بعد از گذراندن پنج شب و روز سرد، بالاخره گاز بعضی خانه‌های تربت جام وصل شده است. گلسا می‌گوید: «دست و پایمان تازه دارد گرم می‌شود. از ترس ادامه قطعی گاز، بخاری کوچکی در یکی از اتاق‌ها روشن کرده‌ایم. همه درزها را پوشانده‌ایم و منتظریم که اوضاع درست شود.» علاوه بر مردم تربت جام که به گفته این شهروند، در قطعی گاز، شب‌ها و روزهای وحشتناکی را از سر گذرانده‌اند، از دیروز گاز هشت روستای تایباد هم قطع شده است. در این روزهای سرد و برفی گاز ۲۵ هزار مشترک قطع بوده است. دیروز فرماندار تربت جام به مردم معترض وعده داد که گاز به‌زودی وصل شود. شهروندان خسته از سرما، در نبود وسایل گرمایشی و سوخت، چشم‌انتظار عملی شدن این وعده‌اند.

انجماد «تربت جام»/ سرپرست سازمان هلال احمر: بحران به آن شکل رخ نداده که به موضوع ورود کنیم!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پیام ما، مردم سرمازده تربت جام، دیروز جلوی ساختمان هلال احمر تجمع کردند. آنها وسایل گرمایشی می‌خواستند و خشمگین از بی‌توجهی مسئولان به بحران و پیش‌بینی نکردن این وضعیت و قطعی گاز و سرما، در ساختمان را باز کردند و هیتر و چراغ‌های نفتی را برداشتند. خیلی‌هایشان هم دست خالی به خانه برگشتند. تصویر دهه شصتی صف‌های بلند نفت و گاز، در تربت جام در حال تکرار است. ویدئوهای مردم معترض هم در فضای مجازی دست به دست می‌شود. مردی در حضور فرماندار از نوزاد سه‌روزه‌اش می‌گوید که در سرماست. دیگری از اینکه فرزندانش در سرما مریض شده‌اند و بردنشان به بیمارستان، هزینه‌ای به هزینه‌های زندگی اضافه کرده است. دیگران می‌گویند: «یک هفته است غذای گرم نخورده‌ایم.»، «هیتر برقی آوده‌اند ۶۰۰ هزار تومان، پیک‌نیک دانه‌ای صد هزار تومان. چه خبر است؟»، «بالای شهر گاز دارند، چرا ما نداریم؟»، «خط لوله انتقال گاز تا بیست سال دیگر به چه درد ما می‌خورد؟» ششمین روز قطعی گاز تربت جام است و به شمار همه خانه‌های بدون گاز، از سرمای سخت این روزها روایت هست. یکی از روایت‌ها این است: شب دوشنبه در مناطق مختلف تربت جام، ۱۳ نفر با گاز مونوکسید کربن ناشی از وسایل گرمایشی ناایمن، دچار مسمومیت شدند.


یک روایت از هزاران

گلسا که ساکن تربت جام است، می‌گوید: «قطعی گاز در روستاهای اطراف تربت جام، یک روز قبل‌تر شروع شده بود. مردم با نوزادهای تازه به‌دنیا آمده، سختی بسیاری کشیدند. در شهر همه هنوز دنبال راهی برای گرم شدن هستند. اگر شانس آورده باشند و چراغ نفتی گیرشان آمده باشد، آن هم به قیمت بالا، باید بگردند و نفت پیدا کنند.» در اوضاع بحرانی قطعی گاز، گرانی سوخت و وسایل گرمایشی هم درد دیگری است. خانواده او هم به سختی پیک‌نیک پیدا کردند. به گفته این شهروند پیک‌نیک‌ها را بین صد تا سیصد هزار تومان پر می‌کنند و قیمت چراغ نفتی که سیصد، چهارصد هزار تومان است، در بازار تا یک میلیون تومان هم به فروش می‌رسد، هر چند به‌سختی. «مردم وحشت‌زده با المنت خودشان را گرم می‌کنند. ما چهار شب و روز سرد را گذراندیم و یکشنبه شب بالاخره گازمان وصل شد اما آنچه تجربه کردیم و به چشم دیدیم ترسناک بود.» در کوچه آنها گاز سه‌،چهار خانه وصل شده. «با ترس زیاد بخاری کوچکی را در یک اتاق کوچک روشن کردیم. گفتیم گاز به بقیه هم برسد. همه درزها را با پتو پوشانده‌ایم که گرما بیرون نرود. از این اتاق بیرون نمی‌آییم.» هوای تربت جام هنوز سرد است. «یکشنبه شب منفی ۱۵ بود. شب‌های قبل منفی ۲۱ و حتی کمتر. شب اول به سختی و وحشت گذشت. گرم‌ترین لباس‌ها را پوشیده بودیم اما وقتی حرف می‌زدیم دندان‌هاینمان به هم می‌خورد. دست و پایمان تازه دارد گرم می‌شود. چون چهار روز بخاری خاموش بوده. برف هم روی زمین نشسته و سرد و یخ است.»


بزک نمیر بهار میاد؛ انتقال گاز تا ۲۰ سال دیگر

دو روز پیش وزیر نفت به تربت جام رفت تا از وضعیت قطعی گاز بازدید کند. آمدن او و وعده پروژه انتقال گاز به این شهر، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت جام را به واکنش واداشت. او در توییتر نوشت: ‌«با سپاس از سفر وزیر نفت و استاندار به تربت جام و تخصیص اعتبار برای پروژه خط انتقال گاز؛ به عرض می رساند این تصمیمات برای آینده است و مردم الان نیازمند گرما و روشن شدن شعله گاز هستند باید سریعا از استان‌های مجاور گاز تزریق گردد و الا گاز کل تربت جام و تایباد قطع خواهد شد بزک نمیر بهار میاد!»

حسین جمشیدی، فرماندار تربت جام هم دیروز به ایسنا گفته با اجرای خط انتقال جدید گاز نیاز این شهرستان به گاز برای ۲۰ سال آینده تامین می‌شود. «در سفر وزیر نفت به تربت‌ جام دستور آغاز خط انتقال گاز ۱۶ اینچی از خط عسلویه مشهد داده شد. خط تقویتی انتقال گاز به شهرستان تربت‌ جام به طول ۶۵ کیلومتر و با تأمین اعتبار افزون بر ۵۰۰۰ میلیارد ریال احداث می‌شود تا در زمستان سال آینده شاهد قطعی گاز در این منطقه نباشیم.»

سرپرست سازمان هلال احمر: استفاده از لفظ بحران برای هر شرایطی درست نیست و در حال حاضر با افت فشار و قطعی گاز روبروییم اما باید گفت بحران به شکل تعریف شده آن رخ نداده که سازمان هلال احمر تکلیف وارد شدن به آن را داشته باشد. وزارت نفت به ما گفت که ده هزار والور به منطقه بدهیم و ما هم به سرعت این کار را انجام دادیم اما گفتیم که باید سریعا انبارهایمان پر و جایگزین شود

۶۰۰۰ وسیله گرمایشی توزیع شد اما به همه نرسید

مهشید، شهروند تربت جام هم می‌گوید: «همزمان با آمدن وزیر وسایل گرمایشی آوردند. اما آنقدر شلوغ بود که ما نتوانستیم حتی جلو برویم و یک هیتر برقی بگیریم یا چراغ نفتی. اولش گفتند هیتر ۶۰۰ هزار و چراغ نفتی ۳۵۰ هزار تومان. آنقدر شلوغ بود که نوبت ما نرسید. آخر شب گفتند که هر کسی خریده پولش برگشت می‌خورد. وقتی گفتند رایگان است، دوباره مردم هجوم آوردند. روز دوشنبه هم مردم به هلال احمر رفتند. پسرم را فرستادم که بخاری پیدا کند اما آنقدر شلوغ بود که نتوانست نزدیک شود. مردم البته بعضی‌شان توانستند بروند داخل و وسایل گرمایشی بردارند. خیلی همهمه بود. مردم مگر چه می‌خواستند؟ همه خواستشان این بود که خانه‌شان گرم باشد. اما آنها نتوانستند درست مدیریت کنند.
فرماندار تربت‌ جام گفته است که تعدادی بخاری نفتی و والر در حال توزیع است. «تمام تلاش ما بر کاهش آلام و درد مردم است. تاکنون چهار هزار وسیله گرمایشی بین شهروندان توزیع شده و ۲۰۰۰ وسیله دیگر در حال ورود به شهرستان است. تمام کسانی که قطعی گاز دارند، متناسب با بالاترین ساعتی که قطعی خواهند داشت، برابر لیست شرکت گاز و براساس کد ملی و اشتراک، لوازم گرمایشی تحویل می‌گیرند.» به گفته او تاکنون ۱۵۰ هزار لیتر نفت و همچنین گاز رایگان بین مشترکینی که گاز ندارند، توزیع شده است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی گفته که مصرف گاز مایع در شهرهایی که دچار مشکل ناترازی گاز شده‌اند، در تربت جام ۶۵ تن، تایباد ۲۵ تن، نیشابور ۷۰ تن و در ناحیه مرکزی مشهد۲۱ تن بوده است. دیروز ۱۰ هزار پرس غذا هم توزیع شده و نانوایی‌ها شبانه‌روزی پخت می‌کنند.
عارف یکی دیگر از اهالی تربت جام می‌گوید: «در این سرما و قطعی گاز، به خاطر یخ‌زدگی لوله‌ها آب خانه هم قطع شده. از سه روز پیش به خانه یکی از اقواممان رفته‌ایم. چاره‌ای نیست. سیستم گرمایشی هم نتوانستیم پیدا کنیم. منتظر می‌مانیم تا وصل شود و به خانه برگردیم.»

مهشید، شهروند تربت جام می‌گوید: «همزمان با آمدن وزیر وسایل گرمایشی آوردند. اما آنقدر شلوغ بود که ما نتوانستیم حتی جلو برویم و یک هیتر برقی بگیریم یا چراغ نفتی. اولش گفتند هیتر ۶۰۰ هزار و چراغ نفتی ۳۵۰ هزار تومان. آنقدر شلوغ بود که نوبت ما نرسید. آخر شب گفتند که هر کسی خریده پولش برگشت می‌خورد

تجمع مقابل ساختمان هلال احمر؛ این بحران نیست

سرمای زیر بیست درجه در خراسان را هفته قبل سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود اما آنطور که باید و شاید برایش برنامه‌ریزی انجام نگرفت. زمانی که قطار مشهد در برف گیر کرد هم تماس‌ها با ۱۱۲ زیاد شد اما حضور نیروهای امدادی هلال احمر که در اغلب موارد بسیار به موقع حاضرند و کمک‌حال، این بار دیرتر از موعد بود و حتی صحبت‌هایی به میان آمد که رسیدگی به این وضعیت جزو وظایف قانونی سازمان هلال احمر نیست. چنانکه دلیل هجوم گروهی از مردم به هلال احمر تربت جام هم به همین موضوع عنوان شد و حالا بابک محمودی، سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم، می‌گوید: «من فردا به تربت جام می‌روم اما باید بگویم ما هیچ تاخیری نداشتیم. در مواردی از این دست تکلیفی بر عهده جمعیت هلال احمر از نظر قانونی نیست.» او در پاسخ به انتقادات درباره چرایی نرساندن چراغ‌های گرمایشی به مردم و تاخیر هلال احمر خراسان رضوی در مدیریت ماجرا هم می‌گوید: «ما در مواردی مانند سیل و زلزله که خانه از استفاده می‌افتد مسئولیم اما در این مورد مسئولیتی متذکر ما نبود. هرچند همچنان حضور داریم.»


محمودی همچنین تاکید می‌کند که استفاده از لفظ بحران برای هر شرایطی درست نیست و در حال حاضر با افت فشار و قطعی گاز روبروییم اما باید گفت بحران به شکل تعریف شده آن رخ نداده که سازمان هلال احمر تکلیف وارد شدن به آن را داشته باشد. «ذخایر هلال احمر، ذخایر استراتژیک است. در این مورد هم وزارت نفت به ما گفت که ده هزار والوور به منطقه بدهیم و ما هم به سرعت این کار را انجام دادیم اما گفتیم که باید سریعا انبارهایمان پر و جایگزین شود.»


او از سوی دیگر می‌گوید علاوه بر آنکه ما وظایفی داریم، مردم هم در عین حال باید به فکر باشند و در این مورد خاص هم هرچند وظیفه قانونی نداشتیم اما حضور داشتیم و فرمانداری مسئول تخصیص والوورها و سایر موارد بود «باید در استفاده از لفظ بحران حساسیت بیشتری داشته باشیم. زندگی در شهر در جریان است. مشکلاتی وجود داشته اما باید بدانیم وقتی از بحران صحبت می‌کنیم منظورمان چه چیزی است.»
اشکان موسوی، مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر هم درباره ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و ازدحام مردم تربت جام و تلاش برای ورود به ساختمان هلال احمر برای گرفتن چراغ نفتی و وسایل گرمایشی، به ایسنا گفت که طبق درخواست شرکت گاز استان خراسان رضوی مقرر شد که جمعیت هلال احمر هشت هزار والور نفتی را به ستاد بحران و فرمانداری تربت‌جام تحویل دهد. به این ترتیب شش هزار از این چراغ‌های والور تحویل داده شد و مقرر شد دو هزار چراغ دیگر هم تحویل شود و در همین راستا نیز یک تریلی بارگیری شده و به تربت جام رفت.


موسوی افزود: «وقتی تریلی به شهر رسید، وارد شعبه هلال احمر شد تا تصمیم‌گیری درباره ترخیص و نحوه توزیع والورها از سوی مسئولان فرمانداری و ستاد بحران انجام شود. سیاست‌گذاری و نحوه توزیع این وسایل گرمایشی بر عهده هلال احمر نیست. متاسفانه برخی از شهروندان برای گرفتن چراغ وارد شعبه شدند و اتفاقاتی پیش آمد. اما لازم است مردم بدانند که توزیع و نحوه توزیع آن ارتباطی به هلال احمر نداشت و جمعیت صرفا تامین‌کننده والورها بوده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha