معمولا سبزیجات در وعده‌های غذایی ما جایگاه پررنگی ندارند.شاید نداشتن تنوع در سبزیجات دلیل اصلی نبود آن ها در برنامه غذایی مان باشند. در این بین کلم بروکلی جزو سبزیجاتی است که با وجود فواید بسیاری که دارد کمتر مورد توجه است. در ادامه به فواید این سبزی کمتر شناخته شده می‌پردازیم.

فواید بروکلی از سلامت دندان تا تقویت سیستم ایمنی

درمان یبوست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خرسان، یبوست علامتی است که به دلیل اختلال در هضم مواد غذایی و سخت شدن حرکات روده‌ای ایجاد می‌شود. کلم بروکلی سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است که هردو به هضم غذا و عملکرد بهتر دستگاه گوارشی کمک می‌کنند.برای فرار از یبوست کافی است کلم بروکلی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.


سلامت دندان‌ها


کلم بروکلی حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی است که برخی از آن‌ها باعث افزایش سلامت دهان و دندان و جلوگیری از بیماری‌های دندانی می‌شوند. این سبزی خوشمزه منبع خوبی از ویتامین C و کلسیم است که هر دو برای داشتن لثه و دندان‌های سالم ضروری هستند.


حفاظت از پوست در برابر سرطان


آفتاب‌سوختگی‌های مکرر خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. سولفورافان موجود در بروکلی، در برابر اشعه ماوراء بنفش از پوست محافظت می‌کند و به این ترتیب، خطر ابتلا به سرطان پوست را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.


کنترل دیابت


یک مطالعه که در سال 2012 منتشر شد، حاکی از آن است که کلم بروکلی ممکن است مقاومت انسولین در دیابت نوع 2 را بهبود ببخشد.سولفورافان از آسیب دیدن رگ‌های خونی بر اثر دیابت پیشگیری می‌کند. در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شد سولفورافان سطح قند (گلوکز) خون را کاهش می‌دهد و آثار مضر قند را کم می‌کند.همچنین خوردن کلم بروکلی بعد از غذا می‌تواند سرعت بالا رفتن قند خون را کم کند.


سم زدای قوی


ترکیبات طبیعی موجود در کلم بروکلی مانند سم زدا عمل می‌کنند مواد شیمیایی آسیب رساننده به بدن را غیر فعال و آن‌ها را از بدن خارج می‌کند.


تقویت سیستم ایمنی


کلم بروکلی می‌تواند سیستم ایمنی را در افراد مسن بهبود دهد. این سبزی حاوی ترکیباتی به نام گلوتاتیون بوده که نوعی آنتی‌اکسیدان است و سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن کلم بروکلی خام آثاربیشتری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.


محافظت از مو


ویتامین‌های B و ویتامین C موجود در کلم بروکلی در بهبود سلامت و تقویت مو و فولیکول‌های مو اهمیت دارند. ویتامین C موجود در این سبزی معجزه‌آسا رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و موهای شما را ضخیم‌تر و سالم‌تر می‌کند. همچنین این سبزی منبع خوبی از ویتامین‌های B هم به شمار می‌رود و استرس را کاهش می‌دهد و با ریزش مو مبارزه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha