سلامت نیوز: درست چند روز پیش از"روزهوای پاک" "مرکز ملی هوا وتغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست" اعلام کرد که از 8 کلانشهر کشور، اهواز به عنوان آلوده‌ترین کلانشهرها در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس شناخته شده است. جواد الهایی سحر یکی از فعالان محیط زیست اهواز در یادداشتی که برای اسکان نیوز ارسال کرده از مهم ترین دلایل این وضعیت را جنگل تراشی های اخیر در اهواز دانسته و خواستار ورود دستگاه های مسوول و نهادهای ناظر شده است.

تخریب جنگل های "الباجی" و "نظامیه" اهواز در روز هوای پاک

به گزارش سلامت نیوز جواد الهایی سحر از فعالان محیط زیست اهواز در یادداشتی نوشت: در روز هوای پاک ۱۶ هکتار از جنگل الباجی و ۴۶ هکتار از جنگل نظامیه حذف شدند.

در حالی امروز هوای پاک در کشور نام گذاری شده که چند روز قبل، بر اساس اطلاعات "مرکز ملی هوا وتغییراقلیم" سازمان حفاظت محیط زیست، از 8 کلانشهر کشور، اهواز به عنوان آلوده‌ترین کلانشهرها با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون و رسیدن به عدد ۱۴۶ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس شناخته شده است.

این درحالی است که تجاوزها به "جنگل الباجی" همچنان ادامه داشته و همین چند روز اخیر، ۱۶ هکتار از جنگل الباجی تغییر کاربری شد و از جنگل به کشت گندم تغییر یافت .

هم‌اکنون کلان‌شهر اهواز به علت مجاورت صدها فلر نفتی، وجود کشت وصنعت نیشکر و دود نیشکرسوزی به دلیل انباشت صنایع آلاینده انرژی‌بر و پرمصرف، رها شدن جنگل گمبوعه بدون ساماندهی، جنگل تراشی بسیار گسترده در جنگل الباجی به علت مجاورت یک شرکت بزرگ چوب در کنار جنگل، شرایطی را ایجاد کرده‌اند که شاخص آلودگی هوا تا 6 برابر حد مجاز افزایش یافته و این شهر را به آلوده‌ترین سکونت گاه‌های جهان در برخی روزهای سال بدل می‌سازد.

اشتباه فاجعه‌باری که در اهواز مرتکب شده اند اینکه هیچ گونه برنامه ای برای جنگل های اهواز وجود ندارد تا یک ماه پیش ۴۶ هکتار از "جنگل نظامیه" تغییر کاربری شد تا روز هوای پاک در اهواز تعطیل رسمی شده و عزای عمومی اعلام شده است. از قضا چقدر این مناسبت و تقارن تلخ، شایسته عملکردِ ضعیف منابع طبیعی درباره طبیعت وطن و تخریب جنگل در اهواز است.

ما تقریباً در همه شاخص های محیط زیستی، پیوسته و شتابان در حال سقوطیم. رکوردهای ما در تخریب بیشه و جنگل، حوزه بیابان زایی، اُفت سطح آب زیرزمینی، جنگل تراشی گسترده، تالاب زدایی، فرسایش خاک، کشتار حیات وحش، کاهش زیگونگی، شورشدن اراضی، آلودگی هوا، ریزگرد، ورود فاضلاب به کارون، تولید زباله، مصرف پلاستیک، کاشت گونه های مهاجم همانند کهور، مرگ پایه های کهنسال، مصرف بنزین، انتشار گازهای گلخانه ای و ... در حال پس رفتی تلخ، غمبار، شرم آور و به شدت نگران کننده بوده و اگر از آخر اول نباشیم، بی شک، یکی از اولین ها هستیم.

یک جایی باید حقایق را بگوییم؛ نباید بر طبل نا امیدی بکوبیم. اگر مسئولان "سازمان منابع طبیعی کشور" و "سازمان بازرسی کل کشور" به مسئله جنگل تراشی در اهواز ورود نکنند پیامد امنیتی خواهد داشت. اهواز قلب خوزستان و خوزستان، قلب اقتصادی ایران است و ادامه تخریب جنگل در اهواز، سیل مهاجرت و ده ها بحران را برای تمام ایران به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha