سرفه یک رفلکس محافظ طبیعی بدن است که به حفظ مجاری تنفسی کودکان شما از چیزهایی که می تواند باعث تحریک شود کمک می کند. بنابراین سرفه های گاه به گاه طبیعی است اما اگر فرزند شما دچار سرفه ی مداوم شود، به احتمال زیاد دچار عفونت دستگاه تنفسی شده است. در اینجا لیستی از داروهای گیاهی ضد سرفه ی کودکان برای شما گردآوری شده است.

قویترین داروی گیاهی ضد سرفه کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیا، سرماخوردگی و سرفه در کودکان شایع است، به خصوص اگر آب و هوا در حال تغییر باشد و در فصل زمستان. سرفه می تواند دردناک باشد و ممکن است کودک شما را تمام شب بیدار نگه دارد. این بیماری به دلیل سرماخوردگی، آسم، عفونت دستگاه تنفسی یا سینوزیت ایجاد می شود. سرفه ممکن است شامل علائمی مانند مشکل در تنفس، گرفتگی بینی، مشکل در بلع، تب و خس خس سینه باشد.

چایی

توصیه نمی شود شما داروهای بدون نسخه را به کودکان بدهید زیرا برای آنها بی خطر نیست و ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. شما می توانید با مواد موجود در آشپزخانه خود سرفه کودک خود را کاهش دهید. چندین درمان خانگی وجود دارد که برای کودک شما بی خطر است و واقعاً مؤثر می تواند باشد. بنابراین، در اینجا چند درمان خانگی برای سرفه برای کودکان آورده شده است. قبل از دادن این نوشیدنی ها به کودک، حتما و حتما با پزشک او مشورت کنید.

1. سرکه سیب و عسل

سرکه سیب که در بسیاری از درمان های خانگی استفاده می شود، در درمان سرفه نیز موثر است. عسل سرفه را آرام کرده و گلو را تسکین می دهد.

طرز تهیه: یک قاشق چایخوری سرکه سیب را بردارید و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و از کودکتان بخواهید آن را بنوشد. این کار باعث تسکین فوری سرفه می شود.

سرکه سیب

2. عسل

عسل یک داروی عالی برای سرفه و گلودرد است. البته آن را به کودکان کمتر از یک سال ندهید. چرا که برای آنها بسیار خطرناک است.

روش مصرف: نصف قاشق چای‌خوری عسل به بچه‌های زیر دو سال و دو قاشق چای‌خوری عسل به بچه‌های بالای 10 سال بدهید.

عسل

3. بخاردرمانی

بخار موثرترین دارو برای رفع گرفتگی قفسه سینه و گرفتگی بینی است.

روش: آب داغ را در یک کاسه بریزید و از کودک خود بخواهید بخار آن را حدود 10 دقیقه استنشاق کند. همچنین می توانید روغن اکالیپتوس را به آب داغ اضافه کنید.

بخار

4. شیر زردچوبه

زردچوبه خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و داروی موثری برای عفونت هایی مانند سرماخوردگی و سرفه است.

طرز تهیه: یک لیوان شیر گرم بردارید و یک قاشق چایخوری زردچوبه به آن اضافه کنید. آن را هم بزنید و اجازه دهید فرزندتان شب آن را بنوشد. این نوشیدنی تسکین سریع گلو درد و سرفه است.

شیرزردچوبه

5. روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس یکی از مواد اصلی در بسیاری از بخاردرمانی ها است؛ چرا که گرفتگی بینی را باز می کند و تنفس را آسان می کند.

روش مصرف: چند قطره روغن اکالیپتوس را در آب گرم بریزید و از کودک خود بخواهید بخار آن را استنشاق کند. همچنین زمانی که کودک به خواب می رود، مقداری روغن اکالیپتوس در رختخواب بریزید. این کار سرفه را سرکوب کرده و به کودک شما کمک می کند خواب آرامی داشته باشد.

روغن اکالیپتوس

6. سیر

سیر یک گیاه معجزه گر است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. سیر در درمان سرماخوردگی و سرفه نیز موثر شناخته شده است. شما می توانید از این درمان خانگی برای کودکان بالای چهار سال استفاده کنید.

طرز تهیه: دو غلاف سیر را بردارید و پوست آنها را بگیرید و در یک فنجان آب داغ بریزید. اجازه دهید سیر حدود 10 دقیقه در حرارت گرم دم بکشد. بگذارید خنک شود، آن را صاف کنید و هر دو ساعت یکبار این نوشیدنی را به کودک خود بدهید.

سیر

7. غرغره آب نمک

غرغره کردن با آب گرم همراه با نمک، گلودرد کودک شما را تسکین می دهد. به کودک خود بیاموزید که به درستی غرغره کند وگرنه ممکن است در نهایت آب را بنوشد.

روش مصرف: یک لیوان آب گرم بریزید و یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید. حالا با استفاده از این آب گرم نمک غرغره کنید. همچنین می توانید مقدار کمی زردچوبه در آب اضافه کنید و از آن برای غرغره استفاده کنید.

نمک

8. سوپ مرغ

سوپ مرغ گرم احتقان سینه را کاهش می دهد، سرفه را آرام می کند و گلودرد را تسکین می دهد. دارای خواص ضد التهابی است و در برابر سرماخوردگی و سرفه درمان بسیار موثری می تواند باشد.

طرز تهیه: سوپ مرغ درست کنید و به کودکتان بدهید. کودکان بالای 10 ماه می توانند از سوپ مرغ لذت ببرند.

سوپ مرغ

9. دانه خراطین

دانه های خراطین که به نام آجوین نیز شناخته می شود، به رفع احتقان سینه کمک می کند.

طرز تهیه: یک قاشق چایخوری خراطین بردارید و به یک قابلمه آب اضافه کنید. اجازه دهید آب بجوشد. یک حوله کوچک بردارید و آن را بالای آب در حال جوش قرار دهید تا گرم شود (حوله را در آب فرو نکنید). حالا حوله گرم را روی سینه فرزندتان بگذارید. این کار به کاهش سرفه کمک می کند.

خراطین

10. ریحان مقدس

ریحان مقدس یا تولسی یک درمان خانگی موثر برای درمان سرفه و سرماخوردگی است.

طرز تهیه: چند برگ تولسی بردارید و به یک فنجان آب اضافه کنید. آب را بجوشانید و سپس بگذارید خنک شود. حالا آن را صاف کرده و کمی عسل به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را برای تسکین سرفه به فرزندتان بدهید.

ریحان مقدس

11.چای ریشه شیرین بیان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تی بار، چای ریشه شیرین بیان از ریشه گیاه شیرین بیان تهیه می شود و طعم آن کمی تلخ و شور با ته مزه ی شیرین است. ریشه شیرین بیان یکی از اصلی ترین داروهای گیاهی چینی و یکی از بهترین چای هایی است که می توانید برای مقابله با سرفه بنوشید.

مطالعات نشان می دهد که چای شیرین بیان دارای خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی است و در سطح سلولی برای جلوگیری از تکثیر پاتوژن های مضر عمل می کند و در شرایط خاص حتی می تواند باعث آپوپتوز یا مرگ سلولی در سلول های ویروسی شود. محققان این فواید سلامتی را به دو تری ترپن معروف به GL و GA نسبت می دهند. 

طرز تهیه:

یک تکه خیلی کوچک (در حدود یک اینچ) ریشه شیرین بیان تازه را در هشت اونس آب جوش به مدت پنج تا 10 دقیقه دم کنید. اگر طعم آن برای شما تند است، کمی عسل خام یا آب لیمو اضافه کنید تا طعم آن متعادل شود.

همچنین می توانید با استفاده از چای ریشه شیرین بیان، به آرامی غرغره کنید. برای تسکین بیشتر خارش گلو، یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید. آب گرم را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه در پشت گلو بچرخانید. تف کنید و بعد از اتمام دهان را بشویید.

شیرین بیان

12. چای آویشن

چای آویشن یکی از بهترین دمنوش ها برای احتقان و سرفه سینه است.اگر تمایل به نوشیدن آویشن ندارید، اسانس آویشن را می توانید برای باز کردن راه های هوایی نیز استفاده کنید.

یک مطالعه آلمانی نشان داد که چای آویشن در درمان برونشیت حاد همراه با سرفه موثر موثر است. کارآزمایی بالینی دوسوکور و کنترل شده با دارونما، 361 بیمار مبتلا به برونشیت را مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد که گروهی که چای آویشن نوشیده بودند، 68.7 درصد کاهش در حملات سرفه در مقایسه با تنها 47 درصد در گروه دارونما، داشتند. کاهش سرفه همچنین برای بیمارانی که آویشن مصرف می‌کردند دو روز سریع‌تر از دارونما به دست آمد. 

طرز تهیه:

یک فنجان آب را روی اجاق گاز یا با استفاده از یک کتری چای بجوشانید. سه شاخه آویشن را به آن اضافه کنید و آن را به مدت پنج تا 10 دقیقه دم کنید. اگر می خواهید طعم کمی شیرین تری داشته باشید، کمی دارچین اضافه کنید. مخلوط چای را با استفاده از یک صافی مشبک در یک فنجان چای صاف کنید.

چای آویشن

13. چای بابونه

هنگامی که از سرماخوردگی رنج می برید، سرفه اغلب با گلودرد همراه است. سرفه می‌تواند التهاب و تحریک گلو را افزایش دهد و در نتیجه باعث درد مداوم شود. نوشیدن چای بابونه می تواند به کاهش التهاب و روان کردن گلو کمک کند، بنابراین علائم درد را کاهش می دهد.

طرز تهیه:

چای بابونه را می توان با استفاده از گل های تازه یا خشک گیاه بابونه تهیه کرد. به ازای هر هشت اونس آب از یک قاشق چایخوری گل خشک یا دو قاشق چایخوری گل تازه استفاده کنید.  اجازه دهید شکوفه ها به مدت پنج تا ده دقیقه در آب جوش خیس شوند. به یاد داشته باشید که هر چه چای طولانی تر دم بکشد، طعم آن قوی تر می شود. چای بابونه به خوبی با یک تکه لیمو یا کمی عسل جفت می شود.

بابونه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha