یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶

فیلم‌ها و تصاویر کوهرنگ و برف چندمتری‌اش، همچنان در فضای مجازی می‌چرخد؛ برفی که حتی محلی‌ها هم معتقدند در 3دهه گذشته با این شدت و حجم، سابقه‌ نداشته است.

 30روستای کوهرنگ همچنان در محاصره برف

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، بارش بی‌سابقه و شدید برف در شهرستان کوهرنگ ‌در مناطق شهری تا ۳.۵متر و در ارتفاعات و مناطق روستایی تا ۶متر هم رسید و راه‌های بسیاری را مسدود کرد. هرچند حالا خبر می‌رسد راه اغلب روستاها باز شده، اما همچنان 30روستا در محاصره برف هستند. بخشی از روستاهای در محاصره مانده مربوط به دهستان «موگویی» هستند که هر سال تجربه محاصره در برف و قطع راه ارتباطی از آبان تا خرداد سال بعد را دارند.


قطع 6ماهه راه ارتباطی

دهستان موگویی از توابع شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری است که هر سال بر اثر نخستین بارش پاییزی تنها جاده دسترسی‌اش بسته می‌شود و تا اردیبهشت یا خرداد سال بعد مسدود می‌ماند. موگویی از 15روستای خویه، بیراهگان، سرآقاسید، صالح‌کوتاه، چین، زرک، دره‌توت، پیرعالی، ای‌ناز، درزگه، سوه، لاوه، دورک، تلو و روستایی با نام «روستا» شکل گرفته که از کمترین امکانات ازجمله راه ارتباطی محروم هستند. جاده ارتباطی موگویی خاکی، بدون علامت هشدار، علائم رانندگی و دارای پیچ‌های بی‌شمار و فاقد گاردریل است، به‌طوری که از مرکز شهرستان یعنی چلگرد برای رسیدن به روستای خویه به‌علت صعب‌العبور بودن جاده بیش از 3ساعت زمان نیاز است.


دیده نشدیم


اهالی موگویی اولین‌بارشان نیست که در محاصره برف می‌مانند، اما برف امسال برای آنها هم در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. این را دهیار روستای خویه می‌گوید و توضیح می‌دهد که روستاییان این منطقه به‌دلیل تجربه‌ای که از این شرایط دارند به‌خوبی با آن کنار آمده‌اند و در این مدت با همیاری هم، برف خانه‌ها را پارو کرده‌اند تا سقف خانه‌ها پایین نیاید. ابراهیم کریمی تأکید می‌کند: موگویی با 15روستا حتی در شرایط خشکسالی هم 6‌ماه از سال راه ارتباطی ندارد، ‌اما هیچ‌وقت به اندازه 4روزی که کوهرنگ دیده شد، مورد توجه قرار نگرفت. انتظار ما این است که حداقل به اندازه این 4روز دیده شویم.



امید به تلاش ملی



دهستان موگویی در گردنه‌های صعب‌العبور زردکوه قرار گرفته است که جاده دسترسی درستی ندارد. مردم در زمان محاصره برف، از جاده جایگزینی به سمت لرستان استفاده می‌کردند که این جاده هم امسال به‌دلیل حجم بارش‌ها بسته شد. دهیار روستای خویه البته از امدادرسانی هوایی و ارسال آذوقه‌ در روز جمعه خبر داد، اما به‌گفته او، مردم این منطقه که درآمد اندکی از دامداری و کشاورزی دارند، در تابستان باید به فکر زمستان و ذخیره آذوقه‌شان باشند. کریمی همچنین از روستاهایی می‌گوید که حتی راه خاکی هم ندارند و ترددشان با الاغ و قاطر و از جاده مالرو انجام می‌شود. او با ذکر این نکته، تصریح می‌کند که حل مشکل دهستان موگویی از توان امکانات و اعتبار استان خارج است و مردم امیدوارند در سطح ملی فکری برایشان شود.


پایان بارش‌ها


بارش برف در شهرستان کوهرنگ که از روز شنبه بعدازظهر(22بهمن) آغاز شده بود با تداوم بارش و حجم برف موجب شد مسیر ارتباطی همه 223روستای شهرستان مسدود شود. حالا اما بارش‌ها قطع شده و اوضاع در مناطق شهری بهبود یافته. این را یکی از اهالی چلگرد، می‌گوید و توضیح می‌دهد گرچه زندگی در جریان است، اما بحران همچنان وجود دارد.


همت بدری‌فرد با بیان اینکه بیش از هزار مورد تخریب واحدهای مسکونی در این چند روز رخ داده، تأکید می‌کند که برف‌های مانده در معابر و خیابان‌ها باید به بیرون شهر منتقل شوند تا شرایط برای برف‌روبی مناطق باقیمانده و جلوگیری از تخریب‌های بیشتر فراهم شود. اهالی موگویی هم در انتظار تلاش استان معین یعنی لرستان هستند تا مسیر دسترسی‌شان باز شود. مسیر ارتباطی این دهستان از یک‌ماه پیش بسته و فقط یک‌بار به‌صورت محدود بازگشایی شده است. به‌دلیل خاکی بودن جاده‌ها امکان بازگشایی مسیر در زمان بارش نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha