویت نیست، این در حالی است که برخی از دکترهای داروساز می‌گویند بعضی از بیماران در صورت عوض کردن قرص‌های خود با حساسیت جدی روبرو می‌شوند. 

مشکلاتی که وارد نکردن برند خارجی داروهای روانپزشکی ایجاد می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت در توییتی با اشاره به دسترسی پایدار به اکثر اقلام دارویی، واردات برندهای خارجی این داروها را فاقد اولویت دانست.

در یک گزارش میدانی خبرنگار آنا با مراجعه به متصدیان چند داروخانه در رابطه با کمبود داروهای روانپزشکی سوالاتی مطرح کرد. از قرار معلوم داروهای روانپزشکی ایرانی کاملا در دسترس است، اما برندهای خارجی که گاهی پزشک اصرار به مصرف این نوع قرص‌ها را دارد با محدودیت روبرو است. این درحالی است که یک دکتر داروساز می‌گوید: بعضی از بیماران به تغییر برند داروی مصرفی خود حساسیت نشان می‌دهند و اجبار بر این است که داروی همیشگی را مصرف کنند. درحالی که فعلا داروهای خارجی در دسترس نیست. اما نمی‌توانیم این ادعا را هم داشته باشیم که داروهای ایرانی به خصوص در حوزه روانپزشکی تا به حال ضعیف عمل کرده است. در بعضی مواقع پزشک اصرار به مصرف داروی خارجی برای بیمار خود دارد.

**واردات برند خارجی در اولویت نیست

در توییت پدرام پاک‌آیین آمده است که: دسترسی به اکثر داروهای اعصاب و روان پایدار است و مشکل کمبود مواد اولیه چند قلم از آن‌ها نیز به زودی رفع می‌شود. منتها برخی متقاضیان، برند خارجی را ترجیح می‌دهند که با توجه به سیاست حمایت از تولید داخل، واردات آن‌ها در اولویت نیست.

به نظر می‌رسد این توییت در پاسخ به نامه انجمن علمی روانپزشکان است که چندی پیش به امضای مجید صادقی رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران خطاب به رئیس جمهور منتشر شده بود.

در بخشی از این نامه که درباره کمبود داروهای روانپزشکی است، آمده است که به استحضار می‌رساند معضل نامه و جمعیت بزرگی از هم‌وطنان عزیز را که نیازمند شروع یا ادامه درمان با این داروها هستند متحمل دشواری‌های جدی کرده است. هرچند تذکرات مکرر انجمن علمی روان‌پزشکان ایران به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اداره‌ی غذا و داروی این وزارتخانه گاه به شکلی گذرا به کاهش یا رفع برخی از کمبودها انجامیده است، در نهایت با کمال تأسف شاهد فراز و فرود دسترسی مردم به داروهایی هستیم که قطع مصرف آن‌ها و حتی تغییر ناگزیر یکی از آن‌ها ممکن است تبعاتی بسیار ناگوار داشته باشد.

بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی برای استمرار سلامت روان خود روزانه به مقدار معینی از داروهایی نیاز دارند که ترکیب مؤثر آن‌ها پس از مدت‌ها ارزیابی و پیگیری تخصصی به دست آمده است و در این شرایط، روان‌پزشکان ایران هر روزه با مراجعانی روبه‌رو هستند که به دلیل تهی شدن بازار از داروی مصرفی آن‌ها یا ناکافی بودن دارویی که داروخانه به آن‌ها تحویل می‌دهد، در خطر بازگشت علایم شدید بیماری هستند. هم‌چنین روان‌پزشکان اغلب با مراجعانی مواجه می‌شوند که با وجود سلامت کنونی و دسترسی به داروهای لازم، به دلیل ناپایداری دسترسی به داروها همواره نگران پایان مجدد دوره‌ی دسترسی و در هراس رویارویی مجدد با بیماری هستند. این موضوع، نگرانی مشترک بسیاری از خانواده‌های این بیماران در سطح کشور است.

از آن‌جا که مکاتبات رسمی و پیگیری‌های غیررسمی مکرر انجمن با مسئولان محترم وزارت بهداشت از حجم این معضلات نکاهیده و با روند و عملکرد کنونی چشم‌انداز روشنی در پیش نیست، از جناب‌عالی تقاضا می‌شود نسبت به شناسایی و رفع زمینه‌های این نابسامانی در اسرع وقت اقدام کنید.

با توجه به اینکه داروهای روانپزشکی در تمام برندهای مصرفی برای بیماران مصرف کننده به شدت حیاتی و در دسترس نبودن آن‌ها مشکلات عجیبی را به وجود می‌آورد بهتر است سازمان غذا و دارو فکری به حال این محدودیت داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha