دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 351653

مادر با اشک‌هایی که از گوشه چشمش سُر می‌خورد به کوه التماس می‌کند تا تنها پسرش را پس دهد. دیگر تحمل این هجران را ندارد. تحملش طاق شده. پدر می‌خواهد خود را محکم نشان دهد اما نفسش می‌گیرد، بغضش می‌ترکد و اشک می‌ریزد؛ صدایش می‌لرزد.

همه در جست‌وجوی دانشجوی گمشده در کوهستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، گم‌شدن دانیال، پدر و مادر را از پا انداخته. صدایشان، بغض‌شان و اشک‌هایشان خبر از دردی عمیق می‌دهد.اشک می‌ریزند و نمی‌دانند که با چه کلماتی رنج‌شان را توصیف کنند. غم گم‌شدن دانیال بر دوش‌شان سنگینی می‌کند. چهره‌شان خستگی را فریاد می‌زند. غم هیچ‌کدام توصیف‌شدنی نیست.

توقف زندگی

۶ روز است که همه‌چیز برای خانواده آقای رجبی‌زاده متوقف شده. پدر و مادر و خواهرش منتظرند تا دانیال برگردد و مثل همیشه شور و اشتیاق را به آنها هدیه دهد. تیم‌های امدادونجات و کوهنوردان تلاش می‌کنند به چشم‌انتظاری خانواده رجبی‌زاده پایان دهند. چشم‌انتظاری پدر و مادری که از همه برای نجات پسرشان درخواست کمک کرده‌اند.


اما هیچ نشانه‌ای از پسر ۱۹ ساله‌شان نیست. پسری که روز دوشنبه لباس کوه به تن کرد و با کوله‌باری از وسایل کوهستان راهی واریش شد. پدر، چشم‌انتظار است همانند مادر و خواهر. منتظر خبری خوش از دقایق و لحظات گذر می‌کند. این پدر که حال و روز نامساعدی دارید، می‌گوید: «صبح دوشنبه به سمت کوه انتهای بزرگراه همت رفت. می‌خواست این بار سمت وردیج برود. قرار بود شب برگردد اما خبری نشد. تماس گرفتیم گفت هوا نامساعد است در پناهگاه می‌مانم و صبح سه‌شنبه به سمت خانه حرکت می‌کنم.»

آخرین تماس

این آخرین تماسی بود که از گوشی قدیمی دانیال برقرار شد. پس از این تماس دیگر از دسترس خارج شد.«گوشی‌اش را در خانه گذاشته بود و تنها یک گوشی قدیمی با خود برده بود. سه‌شنبه مدام تماس می‌گرفتیم اما هربار با عدم‌دسترسی گوشی مواجه می‌شدیم. تصور می‌کردیم هنوز در شرایط خاصی است که امکان حرکت ندارد.»


از صبح چهارشنبه همه منطقه را زیر پا گذاشته‌اند اما هیچ ردونشانی از دانیال نیست. برای ردیابی و جست‌وجو در منطقه باید حکم قضایی می‌گرفت.
«مشخصات دانیال را دادم و حکم قضایی گرفتم. به آتش‌نشانی، ستاد بحران و هلال‌احمر رفتم.درخواست کمک کردم. مکان‌یابی نشان می‌داد سه آنتن در آن منطقه وجود دارد اما ارتفاع بالا بود و متوجه شدیم سیگنال واقعی نیست.»

دانشجوی ممتاز

دانیال دانشجوی سال دوم میکروبیولوژی است.رشته تجربی درس می‌خواند. معدل دیپلمش ۱۹.۷۰ بود. خیلی باهوش و بااستعداد است. به کوهنوردی هم علاقه خاصی دارد. با پدرش به چین‌کلاغ بالای سعادت‌آباد رفته بود. چندباری هم با هم‌گروهی‌هایش و دوستانش به کوه‌ رفته بود. تجربه کوه را داشت اما حرفه‌ای نبود. حالا همه گروه‌های کوهنوردی در فضای مجازی از گم‌شدن دانیال اطلاع دارند.

همه به‌دنبال دانیال

هر گروه و تیمی در این مسیر به‌دنبال پسر گم‌شده است. تیم‌های هلال و کوهستان در جست‌وجوی ردی از پسر ۱۹ ساله هستند.
پسری که کلاه و کاپشن سرمه‌ای‌رنگ به تن کرده بود و با یک کوله نیمه‌پر در مسیر پر از خطر پا گذاشته است.
پدر و دیگر گروه‌های کمک‌رسان به منطقه رفته‌اند. از وردیج تا واریش را زیرپا گذاشته‌اند اما اثری از دانیال نیافته‌اند.

جزئیات عملیات هلال احمر

مرادی‌پور، معاون عملیات امدادونجات هلال‌احمر تهران در رابطه با این حادثه به «شهروند» می‌گوید: «پیدا کردن محل گم‌شدن پسر جوان کار ساده‌ای نیست چراکه نقطه دقیق را نداریم. باید کل کوهستان صعب‌العبور را پیمایش کنیم. برای همین تیم‌های امدادی و پشتیبان به کوه واریش اعزام شدند. امدادگران، مسیری صخره‌ای و فنی را چندین بار طی کرده‌اند. تیم‌های عملیاتی و تیم‌های کوهستان، جست‌وجو را از همان ابتدا آغاز کردند.»
تقسیم کار شد. احتمالات مورد بررسی قرار گرفت. در نقاطی که احتمال داده می‌شد پسر جوان در آن مکان‌ها باشد، بررسی شد.
معاون عملیات امدادونجات جمعیت هلال‌احمر تهران ادامه داد: «امکان پرواز بالگرد در منطقه هنوز امکان‌پذیر و شرایط مساعد نیست و ابتدا باید گم‌شده کوهستان پیدا شود و در قدم بعدی بالگرد به پرواز درآید تا گم‌شده را به منطقه امن برساند.»
عملیات جست‌وجو کاملا براساس بررسی‌های نقشه‌ای و با توجه به نقاط GPS‌زنی انجام می‌شود و امیدواریم هرچه زودتر جست‌وجوها به نتیجه برسد.

دانیال را نجات دهید

با وجود همه اقدامات و جست‌وجوهای انجام‌شده هنوز هیچ خبری از دانیال نیست. شرایط خاص آب‌وهوایی منطقه و خطرهای موجود برای عملیات جست‌وجو باعث شده تا هنوز هیچ سرنخی از دانیال نباشد. مردم محلی هم با وجود تلاش فراوان به‌دلیل بارش‌های اخیر در پیدا کردن دانشجوی جوان، ناموفق بودند. حجم برف به قدری زیاد است که نمی‌شود به این راحتی عملیات انجام داد.
کوهنوردان دوره‌دیده هم برای صعود و جست‌وجو در مناطق بهمن‌گیر به منطقه رفته‌اند تا شرایط ادامه کار بررسی شود.

توصیه‌های ایمنی در کوهستان

گم‌شدن در کوهستان، سرمازدگی و سقوط از ارتفاع در این منطقه وجود دارد. با این حال با رعایت نکاتی ساده و کلیدی، می‌توان از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرد. یکی از مهم‌ترین این نکات، این است که افراد مسیریابی با جی‌پی‌اس را یاد بگیرند و از آن استفاده و نکته دیگر اینکه از صعودهای انفرادی خودداری کنند. استفاده از شبرنگ‌ها برای تعیین مسیر کوهنوردی ایمن، تابلوهای راهنمایی در مسیر کوهنوردی برای اینکه به افراد گم‌شده کمک کند و … می‌تواند از تعداد یا وخامت برخی از حوادث کم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha