ارتباط بین رژیم‌ غذایی و افسردگی قوی‌تر از آن چیزی است که بسیاری تصور می‌کنند. متخصصان تغذیه و محققان به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که آیا چیزی که می‌خورید می‌تواند خطر یا علائم افسردگی را افزایش یا کاهش دهد و پاسخ ساده «بله» است.

بهترین رژیم‌ غذایی برای افسردگی کدام است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از هلث نیوز، دیگانت دیو، محقق این بررسی در کالیفرنیا اظهار کرد: رژیم‌ غذایی ممکن است تاثیر قابل‌ توجهی در پیشگیری و درمان افسردگی داشته باشد و اولین اثرات آن روی اشتهاست.

وی می‌گوید: افسردگی می‌تواند اشتها را افزایش یا کاهش دهد و روشن شده که حالت‌های خلقی منفی باعث می‌شود غذاهای سرشار از قند، چربی و یا نمک ترجیح داده شود.

مشکل این است که مصرف مکرر این غذاها با ارزش غذایی اندک منجر به دریافت کمتر مواد غذایی توصیه شده و یا ضروری مانند ویتامین‌های گروه B، روی، فولات یا منیزم شود. بدن شما به این مواد مغذی نیاز دارد تا در سطوح بهینه باشد و به ساخت مواد شیمیایی مغز کمک کند که همین موضوع باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید و کمتر افسرده شوید.

در حالی که رابطه علت و معلولی بین غذا و خلق‌وخوی نسبتا ساده به نظر می‌رسد اما یک ارتباط پیچیده بین مغز و روده وجود دارد.

متخصصان تغذیه می‌گویند: مطالعات نشان داده‌ که میکروبیوتای روده، یعنی تعداد زیادی باکتری که در داخل روده زندگی می‌کند و به طرق مختلف به سلامت کلی کمک می‌کنند، در افراد سالم به طور قابل‌ توجهی با افراد افسرده متفاوت است.

اگر افسردگی دارید، آنچه می‌خورید ممکن است علائم را بهبود بخشد یا آن را بدتر کند. میا سین، متخصص تغذیه این بررسی، می‌گوید: رژیم‌ غذایی غنی از غذاهای با کیفیت بالا که مواد مغذی قابل‌ توجهی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها را فراهم می‌کند، ممکن است به تغذیه مغز و محافظت از آن در برابر رادیکال‌های آزاد یا استرس اکسیداتیو کمک کند.

بسیاری از مواد غذایی از جمله غلات کامل، آجیل و مغز، روغن زیتون، ماهی و لبنیات کم‌چرب می‌توانند خطر افسردگی در را ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش دهد.

محققان اظهار کردند که این نوع رژیم اغلب به عنوان رژیم‌ غذایی مدیترانه‌ای توصیف می‌شود.

با توجه به اینکه مواد غذایی افسردگی را درمان نمی‌کند اما ترکیبات برخی از غذاها می‌تواند بر علائم افسردگی تاثیر بگذارد. اسیدهای چرب امگا سه که در ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین یافت می‌شود و همچنین اسیدهای چرب امگا سه در دانه‌ها و آجیل‌ها به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند.

ویتامین های گروه B در گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌ مرغ، لبنیات، حبوبات، مغزها، دانه‌ها و سبزی‌های برگ تیره نیز در افسردگی موثر است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان داد مصرف زودهنگام ویتامین B۱۲ می‌تواند شروع افسردگی را به تاخیر بیندازد و ممکن است تاثیر داروهای ضد افسردگی را در صورت استفاده با هم بهبود بخشد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ نشان داد ویتامین D که به عنوان ویتامین آفتاب نیز شناخته می‌شود، تاثیر مثبتی بر علائم افسردگی دارد. می توان آن را در غذاهای غنی‌شده مانند آب پرتقال و غلات، محصولات لبنی، ماهی قزل‌آلا و تخم‌ مرغ یافت.

منیزیم نیز یک ماده مغذی حیاتی برای حمایت از سلامت مغز است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که مکمل منیزیم در کاهش علائم افسردگی و اضطراب بسیار مفید است. غلات کامل، سبزی‌های برگ تیره، لوبیا و حبوبات منابع خوبی از منیزیم است.

اسید فولیک و ویتامین B مفید برای سلامت مغز به ویژه در نوزادان در حال رشد یکی از اجزای کلیدی مکمل‌های ویتامین قبل از تولد است. این مطالعه مروری در سال ۲۰۲۱ نشان داد که اسید فولیک می‌تواند اثر برخی از داروهای ضد افسردگی را افزایش دهد.

روی همچنین یک ماده مغذی مهم است که از عملکرد طبیعی عصبی پشتیبانی می‌کند. ارتباطی بین کمبود روی و بیماری‌های روانپزشکی ذکر شده است. مطالعه‌ای کوچک در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد که مکمل روی هنگامی که همراه با داروهای ضدافسردگی استفاده می‌شود، بیش از درمان با داروهای ضد افسردگی به تنهایی، اختلالات افسردگی را بهبود می‌بخشد.

آنتی‌اکسیدان‌ها که در میوه‌ها و سبزی یافت می‌شود نیز ممکن است در کاهش علائم اضطراب و افسردگی نقش داشته باشد. یک مطالعه طولانی و بزرگ که اخیرا در برزیل انجام شد، ارتباط واضحی بین مصرف بیشتر آنتی‌اکسیدان‌ها و احتمال کمتر ابتلا به افسردگی پیدا کرد.

مطالعه مروری دیگر سال ۲۰۲۰ ارتباط مثبتی بین مصرف بیشتر این ترکیبات در چارچوب رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش خطر و علائم افسردگی پیدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha