رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت هشدار داد: ادامه بی‌توجهی به آلودگی نهر فیروز‌آباد در جنوب تهران و آبیاری مزارع این منطقه با فاضلاب خطر شیوع وبا، بیماری‌های انگلی و انواع بیماری‌های دیگر را برای ساكنان این منطقه و مردم تهران در پی‌دارد.

احمد جنیدی‌ در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: نهر فیروز‌آباد در جنوب تهران و آبیاری مزارع جنوب تهران با این نهر و فاضلاب‌های این منطقه مطمئناً خطر بیماری وبا، انواع بیماری‌های انگلی و آلودگی مواد غذایی را در پی دارد، ضمن این‌كه مسیل‌های این نهر به علت سرپوشیده نبودن علاوه بر این‌كه عاملی برای تجمع پشه، موش و جوندگان است، بوی بد و منظره نامطلوبی را به وجود می‌آورد و در عین حال خطر افتادن بچه‌های این مناطق به آن و بروز بیماری‌های دیگر را در پی دارد.
وی ادامه داد: نهر فیروز آباد قدمت طولانی دارد اما از حدود 20 سال پیش مسئله آلودگی و خطرات زیست محیطی و بیماری‌زای آن در دولت‌های مختلف مطرح بوده است اما همواره‌ هر یك از ارگان‌های مسئول در این زمینه شامل وزارت نیرو، وزارت جهاد كشاورزی، وزارت كشور و شهرداری دیگری را مسئول دانسته و حل آن امكانپذیر نشده است.
جنیدی گفت: راه حل اساسی این معضل قدیمی ایجاد تصفیه خانه فاضلاب تهران است كه وزارت نیرو اعلام كرده به علت نبود بودجه توانایی ساخت آن را ندارد به همین علت با وجود جلسات مكرر و مكاتبات فراوان در این‌باره در سطح وزرای مربوطه هنوز این مسئله لاینحل باقی مانده است.
رئیس مركز سلامت و محیط كار وزارت بهداشت افزود: سال گذشته تلاش جدی كردیم كه این مسئله حل شود، جلساتی هم با حضور وزیر بهداشت، وزیر دادگستری، وزیر كشور، معاون وزیر جهاد كشاورزی داشتیم اما هنوز راه حل اساسی برای این مسئله عملی نشده است.
وی گفت: قرار شد مزارع این منطقه كه با فاضلاب آبیاری می‌شوند شناسایی شوند و متصدیان آن‌ها به دادگاه معرفی شوند، این اقدام از سال گذشته شروع شد و امسال نیز متصدیان مزارعی كه با فاضلاب آبیاری شوند به دادگاه معرفی می‌شوند.
وی ادامه داد:‌ سال گذشته توانستیم با یكسری اقدامات مقطعی از بروز بیماری وبا جلوگیری كنیم و مورد چندانی از این بیماری نداشتیم اما راه حل نهایی این كار ایجاد تصفیه خانه فاضلاب تهران در این منطقه است و اگر دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد آن مشكل بودجه دارند دولت باید به طریقی اعتبار آن را تخصیص دهد تا بیش از این سلامت ساكنان این منطقه و مردمی كه به نوعی با محصولات كشاورزی این منطقه مرتبط هستند به خطر نیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha