سلامت نیوز: در هفته های اخیر به دنبال تعطیلی مدارس در اثر آلودگی هوای تهران، اظهارنظرهایی درباره تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا از سوی برخی مسوولان آموزش وپرورش به منظور جلوگیری از تعطیلی مدارس، مطرح شد و برخی خواهان این تغییر شدند. حتی گفته شد این تغییر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان شده است. حالا علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده که این پیشنهاد از جانب سازمان متبوعش ارائه نشده است.

سلاجقه: پیشنهاد "تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا" را محیط زیست نداد/ طیف شاخص‌های آلودگی هوا باید انعطاف‌پذیر باشد

به گزارش سلامت نیوز این پیشنهاد عجیب واکنش‌های زیادی را برانگیخت؛ چرا که اجرا و تصویب این پیشنهاد به طور مستقیم، سلامت مردم مخصوصا جوانان و نوجوانان و کودکان دانش آموز را نشانه گرفته بود و از طرفی، موجب افزایش آلودگی هوا نیز می شد.

آلودگی بیش از اندازه هوای پایتخت در سال جاری، موجب شد مدارس به دلیل آلودگی و گرد وغبار و البته برف وسرما وکمبود گاز شهری، یکروز در مهرماه، 4 روز در آبانماه، 16 روز در آذرماه و 14 روز در دی ماه تعطیل شوند.این تعطیلی براساس مفاد "آیین‌نامه اضطرار آلودگی هوا"، در شاخص ۱۵۰ یعنی شرایط "ناسالم برای تمامی گروه‌ها" اتفاق افتاد.

تعطیلی های پی درپی مدارس به اعتراض وزارت آموزش وپرورش انجامید و اختلاف ها تا آنجا جدی شد که وقتی "کمیته اضطرارآلودگی هوا" می خواست دوباره مدرسه ها را تعطیل اعلام کند ناگهان یوسف نوری از رسانه ملی اعلام کرد که از سوم بهمن، دیگر مدرسه ها تعطیل نیست و همه باید در کلاس حاضر باشند. یکروز پس از این ماجرا، آقای وزیر سخن از پیشنهاد خود به هیات دولت داد و گفت که « در کشورهای دیگر در هوایی با شاخص الودگی زیر 300 را تعطیل نمی کنند؛ اما شاخص برای تعطیلی مدارس را برای ما روی ۱۵۰ بسته اند و تعطیلی‌ها طوری بود که شبیه دوره کرونا شده ایم؛ درحالی که شاخص‌های آلایندگی ما زیر ۲۰۰ هستند.»

بعد از برخی اعتراض ها به این سخنان، وزیر کشور اعلام کرد که پیشنهاد تغییر شاخص ها را خود سازمان حفاظت محیط زیست داده در حالی که این سازمان، خود باید دغدغه اصلی اجرای قوانین کاهش آلودگی هوا از جمله آیین‌نامه‌های شرایط اضطرار آلودگی هوا را داشته باشد.

چند روز بعد از این اظهارنظرها، علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان سخنانی مشابه با وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه در دنیا در مبحث "شاخص‌ آلودگی هوا" برای تعطیل کردن مدارس، بالاتر از ما عمل می‌کنند و با شاخص ۳۰۰-۲۰۰ تنها مدارس ابتدایی تعطیل می شود گفت که « ما شاخص‌های آلودگی را تعیین می‌کنیم و تعطیلی بر عهده هیات وزیران است. قبلا هیات وزیران شاخص ۱۵۰ گذاشته است و اکنون می خواهد تصمیم خود را عوض کند.»

حالا نیز علی سلاجقه اعلام کرده که « به هیچ عنوان، این طرح و هیچ پیشنهادی درباره بحث تغییر شاخص آلایندگی‌ها از سوی سازمان محیط زیست مطرح نشده است و ما تنها در حال انجام و پیگیری اقدامات علمی این موضوع هستیم.»

او درباره شاخص های جهانی آلودگی به رسانه ها گفته که « در بسیاری از کشورها، حتی با رسیدن شاخص آلودگی به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نیز کشور را تعطیل نمی‌کنند. بدین جهت، شاخص‌ها باید به نحوی باشد که تعطیلی مهدکودک‌ها، دبستان، سنین بالاتر و حتی برای افراد مبتلا به بیماری‌های خاص، به طور متفاوت از یکدیگر مشخص شود. محدوده فعلی باید تغییر پیدا کند به گونه ای که با رسیدن شاخص به ۱۵۰ کشور تعطیل نشود و طیف شاخص‌های آلودگی هوا باید انعطاف‌پذیر باشد.»

او ضمن اشاره به این که تعطیلی مدارس یکی از دغدغه‌های کشور است که به بحث آموزش و زیرساخت‌های کشور ضربه اساسی می‌زند گفت که « دانش‌آموزان در فضای مجازی علاوه بر تاثیرات مخرب آن، به لحاظ علمی نیز نکات لازم را یاد نمی‌گیرند. بدین جهت وزارت آموزش و پرورش بانی این کار شد و این موضوع را پیشنهاد و مطرح کرد.»

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت و درمان، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان هواشناسی شاخص‌های خاص خود را دارند. تعطیلی مدارس به محیط زیست هیچ ربطی ندارد و هیات وزیران باید در دولت، تصمیمات لازم را بگیرند. هیات وزیران سال ۹۷ برای شاخص‌های آلایندگی و تعطیلی برمبنا آن‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کرد. اکنون نیز می‌تواند به تغییر آن اقدام کنند.»

پاک کردن صورت مساله نه راه حل بنیادی

اما دستگاه ها و کارشناسان مخالف طرح تغییر استانداردهای آلودگی هوا نظرات مختلفی دارند؛ برخی آنرا فاجعه ای برای سلامت شهروندان مخصوصا کودکان و گروه های حساس می دانند و برخی پاک کردن صورت مساله.

داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در اینباره گفت که تغییر شاخص آلودگی هوا علیه سلامت مردم است و حتی اگر سازمان بخواهد شاخص‌های کیفیت هوا را تغییر دهد، این کار مغایر دستورالعمل‌های وزارت بهداشت است.

یوسف رشیدی معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست نیز در اینباره به رسانه ها گفت که تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا نوعی پاک کردن صورت مسئله به جای انجام اقدامات لازم بر کاهش انتشار آلودگی هوا است. تغییر استانداردها برای کاهش آلودگی هوا اقدام جالبی نخواهد بود. ما باید تمام تلاش خود را صرف کاهش انتشار آلودگی کنیم تا کیفیت هوا مطلوب شود. با تغییر استانداردها منابع انتشار ثابت و متحرک آلودگی کم نمی‌شوند و نتیجه‌ای نخواهیم گرفت. او تاکید کرده که می‌توان استاندارد را تغییر داد اما باید از طرف دیگر به صورت همزمان برای کاهش منابع انتشار آلودگی هوا اقدامات لازم را انجام داد؛ درغیر این صورت وضعیت نامطلوب‌تر نیز خواهد شد. چرا که تغییر استانداردها و ساده کردن آنها، حساسیت نسبت به موضوع آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.


یکی دیگر از واکنش ها، مربوط به سحر تاج بخش رییس سازمان هواشناسی کشور بود که گفت:« نمی‌توان استانداردها را تغییر داد؛ چراکه در تمام دنیا شاخص‌ها و تعاریف آن‌ها به همین شکل است. تنها می‌توانیم نحوه برخورد و واکنش نسبت به آن را تغییر دهیم. به طور مثال اگر در حال حاضر در شاخص ۱۵۰ مدارس تعطیل می‌شوند ازین پس، از شاخص ۲۰۰ به بعد مدارس تعطیل شوند.»

با این حال تاج بخش تاکید کرد که این تغییرات در سلامت مردم تاثیرات منفی دارد. چراکه آلاینده‌ها در ضریب هوش و تنفس آنها تاثیرگذار است؛ اما از طرف دیگر دائما هم نمی‌توان مدارس و ادارات را تعطیل کرد؛ زیرا با تعطیلی‌های پی در پی، در امور کشور مشکل ایجاد می‌شود؛ بنابراین اقدام مناسب کنترل آلاینده‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha