وزیر نیرو می‌گوید سرانه آب برای هر ایرانی از ۶۵۰۰ متر مکعب در سال به ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است. او تاکید کرد که تغییرات آب و هوایی موجب کاهش الگوی بارش در جهان و ایران شده است.

کاهش ۵۳۰۰ مترمکعبی سرانه آب ایرانیان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما ،علی‌اکبر محرابیان دیروز در آیین گشایش هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران با بیان اینکه طرح جهاد آبرسانی در ۱۰ هزار روستای کشور در حال اجراست و هم‌اکنون با پیشرفت ۲۹ درصدی در حال تداوم است، وعده داد این طرح در سه سال تمام شود و تعداد روستاها در طرح جهاد آبرسانی به ۱۶ هزار روستا برسد. محرابیان گفت: آبرسانی به این تعداد روستا، میزان برخورداری آب روستایی را به حدود ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور می‌رساند.

وزیر نیرو بیان اینکه هم اکنون ۶۰ هزار روستا در کشور وجود دارد که فرایند آبرسانی در بخشی از این روستا عملیاتی و محقق شده است، ادامه داد: امروزه شاهد تغییر اقلیم در سطح جهان هستیم. تغییرات آب و هوایی باعث تغییرات الگوهای بارشی در جهان به‌ویژه در ایران شده است، در این شرایط ضرورت مدیریت منابع آب امری پراهمیت و غیرقابل انکار است.


وزیر نیرو ادامه داد: کاهش بارش‌ها و افزایش تقاضای آب با توجه به رشد صنعت و اقتصاد در کشور دو مولفه‌ای است که برآیند توجه به مدیریت منابع آب را دوچندان می‌کند. او گفت: اگر سرانه آب قابل برنامه‌ریزی را در طول ۵۰ سال گذشته بررسی کنیم، می‌بینیم که سرانه آب قابل مدیریت و تجدیدپذیر به شدت کاهش یافته و سرانه آبی که در اختیار هر ایرانی قرار می‌گیرد از حدود ۶۵۰۰ متر مکعب در سال به حدود ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است، این می‌طلبد که با روش‌های نوین بتوانیم منابع آب خود را به خوبی مدیریت کنیم.


به گفته او کاهش سرانه مصرف آب در کنار بعد نگران‌کننده، دارای ابعاد امیدبخش است: «نگران‌کننده اینکه نمی‌توانیم با روش‌های گذشته و سنتی، آبی که غیرقابل مدیریت و غیرقابل حساب بوده را همچنان مدیریت کنیم اما از سوی دیگر کاهش سرانه به معنای رشد اقتصادی و مصرف است.»وزیر نیرو: در اجرای پروژه سد چم‌شیر و همه پروژه‌های عمرانی وزارت نیرو رعایت ملاحظات محیط زیستی در اولویت قرار دارد و نمایندگان سازمان محیط زیست نیز در آخرین بازدید خود از این سد، شرایط محیط زیستی آن را تأیید کرده اند و انتقادات وارده برطرف شده است.

وزیر نیرو البته درباره میزان مصرف در کشور هم در اظهار نظری تامل‌برانگیز گفت: «‌اگر میزان مصرفی که ایرانی‌ها امروز در عرصه‌های کشاورزی و واحدهای صنعتی خود دارند را با گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم که کشور در حال رشد و پیشرفت است و این بعد خوشحال‌کننده ماجراست و آنچه برای ما، مسئولان و کارشناسان حوزه آب اهمیت دارد، رسالت سنگینی بر دوش ما گذاشته این است که بتوانیم با این حجم بارش خدادادی همه نیازهای امروز و آینده مردم را تامین کنیم.»

به گفته محرابیان دو روش برنامه‌ریزی و مدیریت به روش‌های نرم‌افزاری و اجرای پروژه‌های مدیریت منابع آب باید به صورت توامان اجرا شود: «در مدیریت اجرای پروژه‌های سخت افزاری، بالادستی، انتقال و مهار آب‌ها و تصفیه‌خانه آب و اکثر پروژه‌ها در این زمینه‌ها امروز شاهد فعالیت قابل‌توجه در بخش آب کشور هستیم. باید به خودمان متذکر شویم که چه بودیم و چه هستیم و این نکته مهمی است.»


محرابیان در همین زمینه ادامه داد: ۴۰، ۵۰ سال پیش در کدام نقطه بودیم و امروز در کدام نقطه هستیم. با بررسی وضعیت صنعت آب و برق وقتی مطالعه می‌کنم که کارشناسان ما در تعریف پروژه و امور مهندسی و اجرایی در چه نقطه‌ای بودیم و امروز در چه نقطه‌ای قرار داریم به خود می‌بالم که به عنوان عضوی کوچک و خدمتگذار در این صنعت تلاش می‌کنم.

محرابیان به کمبود منابع آب تهران هم اشاره کرد و گفت: اگرچه که اعتقاد داریم با مدیریت صحیح مصرف شهروندان تهرانی می‌توانیم بخش زیادی از مشکلات موجود را حل کنیم، اما برای تأمین آب پایدار تهران برنامه‌های متعددی داریم که فرایند اخد مجوز برخی برنامه‌ها نهایی شده و برخی نیز در مرحله اخذ مجوز هستند

ملاحظات محیط زیستی چم‌شیر رعایت شده است


به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، وزیر نیرو درباره نقدهای مطرح شده درباره احداث سد چم‌شیر گفت: تمام ملاحظات محیط زیستی در رابطه با سد چم‌شیر رعایت شده است و اخیراً نیز نمایندگان سازمان محیط زیست با بررسی مجدد سد، ابهامات را بر طرف کرده‌اند.محرابیان افزود: سد چم‌شیر یکی از سدهای بزرگ کشور است که در مراحل پایانی اجرا قرار دارد و در اجرای آن از آخرین تکنولوژی‌های مهندسی استفاده شده است.


او در رابطه با این سد و حواشی محیط زیستی سد چم‌شیر گفت: در فرایند اجرای پروژه، نکات و اصول محیط زیستی بر اساس ضوابط سختگیرانه سازمان محیط زیست به صورت دقیق رعایت شده است و علاوه بر اینکه این پروژه قبل از آغاز فرایند اجرا، از سازمان محیط زیست مجوز گرفت، همچنین در طول فرایند اجرا نیز ۲۵ گزارش دقیق محیط زیستی به این سازمان ارائه کرده است.


وزیر نیرو همچنین با تأکید بر رعایت اصول محیط‌زیستی در همه پروژه‌های عمرانی این وزارتخانه اضافه کرد: در اجرای پروژه سد چمشیر و همه پروژه‌های عمرانی وزارت نیرو رعایت ملاحظات محیط‌زیستی در اولویت قرار دارد و نمایندگان سازمان محیط زیست نیز در آخرین بازدید خود از این سد، شرایط محیط‌زیستی آن را تأیید کرده‌اند و انتقادات وارده برطرف شده است.


محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه آب مهم‌ترین محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است، گفت: از شروع دولت سیزدهم توجه به آب و مسائل آن مورد تأکید رئیس جمهور و سایر اعضای کابینه بوده است و در بودجه سال ۱۴۰۱ ردیف‌های مناسبی برای اجرا و نهایی سازی پروژه‌های آب در نقاط مختلف کشور دیده شد و در بودجه ۱۴۰۲ نیز همین‌گونه خواهد بود که امیدواریم نتیجه آن تسریع در فرایند نهایی سازی پروژه‌های مهم صنعت آب در کشور باشد.


محرابیان در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه هفتم توسعه و اهمیت آن بیان کرد: در تدوین برنامه هفتم توجه به موضوع آب مورد وفاق مجلس و دولت بوده است و امیدواریم با لحاظ کردن مسائل و چالش‌های آبی کشور، زمینه اجرای هرچه سریعتر پروژه‌های آبی به ویژه در حوزه کشاورزی فراهم شود.


او در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره سد بختیاری گفت: سد بختیاری یکی از سدهای ارزشمند در حوزه مدیریت منابع آب است که برای تأمین مالی آن از روش‌های ترکیبی استفاده شده است و هم بهره‌گیری از کمک سرمایه‌گذاران داخلی و هم خارجی در دستور کار است. وزیر نیرو همچنین در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون تعرفه آب شرب و سیاست‌های دولت در این زمینه گفت: سیاست دولت در حوزه آب‌بها، عدم افزایش تعرفه‌ها تا سطح الگوی مصرف و محدود کردن مصارف بیش از الگوی مصرف در بخش‌های مختلف است.او در همین رابطه ادامه داد: در حوزه آب‌ها، سیاست‌ها را باید به گونه‌ای پیش ببریم که مانع مصارف نامتعارف شویم تا هم عدالت رعایت شده باشد و هم مدیریت مطلوب تری در حوزه مسائل آب رقم بخورد.


آخرین وضعیت طرح‌های دریاچه ارومیه


محرابیان در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با آخرین وضعیت پروژه‌های آبی دریاچه ارومیه گفت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ما شاهد کاهش شدید بارش‌ها هستیم و نیز در پروژه‌های عمرانی که پیشتر برای احیای دریاچه اجرایی شد مثل تونل انتقال آب کانی سیب، اشکالاتی وجود داشت که امکان بهره‌برداری از آنها فراهم نبود. در پروژه انتقال آب کانی سیب، همکاران ما در ماه‌های اخیر و طی یک کار جهادی حدود ۷۰۰ متر از مسیر تونل را که به لحاظ فنی دارای اشکالات جدی بود، اصلاح کردند و پیش‌بینی می‌کنیم در بهمن‌ماه سال جاری بتوانیم از تونل انتقال آب کانی سیب بهره‌برداری کنیم.


وزیر نیرو در رابطه با دیگر طرح و برنامه‌ها پیرامون دریاچه ارومیه نیز گفت: در رابطه با افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه، طرح و پروژه‌های دیگری مانند بهره‌گیری از پساب بهداشتی شهرهای ارومیه، تبریز و دیگر شهرهای حاشیه دریاچه در دست اجراست. با این وجود نکته بسیار کلیدی در مورد این دریاچه برداشت‌های غیرمجاز و بیش از حدی است که اتفاق می‌افتد و لازم است با به‌کارگیری روش‌های نوین به‌ویژه در حوزه کشاورزی این برداشت‌های زیاد و غیرمجاز را محدود کنیم.


برای تامین آب پایدار تهران برنامه داریم


محرابیان به کمبود منابع آب تهران هم اشاره کرد و گفت: اگرچه که اعتقاد داریم با مدیریت صحیح مصرف شهروندان تهرانی می‌توانیم بخش زیادی از مشکلات موجود را حل کنیم، اما برای تأمین آب پایدار تهران برنامه‌های متعددی داریم که فرایند اخد مجوز برخی برنامه‌ها نهایی شده و برخی نیز در مرحله اخذ مجوز هستند.


وزیر نیرو درباره شناسایی منابع آب جدید اطراف تهران افزود: در اطراف تهران منابع آب مطمئنی داریم که سابق بر این کمتر مورد توجه قرار گرفتند، ولی حالا در دست مطالعه هستند تا در صورت لزوم برای افزایش کمیت و کیفیت آب شرب تهران از این منابع نیز استفاده کنیم و همچنین موضوع بازچرخانی آب و استفاده از پساب بهداشتی نیز در دستور کار است که می‌تواند بخشی از نیاز آبی شهر تهران را پاسخ دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha