یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

بنا به گفته محققان، داروی جدیدی به نام «ApTOLL»، با کاهش التهاب، از بافت مغز در برابر آسیب‌های مداوم محافظت می‌کند.

خبر خوب درباره عوارض سکته مغزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که به‌کارگیری دارویی با خاصیت «محافظت عصبی» در کنار جراحی حذف لخته خون از مغز، می‌تواند خطر مرگ و ناتوانی جسمی را پس از سکته مغزی کاهش دهد.

هنگامی که سکته مغزی اتفاق می‌افتد، آسیب ناشی از آن را نمی‌توان با هیچ دارویی درمان کرد. اما دانشمندان در یافته‌های اخیر خود راهی را پیدا کرده‌اند که می‌تواند آسیب‌های ناشی از سکته را تا یک هفته پس از شروع آن ترمیم کند.

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به بخشی از مغز توسط یک لخته مسدود می‌شود، همچنین این اتفاق با ترکیدن یک رگ خونی در مغز نیز پیش می‌آید. سکته‌های ایسکمیک یا انسدادی که بسیار شایع‌تر هستند، زمانی اتفاق می‌افتند که لخته خون، جریان خون به مغز را قطع می‌کند.

با این وجود، برای اینکه ApTOLL به تجویز عمومی برسد، به تحقیقات بیشتری نیاز است. دکتر مارک ریبو، متخصص مغز و اعصاب در اسپانیا، می‌گوید: «ما تصمیم داریم مطالعات گسترده پیرامون اثربخشی این دارو بر گروه‌های آزمایشی را در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳ آغاز کنیم. اگر همه‌چیز به خوبی پیش برود، این احتمال وجود دارد که این دارو تا چند سال آینده در دسترس عموم باشد.»

در این مطالعه، بیش از ۱۵۰ نفر با میانگین سنی ۷۰ سال، که مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک بودند، در ۱۵ بیمارستان در فرانسه و اسپانیا بین ژوئیه ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ تحت درمان قرار گرفتند. در این آزمایش، عده‌ای ۰.۲ و عده دیگر ۰.۰۵ میلی‌گرم داروی ApTOLL دریافت کردند. لخته خون نیز به طور مکانیکی از مغز همه افراد شرکت‌کننده در این مطالعه برداشته شد تا جریان خون در عرض شش ساعت پس از شروع علائم سکته مغزی، از سر گرفته شود.

خوشبختانه نتیجه این بود که خطر مرگ ناشی از سکته در میان افرادی که دوز بالاتری از دارو را دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه دیگر، چهار برابر کاهش یافت. افزون بر این، اسکن‌های مغزی نشان داد که سطح بافت آسیب‌دیده مغز در میان افرادی که دوز بالاتر ApTOLL را (طی ۷۲ ساعت پس از درمان) دریافت کرده بودند، ۴۰ درصد کمتر بود.

همچنین ۶۴ درصد از افرادی که دوز بالاتر ApTOLL دریافت کرده بودند، با گذشت ۹۰ روز پس از سکته مغزی، هیچ علائمی از ناتوانی را نداشتند.

منابع: upi ، comhs

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha