جایگزینی هورمون به کاهش عارضه‌های مرتبط با یائسگی مانند گرگرفتگی، اضطراب، درد مفاصل، اختلال در خواب، تعریق شبانه و خشکی واژن کمک می‌کند.

درمان جایگزینی هورمون برای یائسگی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، یائسگی چیست؟یائسگی بخشی طبیعی از روند پیری و مرحله‌ای است که در آن تخمدان‌ها تولید استروژن را قطع می‌کنند و دیگر تخمک آزاد نمی‌کنند.بسیاری از زنان پیش از قطع کامل عادت ماهانه، مرحله‌ای به نام پیشایائسگی را از سر می‌گذرانند. در این مدت احتمال دارد عادت ماهانه نامنظم‌تر و فرد به گرگرفتگی یا دیگر عوارض دچار شود.


نشانه‌های رایج

رایج‌ترین عوارض فیزیکی یائسگی، گرگرفتگی با شدت متفاوت است که می‌تواند الگوی خواب را مختل ‌کند. برخی زنان یائسه مضطرب یا افسرده می‌شوند.دیگر عوارض رایج، به دستگاه ادراری-تناسلی مربوط است؛ از جمله خشکی واژن، درد هنگام رابطه یا پس از آن و درد و خارش واژن.در برخی زنان توان کنترل مثانه کاهش می‌یابد که به نشت غیرارادی ادرار یا افزایش دفعات دفع ادرار می‌انجامد.


اچ‌آرتی چیست؟


اچ آر تی نوعی درمان جایگزینی هورمون است که برای درمان نشانه‌های یائسگی تجویز می‌شود و سطح استروژن و دیگر هورمون‌ها را بالا می‌برد. این درمان به کاهش علایم یائسگی، از جمله بدخلقی، گرگرفتگی و خشکی واژن کمک می‌کند و موثرترین درمان برای مهار گرگرفتگی است، باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود و خطرات قلبی عروقی را هم کم می‌کند.زنان باید این درمان را در صورت امکان تا سه ماه ادامه دهند.


عوارض و خطرات اچ‌آرتی


اچ‌آرتی برای همه زنان مناسب نیست. سابقه سرطان رحم یا پستان در گذشته یا حال، خون ریزی بی‌دلیل واژنی، فشارخون بالا یا بیماری قلبی، از علایمی است که شما را برای انجام این عمل باز می‌دارد. اچ‌آرتی با افزایش خطر حمله قلبی و سرطان رحم، پستان و تخمدان مرتبط است.همچنین خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد.این خطرها برحسب طول درمان اچ‌آرتی افزایش می‌یابد. زنان باید برای مهار موثر این عوارض ترجیحا کمترین مقدار درمان لازم را دریافت کنند.


جایگزین‌های اچ‌آرتی


درمان‌های غیرهورمونی هم برای عوارض مرتبط با یائسگی وجود دارد. دیده شده است که درمان‌های غیردارویی مثل روش‌های آرام‌سازی و درمان شناختی رفتاری (CBT) برای زنان در دوران یائسگی مفید بوده است.معمولا مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI's) برای درمان افسردگی یا اضطراب به‌کار گرفته می‌شوند، اما گرگرفتگی را هم کاهش می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha