پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

این روزها قفسه اقلام پروتئینی در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنوع گذشته را ندارد و این کالای اساسی در حال حذف از سفره‌های مردم است.

بررسی علت گرانی گوشت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی این درحالی است که مسئولان علت این گرانی را افزایش قیمت نهاده‌های دامی دانسته‌اند و معتقدند که نرخ این نهاده‌ها از ارز 4200 به ارز نیمایی تغییر کرده و از طرف دیگر باتوجه به اینکه در فصل سرما و یخبندان هستیم و دامداران نمی‌توانند از مراتع استفاده کنند طبیعی است که تا حدودی شاهد تغییرات قیمتی در تولیدات دامی باشیم. از سوی دیگر مغازه‌داران می‌گویند که قیمت‌ها به حدی بالا رفته که تقاضا برای خرید را به‌شدت کاهش داده است.

قیمت گوشت تولیدی دامداران سرکوب می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص دلایل گرانی گوشت گفت: این وزارتخانه برنامه‌هایی را برای تنظیم بازار گوشت قرمز از قبیل واردات گوشت گرم و عرضه گوشت داخلی دارد که این امر باعث شده، قیمت‌ها در بازار در حال تعدیل باشد. شاپور علایی مقدم بیان کرد: با توجه به اینکه منشاء تمام تولیدات دامی، نهاده‌های دامی است و نرخ آنها نیز از ارز 4200 به ارز نیمایی تغییر کرده و از طرفی در فصل سرما و یخبندان هستیم و دامداران نمی‌توانند از مراتع استفاده کنند طبیعی است که تا حدودی شاهد تغییرات قیمتی در تولیدات دامی باشیم و با افزایش نرخ ارز، مردم برای خرید خودرو با کارت ملی صف می‌کشند اما قیمت گوشت تولیدی دامداران همواره سرکوب می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: این وزارتخانه برنامه‌هایی را برای تنظیم بازار گوشت قرمز از قبیل واردات گوشت گرم و عرضه گوشت داخلی دارد که این امر باعث شده قیمت‌ها در بازار در حال تعدیل باشد. علایی‌مقدم تصریح کرد: باید توجه داشت که دامداران هر کیلو دام خود را حدود 99 تا 100 هزار تومان عرضه می‌کنند، اما این محصول توسط واسطه‌ها 140 هزار تومان به فروش می‌رسد و لاشه آن نیز تا 300 هزار تومان عرضه می‌شود اما نرخ این محصول در سامانه 230 تا 240 هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت گوشت وارداتی گرم نیز که از روسیه وارد شده 180 هزار تومان است و اینکه مردم گوشت را از کجا بخرند متفاوت است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به ثبت میزان مجاز باقی‌مانده آفت‌کش‌ها بر روی 18 هزار محصول کشاورزی گفت: این اقدام انقلاب بزرگی برای تولید محصولات کشاورزی و صادرات آنها به حساب می‌آید و بر این اساس صادرات نیز از طریق سامانه سماک انجام می‌شود. علایی‌مقدم با بیان اینکه آمار در وزارت جهاد کشاورزی نهادینه شده است، افزود: آمار رسمی سال 1400 به زودی بر روی سامانه وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول همچنین در خصوص اقدامات این وزارتخانه برای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان گفت: هیچ کمبودی برای تامین نیاز گوشت، مرغ، روغن، برنج و سایر کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد. وی همچنین با اشاره به دلایل توقف موقت واردات برنج، اظهار کرد: با توجه به اینکه تولید برنج امسال 500 هزار تن افزایش یافته و از یک میلیون و 800 هزار تن به دو میلیون و 300 هزار تن رسید، ورود این محصول به‌طور موقت ممنوع شد.

علایی مقدم اضافه کرد: مشکلی بابت واردات از هند، پاکستان، تایلند، اروگوئه وجود ندارد و در صورت نیاز می‌توانیم در هر مقطعی نیاز خود را از این کشورها وارد کنیم هر چند که امسال ذخایر مطمئنی داریم و واردات 145 درصد بیشتر بوده است. این مقام مسئول همچنین در ارتباط با وضعیت مکانیزاسیون بخش کشاورزی گفت: منظور از مکانیزاسیون تنها فروش تراکتور نیست. در زمینه دنباله‌بندها نیز بسته‌ای تهیه شده است تا در قالب یک پکیج بتوانیم آنها را به کشاورزان ارائه دهیم تا میزان مکانیزاسیون در بخش کشاورزی افزایش یابد.

چرا گوشت گران شد؟

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی نیز درخصوص دلایل گرانی گوشت در بازار گفت: بازار گوشت قرمز درگیر دلالی و واسطه‌گری شده بود که با واردات گوشت گرم، بازار به ثبات رسیده است و این ثبات ادامه‌دار خواهد بود و قیمت‌ها نیز کاهشی خواهد شد. حسین دماوندی‌نژاد افزود: گوشت گوسفندی در دنیا کالای لوکس است ولی در فرهنگ ما علاقه بسیاری به گوشت گوسفند وجود دارد.

گوشت گوسفندی در کشور ما درگیر اقتضائات فصل است، ولی گوشت گوساله این‌گونه نیست و دام سبک در شهریور و مهر آماده جفت‌گیری می‌شود و دام آبستن دیگر به کشتار نمی‌رود تا در اسفندماه زایش را انجام دهد. زایش که صورت گرفت، بره‌ها وارد بازار می‌شود. معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: دام سبک وابسته به مرتع است و سالانه مراتع 10میلیون تن علوفه رایگان در اختیار دام سبک می‌گذارند.

امسال بارندگی‌ها بسیار خوب و از میزان متوسط بالاتر بود اما متأسفانه در سالی که بارندگی بالاست، درگیر سیاه بهار می‌شویم. 66 میلیون راس دام سبک در کشور داریم و وقتی بارندگی خوب است، دامداران رغبتی برای فرستادن دام به کشتارگاه ندارد و وقتی خشکسالی می‌شود، دامداران بیشتر دام‌هایشان را به کشتارگاه می‌فرستند.

دماوندی‌نژاد متذکر شد: افزایش تقاضا در نیمه دوم سال، کمبود دام سبک و وابستگی دام سنگین به سبک، تاخیر در ارسال دام و گوشت به دلیل سرما و یخبندان در جاده‌ها نیز از دلایل دیگر این افزایش قیمت است. همچنین به گفته وی، اجازه داده‌ایم تعدادی دام اصلاح شده دارای مجوز که مبتنی بر فصل نیستند و می‌توانند در طول سال 2تا 3 بار زایش داشته باشند در میان دام‌ها قرار بگیرند ولی این امری زمانبر است.

او در پاسخ به اینکه چرا به جای واردات وزارت جهادکشاورزی اقدام به خرید دام از دامدار داخلی نکرد گفت: هدف ما به جای واردات حمایت از تولیدکننده داخلی است، ولی گاهی مجبور هستیم برای ساماندهی بازار اقدام به واردات کنیم. البته لازم به ذکر است که امسال یکی از بی‌نظیرترین سال‌های خرید دام بود. خرید را تا جایی ادامه دادیم که بازار بهم نریزد.

وظیفه ما این بود که خرید را تا رسیدن تولیدکننده و مصرف‌کننده به تعادل انجام دهیم که این اقدام صورت گرفت و در حال حاضر خرید متوقف شد. او همچنین از توزیع شقه گرم گوسفندی با قیمت هر کیلو 180 هزار تومان خبر داد و گفت: توزیع گوشت منجمد به صورت گسترده و نامحدود برای تنظیم بازار گوشت صورت می‌گیرد. دماوندی نژاد عنوان کرد: تاکنون 300 هزار راس دام سبک و 3000 راس دام سنگین در مقطعی که با مازاد دام مواجه بودیم صادرات صورت گرفت، ولی در حال حاضر این صادرات متوقف شده است.

کاهش قیمت گوشت از هفته آینده؟

سیدمحمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی، از آغاز روند کاهشی گوشت در کشور خبر داده و گفت: با توجه به تلاطم قیمت گوشت در بازار، طی هفته آتی به مقدار کافی گوشت و دام زنده از مرزها به کشور وارد خواهد شد. آقامیری با بیان اینکه قیمت کنونی گوشت به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد، عنوان کرده؛ به همه دامدارانی که دام خود را به منظور افزایش قیمت و فروختن با سود بالاتر نگه داشته‌اند، توصیه می‌کنیم هرچه سریعتر دام خود را به بازار عرضه کنند تا با کاهش قیمت گوشت دچار ضرر و زیان مالی نشوند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه در خصوص ضرر و زیان دامدارانی که به منظور افزایش قیمت دام را روانه بازار نکرده‌اند، وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی ضرر و زیان آنها نخواهد بود، تصریح کرده؛ با واردات گوشت به کشور، طی هفته آینده قیمت گوشت به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد. او با اشاره به اینکه کاهش قیمت بین 100 تا 150 هزارتومان طی هفته آینده خواهد بود، متذکر شده؛ در حال حاضر صادرات گوشت قرمز از کشور صورت نگرفته و ممنوع است و تولید در بازار داخلی باید عرضه شود.

در مقابل اما علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تاکید کرد: جلسه‌ای با مسئولین داشتیم و تدابیری برای بازار شب عید و ماه رمضان اندیشیده شد. بازار شب عید را با واردات پوشش خواهیم داد تا حداقل قیمت‌ها به همین میزان کنترل شود و بالاتر نرود. به گفته او، گوشت منجمد هم وجود دارد تا افرادی که بودجه کمتر دارد بتوانند گوشت خود را خریداری کنند و با واردات گوشت قیمت‌ها کاهش پیدا نمی‌کند اما حداقل می‌توان قیمت آن را کنترل کرد زیرا به آخر سال رسیده‌ایم و داشته‌هایمان رو به اتمام است. وی متذکر شد: انتظار می‌رود مجموع اقدامات دولتی تاثیر خود را به‌طور محسوس در قیمت‌های فعلی گوشت قرمز بگذارد و تداوم در عرضه این محصولات محدودیت در عرضه این کالاها را پوشش دهد.

مصرف گوشت کم شد

در این شرایط، افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک با اشاره به کاهش مصرف گوشت در کشور گفته؛ به‌طور مسلم وقتی قیمت‌ها به این شکل افزایش پیدا می‌کند، مردم توان خرید را از دست می‌دهند و همین‌طوری هم مردم مشکل خرید داشتند. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک عنوان کرد: در طول دو سال گذشته براساس آنچه که در مرکز آمار ایران گزارش شده، سرانه مصرف گوشت کاهش پیدا کرده است و سرانه مصرف هم به این دلیل کاهش پیدا می‌کند که مردم قدرت خرید ندارند و با افزایش قیمت‌هایی هم که اخیرا اتفاق افتاد و دیگر از ما بهتران می‌توانند گوشت خرید کنند و دیگر مردم عادی و طبقه‌ای هم که یک مقدار وضع بهتری داشتند، امکان خرید ندارند و فقط دیگر از ما بهتران می‌توانند گوشت بخرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha