در حالیکه مردم از افزایش تصاعدی قیمت ارز، کالاهای اساسی و سایر مخارج زندگی به تنگ آمده اند و سبک زندگی خود را مطابق شرایط روز تنظیم می کنند، پرچمداران اقتصادی کشور در دولت نه تنها تغییری در سیاست های اقتصادی خود برای حل مشکلات معیشتی مردم انجام نداده اند بلکه بودجه امسال را نیز با الگوی سنتی بودجه بندی در 3 دهه گذشته تنظیم کرده اند.

بحران اقتصادی مردم را به یک وعده غذا در روز مجبور کرده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رکنا، دولت سیزدهم در حالی روی کار آمد که بسیاری از چهره های حامی او انتخاب ابراهیم رییسی را بهترین راه حل برای برون رفت از مشکلات جدی کشور و در راس آن مشکلات اقتصادی مردم می دانستند. رییسی بارها در مناظرات انتخاباتی به این نکته اذعان کرد که من با شناخت کافی از مسائل و مشکلات کشور پا به این عرصه گذاشته ام و هدف اصلی من حل مشکلات مردم خواهد بود. او حتی در یکی از برنامه های انتخاباتی در تلویزیون در پاسخ به سوال مجری در مورد سیاست خارجه، گره زدن مشکلات اقتصادی کشور به بیرون از مرزها را امری نادرست عنوان کرد و تاکید داشت که مشکلات اقتصادی کشور ناشی از ناکارآمدی برخی از مسئولان است و با روی کار آمدن دولت کارآمدتر این مسائل به راحتی قابل حل است.

اما با گذشت بیش از 18 ماه از استقرار دولت سیزدهم نه تنها نشانه هایی از بهبود فضای کسب و کار و حل مشکلات معیشتی مردم مشاهده نمی شود بلکه این مشکلات هر روز پررنگ تر از گذشته خودنمایی می کند به طوری که به باور اغلب کارشناسان علوم اجتماعی این مشکلات اقتصادی بود که کشور را در ماه های اخیر آبستن اتفاقات و بحران های امنیتی- اجتماعی کرد و توسل به ریشه های فرهنگی بدون آسیب شناسی ریشه های اقتصادی برداشتی ابتر از مساله خواهد بود.

با این حال سیاست های اقتصادی دولت در ماه های اخیر و بعد از این وقایع نیز نشان داد که همچنان عزمی برای حل مسایل وجود ندارد و شاهد عینی این مساله نحوه تدوین قانون بودجه سال آینده است که به اذعان بسیاری از کارشناسان علوم اقتصادی تنها اندک تفاوتی با نظام بودجه بندی کشور در طی 3 دهه اخیر دارد و هیچ نشانه ای از اصلاحات اقتصادی یا جراحی اقتصادی در آن دیده نمی شود.

جلال، شهروند تهرانی در گفتگو با رکنا با اشاره به اینکه دغدغه هر ایرانی در روزگار فعلی دسترسی به منابع مالی امن و سالم برای امرارمعاش و رفع نیازهای حداقلی است، بیان داشت: متاسفانه تمامی دولت ها وعده حل معیشت می دهند اما بعد از روی کار آمدن از عمل به آن باز می مانند.

این شهروند بازنشسته با اشاره به اینکه تصور می کند مسوولان خود نیز تسلط کافی به امور اقتصادی ندارند، افزود: به همین دلیل است که آنها در ابتدا وعده حل مشکلات را به مردم می دهند و بعد از روی کار آمدن و رویارویی با مساله متوجه می شوند که از حل آن عاجز هستند و سعی می کنند از عنوان این مساله امتناع ورزند.

شهروند تهرانی: از اوسط سالجاری در منزل ما تنها یک وعده غذا پخت می شود


این بازنشسته ساکن تهران که بعد از بازنشستگی به مسافرکشی رو آورده است اضافه کرد: من با حقوق بازنشستگی و کار مسافرکشی تمام وقت در تهران، توان برآورده کردن هزینه یک یک دختر 32 ساله ام که ازدواج نکرده است را به همراه همسرم ندارم بطوریکه از اواسط سالجاری در منزل ما تنها یک وعده غذا پخت می شود.

او گفت: امیدوار است که در آینده نزدیک این مشکلات حل شوند اما اگر این اتفاق نیفتد تعداد بسیار زیادی از مردم فقیر خواهند شد و باید به یک وعده غذایی در روز عادت کنند.

روند تغییر نکند استیضاح وزرای اقتصادی در دستور کار مجلس قرار می گیرد


در این باره با فاطمه مقصودی، نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون امور داخلی کشور گفتگو کردیم. او علی رغم اینکه به نظارت جدی مجلس در خصوص عملکرد اقتصادی دولت اذعان دارد و رفتار مجلس را در راستای کمک به دولت برای برون رفت از مشکلات دانست، تصریح کرد: اگر روند عدم توفیق اقتصادی دولت ادامه داشته باشد، استیضاح وزرای اقتصادی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال شرمندگی مضاعفی برای مسوولان اقتصادی کشور داشت و نشان داد که مردم در هر شرایطی پای کار هستند اما مسوولان نتوانسته اند مشکلات آنها را حل کنند.

نماینده مجلس: ساختار بودجه باید اصلاح شود
مقصودی با تاکید بر اینکه سوال اصلی مجلس از دولت این است که «دولت تا کجا؟»، افزود: نحوه بودجه بندی برای سال آینده نشان می دهد که شاهد هیچ توفیقی در شرایط اقتصادی در سال آینده نخواهیم بود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که ساختار بودجه باید اصلاح شود و این وضعیت اقتصادی نمی تواند ما را در پیشبرد اهدافمان یاری رسانی کند.

عضو کمیسیون امور داخلی اضافه کرد: این اولویت مجلس خواهد بود که مشکلات مردم را در سریع ترین زمان ممکن حل کند و این نیازمند تغییر سیاست های اقتصادی دولت است.

وی گفت: اگر در سال آینده هم مسائل به همین منوال پیش برود تیم اقتصادی دولت از سوی نمایندگان مجلس نشانه گرفته خواهند شد تا بتوانیم دولت را در مقام پاسخگویی در پیشگاه مردم قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha