چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸

تهران و مازندران بازهم صدرنشیناستان‌های کشور به لحاظ انجام عملیات‌های امدادی در بخش کوهستان شدند. دو استانی که جاذبه‌های کوهستانی‌شان افراد زیادی را به سمت‌وسوی خود جذب می‌کند.

تهران، صدرنشین حوادث کوهستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، از کوه‌روهای معمولی گرفته تا کوهنوردان آماتور و حرفه‌ای. به‌گفته بابک محمودی، سرپرست سازمان امدادونجات در 11ماه سال‌جاری حدود ۲۵۰۰ مورد عملیات کوهستان در ارتفاعات و مناطق جنگلی کشور انجام شده است که این آمار 7درصد از مجموع عملیات‌های امدادونجات را تشکیل می‌دهد. او می‌گوید:«عملیات‌های امدادونجات کوهستان 6درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.»

در 328روز گذشته، انتقال 2253مفقودی و درراه‌مانده به مناطق امن، انتقال زمینی‌وهوایی 771مصدوم و ارائه خدمات پیش‌بیمارستانی به 278مصدوم توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر انجام شده است.به‌گفته او میزان پروازهای انجام‌شده در عملیات‌های امداد کوهستان و در مدت زمان یادشده، 2320سورت پروازی بوده است:«1826ساعت پرواز بالگردهای هلال‌احمر برای انتقال 2536نفر و انتقال 242تن محموله امدادی انجام شده است.»براساس گزارشی که سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر اعلام کرده است بیشترین عملیات کوهستان در استان‌های تهران با 267مورد، مازندران با 247مورد، گیلان با 214مورد و فارس با 207مورد انجام شده است.

افزایش حوادث کوهستان طی دو سال گذشته باعث شده تا عملیات‌های امدادونجات کوهستان در جمعیت هلال‌احمر هم بیشتر شود. خیلی‌ها، کرونا را عامل اصلی این افزایش می‌دانند و معتقدند شیوع این ویروس باعث شد تا مردم به طبیعت‌گردی و کوه‌روی، روی بیاورند. کارشناسان هم می‌گویندتغییرات اقلیمی بر افزایش این حوادث دامن زده است.تاثیر گرمایش زمین روییخچال‌های طبیعیباعث شده تا آنها مستعد ریزش شوند، موضوعیکه نه‌تنها جان کوهنوردان بلکه جان تیم‌های امدادی در این مناطق را هم به خطر انداخته است.

«محمد ایلامی»، رئیس اداره عملیات جمعیت هلال‌احمر استان مازندران که جزواستان‌های پرحادثه کوهستان هم مطرح شده، می‌گوید تغییرات اقلیمی و ذوب شدن یخچال‌ها، متهم ردیف اول افزایش این نوع حوادث هستند که باعث شده هم ناظر سیلابی‌شدن رودخانه‌های فصلی باشیم، هم شاهد از بینرفتن پاکوب‌های کوهنوردان در مسیرهای کوهستانی:«این تغییر اقلیم باعث شده ما در کوه دماوند که در هر فصلی عاشقان خودش را برای صعود دارد، شاهد کاهش دما تا منفی 30درجه، آن ‌هم در فصل تابستان باشیم.»

درکنار این تغییر اقلیم، هماهنگ نبودن برنامه‌های صعود فدراسیون کوهنوردی با هلال‌احمر عاملی دیگر در افزایش حوادث کوهنوردی در استان مازندران است.به‌گفته ایلامی این ناهماهنگی‌ها باعث شده است که اقدامات مؤثر و به‌موقعیدرخصوص تقویت جان‌پناه‌ها صورت نگیرد:«اگر ما از برنامه‌های سه ماهه صعود کوهنوردان به دماوند خبر داشته باشیم، می‌توانیم علاوه بر تجهیز، تیم‌های امدادی خود را نیز به هنگام انجام این صعودها در حالت آماده‌باش قرار دهیم و در این شرایط از تلفات حوادث کوهستان بکاهیم.»

ایلامی در ادامه با اشاره به افزایش علاقه‌مندان به مناطق کوهستانی به‌خصوص در دو سال گذشته می‌گوید اغلب این افراد کوه‌روهای معمولی هستند که در طول مسیر صعود دچار حوادث می‌شوند و از آنجا که نه تجهیزات کافی کوهنوردی دارند، نه آموزش‌های لازم را دیده‌اند با هر حادثه‌ای که دچارش می‌شوند علاوه بر خود و همراهانش زحمات بسیاری را برای امدادگران کوهستان ایجاد می‌کنند.»

هزینه بالای امدادرسانی در کوهستان

رئیس اداره عملیات سازمان امدادونجات استان مازندران هزینه هر امداد کوهستان را بالغ بر 150میلیون تومان برمی‌شمارد و می‌گوید:«عملیات‌های امدادونجات کوهستان با بکارگیری آمبولانس و بالگردهای امدادی هزینه‌های سنگینی را به جمعیت هلال‌احمر تحمیل می‌کندکه جبران این هزینه‌هابا توجه به اعتبارات محدود جمعیت، ممکن نیست.»

به‌گفته ایلامی هر دستگاه آمبولانس هلال‌احمر بعد از انجام یک عملیات امدادی، نیازمند تعویض لنت است،یا طناب‌هایی که در فضاهای معلق برای نجات مصدومان در صخره‌ها به‌کار گرفته می‌شود و قیمت هر رول آنها امروز 10 میلیون تومان است، بعد از انجام یک ماموریت تخریب می‌شوند و باید جایگزین شوند، اما امکان جایگزینی برایآنها وجود ندارد و این شرایط جان امدادگران را در ماموریت‌های بعدی به خطر می‌اندازد.

سهمی از هزینه امدادی دریافتی از کوهنوردان نداریم

با وجود اینکه بیشترین بار عملیات‌های امداد کوهستان بر دوش جمعیت هلال‌احمر است اما این جمعیت هیچ سهمی از هزینه‌های اخذشده امدادی از کوهنوردان ندارد. ایلامی می‌گوید:«اگر سهم جمعیت هلال‌احمر از هزینه‌های امدادیکه کوهنوردان داخلی و خارجی می‌پردازند، پرداخت شود ما می‌توانیم تجهیزات امدادی را به‌روزرسانیکنیم.»

به‌گفته ایلامی هم‌اکنون10 تیم امدادونجات کوهستان در پایگاه‌های کجور، بلده، دماوند، رینه، کندوان، دوگل، نیالا و محمدآباد مازندران مشغول امدادرسانی به حادثه‌دیدگان کوهستان در این استان هستند.

امداد در منفی 40درجه

خسرو باقری،یکی از امدادگران کوهستان این استان است. او از سال 81فعالیت‌های داوطلبانه‌اش در هلال‌احمر را شروع کرد و سال 89موفق شد به یکی از مربیان درجه یک کوهستان و فضاهای معلق تبدیل شود. اهل روستای امیری در دامنه کوه دماوند است و خودش را بچه کوهستان معرفی می‌کند:«امدادونجات کوهستان و ارتفاعات یکی از سخت‌ترین مقوله‌های امدادونجات در هلال‌احمر است. گاهی باید ماموریت‌های امدادی ما در منفی 40تا 50درجه انجام شود. هم ریزش بهمن جان‌مان را به خطر می‌اندازد، هم یخچال‌های ذوب‌شده تهدید بزرگی است.»

از ماموریت‌های سخت و نفس گیرشان در دماوند برایمان می‌گوید:«همین چند روز پیش وقتی دمای هوا را در دماوند اندازه گرفتیم منفی 60درجه زیر صفر بود درحالی‌که اورست منفی درجه بود.گاهی اوقات مجبوریم با توجه به حضور کوهنوردان در منطقه در منفی 40درجه کمپ زده و آماده امدادرسانی به حادثه‌دیدگان باشیم و مسیرکوه‌روی2ساعته را به‌خاطر حجم برف زیاد6ساعته طی کنیم. اینها همه از سختی‌های امداد کوهستان است اما وقتی در نهایت منجر به نجات جان یک انسان می‌شود، شیرین است.»

جنگ با فشار هوا در عملیات‌های امدادی

مجیدحسن‌نیا هم یکی دیگر از امدادگران کوهستان است. عمده ماموریت‌های او در سوادکوه است. قبل از اینکه وارد جمعیت هلال‌احمر شود یک کوهنورد حرفه‌ای بود اما شیرینی و لذت کار امدادی هلال‌احمر از او یک نجاتگر کوهستان ساخت:«اولین نبرد ما در امداد کوهستان، جنگ با فشار هوا و بعد از آن مسافت‌های طولانی است.»

به‌گفته او در سوادکوه عمده ماموریت‌هایشان گم‌شدگی در جنگل و کوهستان بوده و محال است هفته‌ای دو سه بار ماموریت‌هایی از این جنس نداشته باشند:«همین تعطیلات اخیریک گروه 6نفره دوچرخه‌سوار در ارتفاعات منطقه ارفعده گم شدند. ساعت یازده‌ونیم بود که طی تماس آنها از موضوع خبردار شدیم و برای امدادرسانی راهی منطقه شدیم، لغزندگی جاده و وضعیت بد هوا،کار را سخت کرده بود. از طریق لوکیشینی که برای ما ارسال کرده بودند به سختی خود را به این افراد رساندیم.یکی از اعضای تیم خانمی بود که متاسفانه دچار سرمازدگی و صدمه شده بود. بعد از امدادرسانی به این خانم، همه اعضای تیم را به پایگاه ارفع‌ده سوادکوه منتقل کردیم تا بعد از استراحت و گرم شدن راهی خانه شوند.»

تهران، صدرنشین حوادث کوهستان

در استان تهران هم ارتفاعات، به همان اندازه که علاقه‌مندان زیادی دارد آبستن حوادث بسیاری هم هستند.به طوریکه از ابتدای امسال تاکنون به‌گفته شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر تهران بیشترین آمار حوادث کوهستان کشور را داشته است:«از اول فروردین 1401تا 30بهمن 1401بالغ بر 269حادثه در ارتفاعات تهران رخ داده و طی آن بیش از 421نفر ازخدمات امدادی جمعیت هلال‌احمر بهره‌مند شده‌اند.»

امدادگران کوهستان جمعیت هلال‌احمر استان تهران در این مدت 11ماهه بعد از امدادرسانی به حادثه‌دیدگان 263نفر را به مراکز درمانی منتقل کردند و 14نفر را به‌صورت سرپایی امدادرسانی کرده‌اند:«آمار نشان می‌دهد ارتفاعات تهران بالاترین آمار حوادث کوهستان را در سطح کشور دارد که تنوع آن بین استفاده‌کنندگان از ارتفاعات چه آماتورها، چه حرفه‌ای‌ها و حتی طبیعت‌گردان‌ها قابل‌توجه است.»

فتحی می‌گوید هم‌ اکنون 3 پایگاه امدادونجات در ارتفاعات تهران توسط هلال‌احمر تاسیس شده و مشغول خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان این بخش هستند:«علاوه بر این سه پایگاه،یک پایگاه هم در گردنه قورچک شمیرانات فعال است که حوادث ارتفاعات فشم و شمشک را پوشش می‌دهد. متاسفانه با توجه به جذابیت ارتفاعات تهران ما در همه فصول شاهد حوادث مختلفی هستیمکه گاهی منجر به فوت کوهنوردان هم می‌شود.»

او امدادرسانی در کوهستان را پرهزینه می‌داند و معتقد است اگر کوه‌پیمایان و کوهنوردان به مسائل ایمنی توجه لازم را کرده و از صعود در مواقع هشدارهای هواشناسی پرهیزکنند علاوه بر اینکه از جان خود حفاظت می‌کنند از تحمیل هزینه‌های اضافی به هلال‌احمر هم می‌کاهند.

فتحی می‌افزاید:«عمده حوادث کوهستان و تلفات ناشی از آن به‌خاطر بی‌توجهی کوهنوردان و کوه‌پیمایان به هشدارهاست. اگر صعودها همراه با هماهنگی‌های لازم باشد و در انتخاب مسیر درست دقت کنند ما شاهد افزایش حوادث کوهستان نخواهیم بود.»

درست است در خیلی از ماموریت‌های امداد کوهستان استفاده از بالگرد می‌تواند منجر به نجات جان یک حادثه‌دیده شود، اما استفاده از این امکان در همه ماموریت‌ها لازم نیست. فتحی هشدار می‌دهد اگر افرادی بدون توجه به وضعیت و وخامت حال آسیب‌دیده‌هادرخواست بالگرد کنند و بالگرد به منطقه اعزام شود قطعا پیگیری‌های لازم از طرف مدیریت بحران علیهآنها انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha