یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 350699

هموروئید، شقاق مقعدی، سرطان کولورکتال و کولیت از جمله بیماری هایی هستند که یکی از مهم ترین نشانه های بروز آن دیدن خون در مدفوع است.

هشدار دیدن خون در مدفوع

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، اگر بعد از اجابت مزاج متوجه وجود خون در مدفوع خودشده باشید، باید بدانید که این اتفاق یک علامت هشداردهنده است که باید حتما آن را جدی بگیرید. به‌گزارش اینسایدر؛ علل وجود خون در مدفوع بسیار متغیر است ولی مهم است که به علایم دیگری که همراه با خون ریزی رخ می‌دهد، توجه داشته باشید و برای تعیین علت، در اولین فرصت با پزشک خود صحبت کنید.در ادامه به بررسی دلایل عمده وجود خون در مدفوع می‌پردازیم.

هموروئید


یکی از شایع‌ترین علل دیدن خون در مدفوع، هموروئید است؛ سیاهرگ‌ها در داخل یا خارج راست‌روده متورم می‌شوند. در این شرایط ممکن است خون قرمز روشنی را روی دستمال توالت ببینید. علاوه‌ بر خون ریزی، ممکن است علایمی مانند درد، تورم، خارش و سوزش در اطراف ناحیه مقعد را هم داشته باشید. درمان این عارضه بستگی به شدت هموروئید دارد. در بسیاری از موارد، تغییرات جزئی در سبک زندگی و رژیم غذایی مثل مصرف مکمل‌های فیبر، میوه و سبزیجات یا نوشیدن آب زیاد می‌تواند کمک‌کننده باشد. هموروئید راه‌های درمان متعددی از قبیل جراحی، لیزر و درمان‌های خانگی دارد اما بهترین راه درمان پیشگیری از این بیماری با تغییر در سبک زندگی است.


شقاق مقعدی


شقاق مقعد یا پارگی‌های کوچک در مقعد اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که یبوست دارید و برای دفع مدفوع، فشار می‌آورید. با شقاق مقعدی، معمولاً روی دستمال توالت خون قرمز روشن خواهید دید. دیگر علایم رایج شقاق مقعدی عبارتند از:
درد حین و بعد از مدفوع
سوزش یا خارش مقعد
پارگی قابل‌ مشاهده در ناحیه مقعد
در بیشتر موارد، درمان خانگی برای بهبود شقاق شما کافی است. درمان خانگی شامل درمان‌های برطرف‌کننده هموروئید است اما اگر بعد از این درمان‌ها، شقاق بهبود نیافت، می‌توانید از کرم‌ها، پمادها یا شیاف‌های بدون‌نسخه برای کمک به کاهش التهاب و درد استفاده کنید. در موارد جدی‌تر، جراحی می‌تواند کمک‌کننده باشد.


کولیت


کولیت اصطلاح کلی برای التهاب روده بزرگ است که می‌تواند باعث وجود خون در مدفوع شود. نمونه‌های رایج عبارتند از:
کولیت زخمی(شایع‌ترین نوع کولیت است که با التهاب و درگیر شدن راست روده شروع می‌شود و به قسمت‌های مختلف روده می‌رسد.)
کولیت کرون(میزان آسیب‌پذیری پوستی در مبتلایان به کولیت کرون بیشتر است و از درد مفاصل هم رنج می‌برند.)
کولیت ایسکمیک(به کاهش جریان خون در روده بزرگ، کولیت ایسکمیک می‌گویند که با درد، گرفتگی شکم و نفخ همراه است و طی ۲۴ ساعت فرد دچار مدفوع خونی می‌شود.)


اگر یکی از این شرایط را دارید، احتمالاً به‌غیر از وجود خون در مدفوع، علایم گوارشی مهم دیگری مانند درد معده، اسهال یا کاهش وزن را هم خواهید داشت. درمان بستگی به شرایطی دارد که باعث التهاب روده بزرگ شده است و می‌تواند ترکیبی از تغییرات سبک زندگی، درمان‌های خانگی، داروهای تجویزشده یا جراحی در موارد شدید باشد.


سرطان کولورکتال


سرطان کولورکتال نباید نگرانی شماره یک شما باشد، اما اگر متوجه خون در مدفوع شدید، احتمال دارد به این بیماری دچار شده باشید علایم سرطان کولورکتال به جز رویت خون در مدفوع عبارتند از:
اسهال
یبوست
درد یا گرفتگی شکم
کاهش وزن غیر منتظره
بااین‌حال، این علایم لزوماً نشان‌دهنده ابتلا به سرطان نیستند، زیرا این علایم با بسیاری از مشکلات گوارشی دیگر مشترک‌ هستند. درمان سرطان‌های روده بزرگ به مرحله و این که آیا سرطان به دیگر قسمت‌های بدن گسترش یافته است، بستگی دارد.


خوش خیم یا بدخیم؟


به‌عنوان یک قاعده کلی، معمولاً خون قرمز روشن که گه‌گاه فقط روی دستمال توالت دیده می‌شود، احتمالاً به‌دلیل عارضه‌ای خوش‌خیم است، در حالی که خون تیره‌تر، مقادیر زیاد خون یا خون در مدفوع نشان‌دهنده یک بیماری جدی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha