سرپرست مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون واکسن های ایرانی علیه کرونا مانند برکت، پاستوکووک، نورا و غیره به اندازی کافی و حتی زیاد در کشور وجود دارد و مشکلی از این بابت در صورت نیاز به واکسیناسیون دز جدید نداریم.

وفور واکسن‌های ایرانی در مقابله با موج هشتم کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، شهنام عرشی افزود: زیر سویه های جدید امیکرون اکنون در کشور شیوع یافته و موارد ابتلا به این بیماری در مراکز درمانی بستری هستند، پیش بینی می شود که تا دو، سه هفته دیگر وارد موج همه گیری آن شویم.

وی اظهار داشت: موج جدید کرونا در کشور به شدت موج های قبلی نیست ولی به مردم توصیه می شود دز یادآور واکسن کرونا را حتما تزریق کنند و بهداشت فردی و اجتماعی به خصوص دوری از تجمعات و استفاده از ماسک در فضاهای بسته که تهویه مناسب ندارند، را انجام دهند.

عرشی تاکید کرد: در حال حاضر تمامی مبادی ورودی ها به کشور به خصوص مرزها تحت کنترل و رصد هستند و مسافرانی که به کشور وارد می شوند باید تست منفی کرونا ۷۲ ساعت را همراه داشته باشند و بر دستورالعمل های بهداشتی نظارت می شود.

به تازگی محققان حوزه پزشکی اعلام کردند که خطر بروز یکی از زیرسویه‌های اُمیکرون در دنیا وجود دارد که در برابر همه آنتی‌بادی‌های درمانی موجود مقاوم است و یافته‌ها حاکی از آن است که برای مقابله با این زیرسویه باید درمان‌های جدید شناسایی شود.

براساس تحقیقات جدید در یک موسسه آلمانی، زیرسویه جدید امیکرون با نام BQ.۱.۱ در برابر همه درمان‌های آنتی‌بادی تایید شده، مقاوم است.

در بدن افراد مبتلا به ویروس کرونا با واکسیناسیون کووید-۱۹ ایمنی ایجاد و منجر به ایجاد آنتی‌بادی‌های خنثی کننده در برابر این ویروس می‌شود که به محافظت در برابر ابتلای مجدد یا یک دوره شدید بیماری کمک می‌کند. آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده با اتصال به پروتئین اسپایک ویروسی از بدن محافظت کرده و از ورود ویروس به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند؛ با این حال برخی از انواع ویروس کرونا (SARS-CoV-۲) به خصوص سویه امیکرون از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده فرار می‌کند و به علت جهش در پروتئین اسپایک، حتی در افراد واکسینه شده یا در حال نقاهت، باعث ابتلا به بیماری با علامت می‌شوند. این موضوع به عنوان فرار از سیستم ایمنی شناخته می‌شود و برای جمعیت‌های پرخطر از جمله افراد مُسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک است.

با توجه به افزایش همه‌گیری کرونا در کشورهای اروپایی و آسیایی در ایران با شروع فعالیت دولت سیزدهم اولویت تسریع در تامین واکسن و واکسیناسیون حداکثری برای عموم مردم محور تصمیمات قرار گرفت. محموله‌های واکسن کرونا عمدتا از شرکت سینوفارم چین هر هفته با تعدادهای میلیونی وارد کشور شد، این روند بر مدار سرعت قرار گرفت و دولت مردمی توانست در مدت هفت ماه از شروع به کار بیش از ۲۰۰ میلیون دز واکسن را تامین کند تا مردم نگرانی بابت واکسن نداشته باشند.

انجام واکسیناسیون فراگیر موجب شد تا مردم در پایان سال ۱۴۰۰ با آسودگی خاطر به سفرهای نوروزی بروند و ترددهای نوروزی ۱۴۰۱ قابل مقایسه با سالهای قبل یعنی ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ که شاهد شیوع کرونا بودیم، نباشد اما این پایان راه کرونا نیست و مردم باید در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و روند تکمیل واکسیناسیون خود سهل انگاری نکنند تا شرایط مطلوب‌تری برای مهار این ویروس ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha