هوای این روزهای تهران در ساعاتی طوفانی و با وزش باد همراه بود. وزش باد به اندازه‌ای بود که «قیمت گوشت را پر داد»؛ به‌طوری که مردم با عدد عجیب نیم میلیون تومانی برای خرید گوشت قرمز روبه‌رو شدند. غیرقابل باور بودن این افزایش قیمت همان قیاس مع الفارق وزش باد و قیمت دلار و افزایش قیمت گوشت است، همین‌قدر غیرواقعی و خنده‌دار.

قیمت نجومی گوشت قرمز/ دام زنده را با دلار صادر و در ازای آن گوشت‌ سردخانه‌ای وارد می‌کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، در روزهایی که سبد خرید مردم هر روز کوچک‌تر می‌شود این افزایش قیمت، داد همه از مصرف کننده تا فروشنده را درآورده است. وقتی سرانه مصرف گوشت ایرانی‌ها ۱۷ درصد از متوسط جهانی کمتر اعلام شده است چرا به جای کاهش قیمت با افزایش روبه‌ررو می‌شویم. وقتی هم پای گلایه‌های مردمی به میان می‌آید مسئولان از ریزش قیمت صحبت می‌کنند. اما در عمل آنچه که اتفاق می‌افتد حذف گوشت قرمز از سفره‌های مردم است.


بعد هم با توصیه‌های چند به‌اصطلاح کارشناس که مردم اقلام خوراکی مفیدتری را جایگزین گوشت کنند، اشکالی ندارد اگر گوشت مصرف نکنید و ما هم چند ماه است که گوشت نخریده‌ایم و غیره قضیه تمام می‌شود و آن چیزی که تمام‌نشدنی است تداوم افزایش قیمت است.


البته از چند روز پیش به صورت نامحسوس قیمت گوشت در برخی نقاط شهر گران شده بود اما وقتی به چند سوپر گوشت قرمز به نقاط مختلف تهران رفتیم به صورت محسوس این افزایش قیمت را مشاهده کردیم.

به درست شدن اوضاع خوش بین نیستیم


سوپر گوشتی در میدان جمهوری اسلامی یکی از این مناطق است که فروشنده در خصوص قیمت گوشت قرمز به «صبح نو» می‌گوید: «ران گوساله ۲۶۸ هزار تومان، ران گوسفندی ۳۷۰ هزار تومان، سردست ۳۶۰ هزار تومان و چرخی مخلوط گوساله و گوسفند ۲۹۸ هزار تومان است.
از دیروز تا الان قیمت‌ها خیلی زیاد شده و فردا بدتر از این. مردم دیگر توان خرید ندارند و وقتی به فروشگاه می‌آیند بعد از پرسیدن قیمت با ناراحتی و عصبانیت اینجا را ترک می‌کنند. این روزها به جای فروختن گوشت فقط درحال قیمت دادن و گوش‌دادن به درد دل‌های مردم هستیم، بماند که بعضی از خریداران هم غرهایشان را به ما می‌زنند و من فروشنده را علت این گرانی می‌دانند. درحالی‌که خود من هم مصرف‌کننده هستم، باید کسب درآمد کنم که اقلام دیگر را برای زندگی‌ام تهیه کنم.
اگر بگویم هر روز از فردا که قیمت‌ها اعلام می‌شود و باید از کشتارگاه گوشت بخریم، واهمه دارم دروغ نگفته‌ام و قسمت بد ماجرا این‌که به کاهش تورم هم خوش‌بین نیستیم.»

صادرات دام زنده و واردات گوشت های یخی


به فروشگاهی در خیابان مجیدیه می‌رویم. فروشنده که دل پُری دارد شروع به صحبت می‌کند: «قیمت گوساله مغز ران ۳۳۰ هزار تومان، ران گوسفندی ۴۷۰ هزار تومان، ماهیچه ۵۰۰ هزار تومان و شقه گوسفند ۴۰۰ هزار تومان است. البته قیمت‌ها از محله‌ای به محله‌ دیگر فرق می‌کند، در خیابان‌هایی که تردد و عبور و مرور بیشتر است، قیمت‌ها هم بیشتر است. برای مثال ران گوساله در خیابان شریعتی۳۵۰ هزار تومان است اما مغازه‌هایی مانند من که محلی هستیم و اجاره نمی‌دهیم، قیمت را کمی می‌توانیم پایین‌تر بدهیم. اما در هرصورت اوضاع خیلی نابسامان است، کشتار و دام کم شده و تا ساعت ۳ هنوز کشتارگاه برای ما گوشت نفرستاده است. دولت انگار توان مدیریت ندارد و کنترل از دست برخی نهادهای دولتی خارج شده است.‌ در حال حاضر دام را زنده صادر می‌کنند، اقتصاد خانواده‌ها در حال از بین رفتن و فروش کم شده است.
من فروشنده خجالت می‌کشم از اینکه به مشتری قیمت بدهم، وقتی نیم کیلو گوشت را باید ۲۵۰ هزار تومان قیمت بدهم. شب که به خانه می‌روم همسرم از حال و روزم می‌فهمد که قیمت گوشت گران شده است. اگر مردم دغدغه معاش نداشته باشند که این‌قدر قیمت را از مغازه‌ها نمی پرسند.
تعارف که نداریم، مردم در فشار هستند و خیلی از فروشندگان می‌خواهند مغازه‌هایشان را جمع کنند، از آن طرف مشتری‌ها فکر می‌کنند ما می‌خواهیم از بازار سوءاستفاده کنیم. معلوم نیست مسئولان چه کاری انجام می‌دهند، سر مردم را به کاهش چند روزه قیمت مرغ گرم کردند و از آن طرف قیمت گوشت را بالا می‌برند. دام‌ها را به دلار ۴۷ هزار تومان صادر و در ازای آن گوشت‌های سردخانه‌ای را وارد می‌کنند. کشورهای همسایه به ما اعتماد ندارند که گوشت بخرند و دام‌زنده می‌خرند، همین باعث این بلبشو در بازار گوشت می‌شود.»

متضرر اصلی مردم هستند


سوپر گوشتی در خیابان فرمانیه مقصد دیگر ماست. فروشنده در خصوص قیمت گوشت می‌گوید: ران و دست گوسفندی ۵۰۰ هزار تومان، ران گوساله ۳۹۰ هزار تومان، چرخی گوسفندی ۵۰۰ هزار تومان، گوشت چرخ‌کرده مخلوط ۴۲۵ هزار تومان و گوشت چرخی گوساله ۴۰۰ هزار تومان است.
وی که از شرایط پیش‌آمده گله‌مند است ادامه می دهد: «هرروز با قیمت‌های نجومی روبه‌رو می‌شویم، طبیعتا با دلار ۵۰ هزار تومان گوشت هم گران می‌شود و متاسفانه باید بگویم با این اوضاع، قیمت گوشت از ۵۰۰ هزار تومان هم گران‌تر می‌شود در این بین مثل همیشه مردم متضرر می‌شوند، به‌فرض اینکه امروز را گوشت بخرند، فردا را چه‌کار کنند؟» به خیابان مولوی هم سری زدیم. قیمت ها باز هم همین بود. سردست گوسفندی ۳۰۵ هزار تومان، ران گوسفندی ۴۰۰ و گوساله گوشت لخت ۳۰۰ هزار تومان است.



گیاه‌خواری اجباری با افزایش قیمت گوشت


در این بین پای صحبت‌های مردم هم نشستیم. نعیمه مونسی ۳۲ ساله و شاغل به «صبح نو » می‌گوید: «راستش تورم این‌قدر با سرعت پیش می‌رود که کمتر کسی است که به گرد پایش برسد. حالا از گرانی لحظه به لحظه دلار و سکه گذشتیم و علاوه بر آن‌ها قیمت پیاز و مایحتاج اولیه مثل گوشت هم لحظه به لحظه در حال گران شدن است و ما پا به پای تورم پیر می‌شویم.
قدیم‌ها می‌گفتند اگر می‌خواهی گوشت چرخ‌کرده کمتر در غذایت بریزی از سویا استفاده کن اما کسی به ما نگفت اگر گوشت قرمز نیم میلیون تومان شد چه‌کار کنیم؟
ما که دو نفر هستیم و همیشه هم خیلی غذای گوشتی نمی‌توانستیم بخوریم الان همان هم به ماهی یکی، دو بار رسیده اما من فکر خانواده‌هایی هستم که دو، سه تا بچه دارند و حداقل هر وعده باید کلی گوشت در غذای‌شان برای رشد داشته باشند.
آقایان مسئول فکر نمی‌کنید با گران شدن گوشت، خانواده ‌های پرجمعیت چه‌کار باید کنند؟ ما پدر و مادرها متوجه گرانی هستیم اما آیا رشد و سلامت بچه‌ها هم این را می‌فهمد؟ فکر کنم کم‌کم همه باید به گیاه‌خواری اجباری رو بیاوریم.»

سوء‌استفاده دلالان از وضعیت موجود


مصطفی یاوری نسب ۵۸ ساله و کارمند نیز می‌گوید: «این روزها متاسفانه قیمت گوشت روز به روز افزایش پیدا می‌کند و نظارتی هم بر قیمت‌ها نیست. اگرچه قبل از این هم بسیاری از مردم توان خرید گوشت را نداشتند و فقط برخی درحد نیم‌کیلو یا کمتر گوشت چرخ‌کرده می‌خریدند، حالا توان خرید آن را هم ندارند. وعده‌های سازمان جهاد کشاورزی هم در کاهش نرخ گوشت تاثیری نداشته و مردم دیگر به این گفته مسئولان توجهی ندارند.
افزایش قیمت گوشت شاید در کوتاه‌مدت مشکلی را ایجاد نکند اما به دلیل حذف منبع اصلی پروتئینی از برنامه غذایی، مشکلات احتمالی سلامت قشر پایین و متوسط جامعه را به مخاطره خواهد انداخت. کشورهای زیادی گوشت گرم را از دیگر کشورها وارد می‌کنند و با قیمت مناسب به‌دست مصرف‌کننده می‌رسانند اما درکشور ما این مهم به درستی انجام نمی‌شود، چون به نظر می‌رسد عده‌ای دلال از این وضعیت نابسامان سود خوبی می‌برند و دولت باید با آن‌ها برخورد کند. درست است که دامداران هم مشکلات زیادی برای تامین خوراک گوسفندان خود دارند، ولی این افزایش قیمت‌ها نفعی برای آن‌ها ندارد و سود این افزایش به جیب واسطه‌ها می‌رود.»
آن‌چه ما از پرسه‌زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران و مصاحبه با فروشندگان گوشت، متوجه شدیم اینکه «گوشت» قربانی ضعف مدیریت مسئولان مدعی شده است و حال نه مردم راضی هستند، نه تولیدکنندگان و فروشندگان چه آن‌که همه زیر سایه یک اقتصاد زیست می‌کنند.


انتقادات به وضعیت بازار گوشت در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی معتقدند به اندازه نیاز گوشت در دسترس است و به‌منظور رسیدن گوشت به مصرف کننده واقعی، واحدهای بازرسی و نظارت جهاد کشاورزی در سطح شهر فعال بوده و با واحدهای متخلف برخورد می‌کنند. چراکه گفته می‌شود گوشت توزیعی برای مصرف‌کننده واقعی از سوی برخی دلالان جمع‌آوری و در اختیار رستوران‌ها قرار می گرفت، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی معتقد است با تمام توان در راستای رفع مشکل گوشت تلاش می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha