معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درخصوص نگهداری ترنس‌های معتاد متجاهر اظهار کرد: تاکنون درباره نحوه پذیرش و نوع رفتار با این افراد دچار چالش بوده‌ایم، زیرا باید وضعیت هر یک از انواع ترنسها باتوجه به وضعیت جراحی و نوع نگهداری آنها مورد بررسی قرار گیرد. براین اساس قرار است طرحی به صورت پایلوت درباره وضعیت نگهداری و مدت درمان این افراد در تهران طراحی شود.

بهزیستی:مرکزی برای نگهداری ترنس‌های بی‌خانمان نداریم/طرحی برای وضعیت نگهداری و درمان ترنس ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، چندی پیش درخصوص وضعیت یکی از ترنس‌های معتاد متجاهر بی‌خانمان که به دلیل بلاتکلیفی هویت جسمی‌اش نه به گرمخانه راهش می‌دهند و نه به سرپناه شبانه (شلتر)، گزارشی منتشر شد که در این راستا فرهاد اقطار، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره نحوه درمان و پذیرش ترنس‌ها در مراکز ماده ۱۶ ، می‌گوید: تاکنون درباره نحوه پذیرش و نوع رفتار با این افراد دچار چالش بوده‌ایم، زیرا باید وضعیت هر یک از انواع ترنسها باتوجه به وضعیت جراحی و نوع نگهداری آنها مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا چند روز گذشته جلسه‌ای در سطح کلان با استان‌هایی که تعداد این افراد در آنجا بیشتر است برگزار و سعی شد طرحی به صورت پایلوت درباره وضعیت نگهداری و مدت درمان این افراد در تهران طراحی شود و پس از توافق با ستاد مبارزه با مواد مخدر این طرح راه‌اندازی شود.

مشکل بهزیستی برای نگهداری ترنس‌های معتاد متجاهر

آماری از تعداد این افراد در دست نیست

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر نحوه نگهداری و پذیرش ترنس‌های معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ به چه صورت انجام می‌شود؟ اظهار می‌کند: افراد دارای اختلال هویت جنسیتی به سیستم ما ارجاع و از ما کمک خواسته می‌شود تا این افراد را در باشگاه‌های طراحی شده برای ترنسها یا شلترهای مخصوص این مراکز نگهداری کنیم که طبیعتا حجم این کار زیاد است و ما در این زمینه دچار مشکلات زیادی هستیم.

اقطار در پاسخ به سوال دیگری درخصوص تعداد ترنس‌های معتاد متجاهر بیان می‌کند: آمار تفکیکی در این زمینه وجود ندارد.

مرکزی برای نگهداری ترنس‌های بی‌خانمان نداریم

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درخصوص نگهداری ترنس‌های بی‌خانمان نیز اظهار کرد: سازمان بهزیستی مرکزی برای نگهداری از افراد دارای اختلال هویت جنسیتی ندارد، اما باتوجه به اینکه در قانون، حمایت‌های روانی و اجتماعی از این افراد به بهزیستی سپرده شده است، ما تنها در راستای حمایت‌های اجتماعی از آنها فعالیت می‌کنیم.

اما از آنجایی که سازمان بهزیستی متولی ارائه خدمات روانی و اجتماعی به افراد دارای اختلال هویت جنسیتی است، محمدرضا حیدرهایی درباره حمایت‌های اجتماعی این سازمان از این ترنس‌ها، می‌گوید: سازمان بهزیستی مرکزی برای نگهداری از افراد دارای اختلال هویت جنسیتی ندارد و باتوجه به اینکه در قانون، حمایت‌های روانی و اجتماعی از این افراد به بهزیستی سپرده شده است، ما تنها در راستای حمایت‌های اجتماعی از این افراد فعالیت می‌کنیم.

وی می‌افزاید: در صورتی که افراد دارای اختلال هویت جنسیتی به سازمان بهزیستی مراجعه کنند و سازمان نیز اختلال و نیازمندی این افراد به حمایت‌های اجتماعی همچون ودیعه مسکن، پرداخت وام خوداشتغالی و... را بررسی و تایید کند، قطعا به این افراد کمک خواهد کرد.

کمک‌های بهزیستی برای انجام اعمال جراحی ترنس‌ها در موارد خاص

نحوه دریافت این کمک

البته سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور این را هم می‌گوید که هرچند موضوع جراحی افراد دارای اختلال هویت جنسیتی به وزارت بهداشت واگذار شده و بهزیستی در این زمینه وظیفه‌ای ندارد، اما در صورتی که فرد نیازمند باشد و پزشکی قانونی الزام جراحی فرد را تایید کرده باشد، در برخی موارد خاص سازمان بهزیستی در زمینه جراحی به این افراد کمک می‌کند.

حیدرهایی درخصوص نحوه برخورداری از این حمایت‌ها اظهار می‌کند: افراد یادشده اگر به سازمان بهزیستی مراجعه کنند بررسی می‌شوند و در صورتی که شرایط دریافت حمایت‌های اجتماعی را داشته باشند حمایت‌های لازم از آنها انجام می‌شود. این افراد به نزدیک‌ترین مرکز مداخله در بحران یا بهزیستی محل مربوطه یا اورژانس اجتماعی مراجعه کنند از آنها حمایت خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت ترنس‌های بی‌خانمان و همچنین بلاتکلیفی هویت جسمی برخی از این افراد و به دنبال آن مشکل در پذیرش در گرمخانه‌ها توضیح می‌دهد: باید بررسی شود که آیا واقعا تشخیص ترنس برای آنها انجام شده است یا خیر؟ برای برخی از این افراد هنوز روانشناس یا روانپزشک معتمد تشخیص اختلال هویت جنسی را نداده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha