غروب روز جمعه، آخرین روز دی ۱۴۰۱، یکی از فعالان رسانه‌ای استان خراسان رضوی در صفحه اینستاگرامش خبر از یک اتفاق شوکه‌کننده داد. «جواد تاری‌بخش» که زمانی مدیر رسانه‌ای تیم حالا منحل شده پدیده بود، نوشت: «والدین 15 نفر از بازیکنان یک باشگاه و مدرسه فوتبال در مشهد با مراجعه به حراست اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی از یک باشگاه و مربی‌نماهای آن به خاطر تعرض به فرزندان‌شان شکایت کردند.

تشکیل پرونده درباره ادعای تعرض به ۱۵ نوجوان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، این پرونده در دادستانی نیز مفتوح شده است. نکته قابل تامل این هست که این تیم بدون مجوز در مسابقات لیگ مشهد و استان حضور داشته است و خانواده‌های بی‌خبر از همه جا اعتماد کردند و فرزندان‌شان را ثبت‌نام...»در حالی که رسانه‌ها نسبت به انتشار این خبر به صورت کلی و مبهم اقدام می‌کردند شهرآرا نیوز در این رابطه جزییات بیشتری منتشر کرد.

این رسانه فعال در استان خراسان رضوی در این باره نوشت: «براساس صحبت‌های مطرح‌شده از سوی خانواده‌های این بازیکنان، پس از تغییر رفتار فرزندان‌شان و پیگیری و بررسی محتوای گوشی تلفن همراه بازیکنان، متوجه می‌شوند مربی این باشگاه آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده است. این نونهالان از ترس بازگوشدن این موضوع زیر فشار روحی و روانی قرار دارند.

مادر یکی از این نونهالان می‌گوید: وقتی موضوع را متوجه شدیم، پیگیری زیادی انجام دادیم. چون این باشگاه در لیگ‌های مختلف حضور داشت، اطمینان کردیم و فرزندمان را در این باشگاه ثبت‌نام کردیم، اما حالا که موضوع را پیگیری کردیم، فهمیده‌ایم که باشگاه حتی مجوز هم نداشته است! پدر یکی ‌دیگر از این بازیکنان نیز می‌گوید: دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگوی این موضوع باشند. اگر باشگاه مجوز نداشته، چرا در لیگ حضور داشته و چرا به وضعیت این مربی‌نماها که فرزندان ما در اختیارشان است، رسیدگی نکردند؟ من جواب فرزندم را چطور باید بدهم؟! او به ‌دنبال فوتبال بوده، اما حالا اتفاقی افتاده است که از بازگوکردنش شرم داریم.»

انتشار این خبر علاوه بر واکنش گسترده در فضای مجازی واکنش مقامات را هم به دنبال داشت. علی اکبر هاشمی جواهری، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در خصوص شایعات و حواشی پیش آمده در فوتبال استان گفت: «پس از مطرح شدن خبر اولیه دستور داده شد حراست اداره کل ورزش و جوانان به دقت تمامی ابعاد موضوع را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد تا صحت و سقم و ابعاد آن مشخص شود و در مبارزه با فساد ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم.»

او با انتقاد از هیات فوتبال استان ادامه داد: «تا به امروز کوتاهی‌های متعددی از هیات فوتبال استان مشاهده شده که اگر این موضوع نیز در بررسی‌های ما مورد تایید قرار بگیرد، مسلما با عوامل دخیل در ماجرا برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.»

وزارت ورزش و جوانان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد این موضوع را پیگیری خواهد کرد. در این بیانیه آمده: «دو هفته پیش و به محض وصول گزارش‌هایی از تخلف در یکی از مدارس فوتبال در شهر مشهد، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان به حراست این وزارتخانه دستور داد تا به موضوع رسیدگی کرده و پس از بررسی این ادعاها، در صورت صحت گزارش‌های رسیده با عامل یا عاملین این اتفاق با قاطعیت برخورد شود. پس از دستور سجادی، اداره کل حراست ورزش و جوانان خراسان رضوی با همکاری یکی از نهادهای امنیتی در حال بررسی دقیق موضوع هستند و قرار است گزارش بررسی این ادعاها به محض تکمیل، تقدیم وزیر ورزش و مراجع ذی‌صلاح شود.»


نکته قابل تامل بیانیه وزارت ورزش این بود که این نهاد از دو هفته قبل ماجرا را می‌دانسته اما مقامات هیات فوتبال استان و احسان اصولی به عنوان سخنگوی فدراسیون اعلام کردند تازه دیروز از طریق رسانه‌ها متوجه شدند. محسن حیدری، دبیر هیات فوتبال خراسان رضوی در برنامه ورزشی شبکه خراسان رضوی اظهار کرد: ما از این موضوع بی‌اطلاع بودیم، به اداره کل ورزش می‌روم تا از صحت و سقم ماجرا مطلع شوم. حیدری با دروغ دانستن ماجرا گفت: «این خبر چون اثبات نشده به دروغ منتشر شده‌ است و تا این لحظه ما شکایتی در این خصوص نداشته‌ایم. موضوع را اگر مطلع بودم در نطفه خفه می‌کردم.»

حیدری همچنین در اظهارنظری چالش‌برانگیز در این باره گفت: «پول خرج شده تا این خبر در همه کانال‌های خبری درج شود. این موضوع منطقی و اخلاقی نیست. بحث اخلاقی رسانه‌ها را باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم.» در نهایت احسان اصولی سخنگوی فدراسیون فوتبال و رییس هیات فوتبال استان خراسان رضوی واکنش نشان داد و گفت ما از طریق رسانه‌ها متوجه شدیم!

احسان اصولی در مورد مباحث مطرح شده نسبت به تخلف یک مدرسه فوتبال در مشهد اظهار داشت: «فدراسیون فوتبال از طریق رسانه‌ها متوجه شد که چنین موضوعی در یکی از مدارس فوتبال مطرح شده اما تاکنون شکایتی در هیات فوتبال خراسان‌رضوی یا فدراسیون دریافت نکرده‌ایم. آیین‌نامه‌ها به ویژه آیین‌نامه کمیته اخلاق در اینگونه موارد روشن است. با پیگیری‌های انجام شده و با توجه به اینکه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در همه استان‌ها نماینده دارد، پرونده‌ای تشکیل شد و وظایف اولیه نیز انجام می‌شود.»


پس از این واکنش‌های رسمی اما عصر دیروز دبیر هیات فوتبال خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا جزییات دیگری از پرونده ارایه کرد و از تشکیل پرونده در کمیته اخلاق هیات فوتبال خراسان رضوی برای ماجرای تعرض خبر داد. محسن حیدری در این باره گفت: «شکایتی در خصوص این موضوع به اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی واصل شده است. این ماجرا توسط اداره کل در حال پیگیری است، از این سو هم ما به عنوان هیات فوتبال در حال بررسی ماجرا هستیم و از طرفین دعوت کرده‌ایم که در هیات فوتبال حضور یابند و در کمیته اخلاق نیز پرونده تشکیل شده است.» او در خصوص تجمع در مقابل هیات فوتبال خراسان رضوی هم گفت: «هیچگونه تجمعی برگزار نشده و چنین موضوعی صحت ندارد.

هیات فوتبال روی مسائل اخلاقی به‌شدت حساس است و شدیدترین برخوردها را در این خصوص پس از پیگیری خواهد داشت. خانواده‌ها از این بابت نگران نباشند و امیدواریم روز به روز شاهد کاهش اینگونه آفت‌ها در فوتبال استان و کشور باشیم.» دبیر هیات فوتبال خراسان رضوی در خصوص اینکه آیا طبق واکنش وزارت ورزش، موضوع شکایت به ۲ هفته قبل برمی‌گردد، گفت: «چون شکایت به اداره کل رفته، آنها بیشتر در جریان دقیق روز ثبت شکایت هستند و بهتر است من صحبتی در این خصوص نکنم چون بی‌اطلاع بوده‌ام، شاید اشتباه کنم.

اگر شکایت به هیات فوتبال آمده بود دقیق‌تر اعلام می‌کردم.» حیدری همچنین درباره اینکه گفته می‌شود این باشگاه فاقد مجوز بوده و در مسابقات هم شرکت کرده، گفت: «لیست مدارس فوتبال دارای مجوز را همواره منتشر کرده‌ایم. به اداره کل ورزش و جوانان هم همیشه اعلام می‌کنیم. این باشگاه مجوز مدرسه فوتبال نداشته است، اما این تیم گویا در مسابقات مشهد شرکت کرده و باید از بادامکی، رییس هیات مشهد راجع به این موضوع بپرسید.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تعداد شکایت‌ها پس از انتشار خبر بیشتر شده، گفت: «اگر به اداره کل شکایت دیگری رسیده، بی‌خبریم. همین الان هم ما خودمان پیگیری کردیم و از طرفین خواستیم تا به هیات فوتبال بیایند و پرونده در کمیته اخلاق تشکیل شود، اینکه بیشتر شده یا نه را بی‌اطلاعم. مطمئن باشید در این پرونده هیچ مماشاتی نداریم و قاطعانه عمل می‌کنیم.» با این توضیحات به نظر می‌آید در روزهای آینده شاهد اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری درباره جزییات این پرونده و صحت و سقم آن باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha