بحران انرژی و ضرورت استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تامین انرژی برق اخیرا مشکلاتی را در ایران و بسیاری از کشورهای جهان ایجاد کرده است به طوری که راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی در پشت‌بام‌ها در ایران و اکثر کشورهای دارای موقعیت جغرافیایی مناسب فرصت مناسبی برای تهیه و تامین برق خانگی و همچنین فروش مازاد آن و کسب درآمد برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

کاهش آلودگی و تامین انرژی از پشت‌بام‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، این درحالی است که کارشناسان معتقدند ایران با وجود روزهای آفتابی زیاد در سال شرایط مناسبی برای توسعه و اجرای طرح نصب پنل‌های خورشیدی به منظور تامین برق خانگی و فراهم آوردن بستر مناسب برای تامین برق واحدهای صنعتی را داراست که در صورت حمایت‌های دولتی و رفع موانع و واگذاری تسهیلات به متقاضیان می‌توان سهم موثری در کاهش سوخت‌های پاک و بهبود وضعیت آلودگی هوا و همچنین تامین انرژی پاک در کشور را داشت.

ظرفیت خوب ایران در تجدیدپذیرها

مهدی رهبری، کارشناس حوزه انرژی در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: ظرفیت‌های مطلوب ایران در حوزه انرژی با وجود چالش‌های مختلف مانند؛ تحریم، کرونا به ویژه در تعامل با منطقه اوراسیا و برخی از کشورهای همسایه مطلوب ارزیابی می‌شود و هنوز هم بسیاری از کشورها از مشاهده توانمندی‌های ایران در حوزه کالاهای آب و برق و همچنین هوشمندسازی در حوزه انرژی شگفت زده می‌شوند، اما به دلیل تحریم و مشکلاتی که ایران در تعاملات بین‌المللی دارد قادر به استفاده بهینه از آنها در خارج از مرزهای نیست.

او افزود: بر اساس بخشنامه ابلاغی وزارت نیرو و الزام وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به تامین حداقل 20 درصد از انرژی مصرفی خود از محل انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، استفاده از سلول‌های خورشیدی به منظور تولید برق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است و تسهیل قوانین و مقررات یکی از مسیرهایی است که در این بخش می‌تواند با کمک نهادهای دولتی یا حاکمیتی، به یاری فعالان بخش خصوصی شتافته و با تسهیل ارتباطات، روند توسعه و تولید را سرعت بخشد.

رهبری ادامه داد: بحران انرژی به خصوص در بخش تامین برق خانگی و صنعتی از جمله چالش‌هایی به‌شمار می‌آید که اکثر کشورهای جهان با آن روبه‌رو هستند اما راهکارهای مطلوبی در این زمینه ارائه شده است. طرح نصب پنل‌های خورشیدی به عنوان یک نیروگاه کوچک، در شمار راهکارهایی تلقی می‌شود که از بسیاری هزینه‌های تولید انرژی در کشور کاسته و علاوه بر آن از میزان آلایندگی نیروگاه‌های بزرگ نیز می‌کاهد.

در سال‌های اخیر بازار انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز چارچوب سیاست‌های حاکم، به‌سرعت درحال‌توسعه و پیشرفت بوده و یکی از رخدادهای مهم حوزه انرژی، تامین وجه غالب برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک است اگرچه نفت و به‌خصوص گاز طبیعی همچنان در فضای گسترده‌ نیاز به انرژی حضور فعال دارند ولی نقش تبدیل آنها به کالا، همچون محصولات پتروشیمی وجه پررنگ‌تری در عرصه نفت و گاز خواهند بود.

نیروگاه‌های خورشیدی پشت‌بامی و کاهش آلایندگی‌ها

این کارشناس اضافه کرد: فروش تضمینی نیروی برق این نیروگاه‌ها، واگذاری تسهیلات مورد نیاز برای راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی در پشت‌بام‌ها از جمله اقدامات و سیاست‌های تشویقی به‌شمار می‌آید که جهت کاهش بار شبکه توزیع برق و ممانعت از خروج ارز از کشور و کاهش آلایندگی زیست محیطی در سطحی کوچک انجام شده است اما مشاهده نتایج این طرح نیازمند حمایت‌های مالی و قانونی از آن است و موقعیت جغرافیایی ایران با توجه با روزهای آفتابی خوب، ظرفیت مطلوبی برای احداث نیروگاه خورشیدی در کشور ایجاد کرده است، بنابراین تهران نیز با توجه به پتانسیل‌های موجود امکان احداث نیروگاه‌های کوچک در بام منازل خود را داشته و می‌توان مطابق با قوانین جاری وزارت نیرو، اقدام به فروش برق تولید شده توسط این نیروگاه‌ها را باهدف کاهش گاز دی اکسید کربن و صرفه جویی در مصرف گاز را کرد.

رهبری معتقد است: به این ترتیب علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های عمومی مانند؛ منازل، هایپرمارکت‌های بزرگ، پایانه‌های اتوبوسرانی و مراکز بزرگ ساختمانی پایتخت برای ایجاد نیروگاه کوچک و تولید برق، بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ نیز با استفاده از طرح‌های نوینی مانند؛ انواع پنل‌های خورشیدی، ساختمان هوشمند، ماژول هوشمندساز نیروگاه خورشیدی در صدد توسعه ظرفیت‌های استفاده از تجدیدپذیرها را دارند.

طرح جایگزینی تجدیدپذیرها با نیروگاه‌های با عمر بالا، از بسیاری هزینه‌های تولید انرژی در کشور کاسته و علاوه بر آن از میزان آلایندگی نیروگاه‌های بزرگ نیز کمتر شده است و رشد تجدیدپذیرها و افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه، در سال‌های اخیر در حالی صورت می‌گیرد که هنوز ظرفیت‌های خالی فراوانی در کشور وجود دارد تا با وجود برخورداری از این منابع، در مسیر توسعه انرژی‌های پاک گام برداشته و علاوه بر صرفه‌جویی در راستای حمایت از محیط زیست گام برداشت.

تعیین مشوق‌های ویژه در این بخش

جعفر محمد نژاد سیگارودی، مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر مقیاس کوچک ساتبا از احداث 110 هزار نیروگاه انشعابی 5 کیلوواتی حمایتی در کشور خبر داد و گفت: احداث نیروگاه‌ها از طریق پرداخت تسهیلات با بهره کم به خانواده‌های کم برخوردار در مناطق محروم انجام می‌شود و خانواده‌ها از طریق سازمان‌های حمایتی (سازمان بسیج سازندگی، کمیته امداد امام، سازمان بهزیستی و معاونت روستایی و توسعه مناطق محروم ریاست‌جمهوری معرفی و پس از تایید نهایی به سازمان ساتبا برای عقد قرارداد خرید تضمینی معرفی خواهند شد و آنها به مدت 20 سال ضمن تامین برق کشور از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

او افزود: بیش از 57 شرکت برای تامین تجهیزات اعلام آمادگی کرده‌اند و خرید برق در بخش حمایتی به ازای هر کیلووات ساعت 2200 تومان اعلام شده، مشوق بعدی اعطای وام‌های کم‌بهره است که بانک‌های عاملی که تعیین شده‌اند موظف به تامین منابع هستند که در برنامه دولت سیزدهم توسعه 10 هزار مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر مورد توجه است و برای این مهم تدابیر لازم در نظر گرفته شده است، بر اساس این برنامه توسعه و ایجاد 7000 مگاوات انرژی خورشیدی در دستور کار است.

محمدنژاد ادامه داد: مقدمات اجرای این طرح در نظر گرفته شده و در دست اجراست و بر اساس مصوبه اخذ شده از شورای اقتصاد به منظور احداث 4000 مگاوات برای دو سال آینده، مناقصه برای ساختگاه‌های تعیین شده در کشور انجام شده و طی مرحله اول مناقصه ساختگاه‌ها برای ظرفیت 1430 مگاوات در حال واگذاری به برندگان مناقصه بوده و مرحله بعدی مناقصه مربوطه در شرف برگزاری است‌.

نحوه درخواست نیروگاه‌های خورشیدی در منازل مسکونی

او با اشاره به پتانسیل بالای ایران در حوزه انرژی خورشیدی گفت: ایران به‌طور میانگین دارای 300 روز آفتابی در سال است که همین مساله ظرفیت بالایی را برای تولید برق از انرژی خورشیدی در ایران فراهم کرده است و باید از آن بهره برد. مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر مقیاس کوچک ساتبا اضافه کرد: درباره نحوه درخواست برای نصب نیروگاه خورشیدی انشعابی در پشت بام منازل یا سقف سوله‌های صنعتی نیز باید گفت متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مهرسان شرکت‌های توزیع نیروی برق استان محل استقرار، نسبت به دریافت مجوز مربوطه و عقد قرارداد خرید تضمینی برق به مدت 20 سال اقدام کنند.

محمدنژاد افزود: بدین صورت که مشترک باید به شرکت توزیع برق محل سکونت خود مراجعه و قرارداد را که از قبل طراحی شده، امضا کرده و از پیمانکاران صلاحیت سنجی شده که در هر شهری فعال هستند، یک پیمانکار انتخاب و نیروگاه را طی مدت کوتاهی احداث کند. این مقام مسئول توضیح داد: شرکت توزیع نیز بر اساس قرارداد، کنتور را برای مشترک نصب می‌کند و مبالغ برق تولیدی بر اساس صورت حساب‌های ارسالی، به صورت دوماهیانه پرداخت می‌شود البته در تلاش هستیم دوره پرداخت را به یک ماه کاهش دهیم.

در خصوص زمان آغاز اجرای طرح حمایتی نیروگاه‌های خورشیدی که همزمان در سراسر کشور انجام خواهد شد، نیز مقرر شده است با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، هماهنگی با تمامی نهادها و شرکت‌های توزیع برق کشور و صلاحیت‌سنجی مالی و فنی که از شرکت‌های تامین کننده تجهیزات را در دست انجام داریم، پیش‌بینی می‌کنیم از ابتدای ماه آبان عملیات احداث این سامانه‌ها در سراسر کشور آغاز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha