بار بیماری‌های غیرواگیر و ارتباط آن با سبک زندگی ناسالم، پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم و لزوم لحاظ جنبه‌های بایولوژیک و سایکولوژیک افراد جامعه، ضرورت توجه به ابعاد زندگی معنوی، لزوم ورود مجلس شورای اسلامی به بحث مالیات بر دخانیات و ... از جمله مباحثی بود که در افتتاحیه اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم مطرح شد.

ارتباط بیماری‌های غیرواگیر با سبک زندگی ناسالم / سیگار؛ ارزان‌ترین کالا در ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مسعود حبیبی _ رییس جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران در افتتاحیه اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم، گفت: پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم روشی است که سبب ارتقای سطح سلامت و رفاه فرد و اجتماعی می‌شود. این شیوه زندگی منبعی ارزشمند برای کاهش شیوع مشکلات بهداشتی و ارتقای سلامت و بهبود کیفی زندگی است. با پیشرفت جوامع و ارتقای بهداشت عمومی و دانش، امید به زندگی افزایش یافته است اما هنوز تعداد قابل ملاحظه‌ای به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت، چاقی، دردهای اسکلتی، زخم مزمن و مصرف دخانیات زمان سال‌های از دست رفته عمر، ناتوانی و از کار افتادگی و مرگ زودرس که بار اقتصادی و اجتماعی زیادی دارند، به وضوح دیده می‌شود.

وی افزود: به گزارش سازمان بهداشت جهانی علت ۷۴ درصد مرگ و میرها، بیماری‌های غیرواگیر است. بیماری‌هایی که با داشتن فعالیت بدنی منظم، تغذیه سالم، عدم سوء مصرف مواد، مدیریت استرس، بهبود خواب و حفظ ارتباطات اجتماعی می‌توان از ابتلا به آنها جلوگیری کرد و یا ابتلا به آنها را به تاخیر انداحت.

حبیبی تاکید کرد: امیدواریم با تمرکز بر عوامل اثر گذار در سلامت در گام اول گروه‌های جامعه پزشکی را به این مهم توجه داده و زمینه لازم برای آگاهی بخشی جامعه را فراهم کنیم. با این حال ایجاد فرهنگ و تغییر رفتار برای داشتن سبک زندگی سالم، کاری مشکل است. یکی از راهکارهای تحقق آن آگاهی بخشی و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه است که در این راه علاوه بر دستگاه‌های متولی نقش رسانه‌ها اهمیت دارد. امیدواریم برگزاری این کنگره بسترساز این امر باشد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه دکتر قناعتی _ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: باید بتوان زندگی با کیفیت برای افراد ایجاد کرد. بودجه‌ای که در سال در دنیا برای بیماری‌های غیرواگیر هزینه می‌شود یک سومِ ۹۰ تریلیون دلار است درحالی که این بیماری‌ها مبتنی بر سبک زندگی است.

وی افزود: مشکلات روحی و روانی و استرس نیز سبب آسیب‌هایی به بشر شده و آرامش را از او گرفته است. باید به زندگی معنوی بیشتر توجه شود. اگر تنها به ابعاد مادی زندگی توجه شود مشکلاتی برای فرد به وجود می‌آید و روند زندگی بشر تغییر می‌کند. با توجه به نگاهی که مکاتب ایرانی به انسان دارند و موضوع روح را مطرح می‌کنند، متوجه می‌شویم نادانسته‌های بشر بیش از دانسته‌هایش است. بشر غربی در این میان آتئیست شده و به خط مادی گری زدند و با تمام پیشرفت‌ها دنبال افتخار کردن به LGBT هستند تا حتی آن را به فرهنگ بشر تبدیل کنند؛ درحالی که حتی در اروپا و آمریکا ۹۰ درصد افراد از این بی اخلاقی‌ها متنفر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران پس از اشاره به روایتی از امام علی (ع) درباره فاکتورهای سبک زندگی سالم، تاکید کرد: زمانی که آمریکا بودم دوستی به من گفت دعای مکارم اخلاق ترجمه شده و در کلیساها پخش می‌شود چون مردم به این آموزه‌ها نیاز دارند. در بحث داعش هم عمده کسانی که از اروپا به آنها گرویدند از کشورهای حوزه اسکاندیناوی بودند زیرا آنها در نهایت مادی گرایی هستند؛ ولی طبق هرم مازلو به حوزه معنویت توجه نشده است.

به گفته وی، تغذیه سالم، گام بسیار مهمی برای ارتقای سبک زندگی است.

در ادامه دکتر شاهین آخوند زاده _ مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پرشکی تهران در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه حفظ رابطه جامعه و گروه پزشکی از اولویت‌های جهاد دانشگاهی است، گفت: جهاد دانشگاهی یک مکتب علمی و یک سبک زندگی است. پزشکی مبتنی بر سبک زندگی مهم است، پزشکان و جامعه پزشکی ما جنبه‌های بایولوژیک و سایکولوژیک افراد را مدنظر قرار می‌دهند، ولی باید در پزشکی جنبه‌های معنوی، اجتماعی و فرهنگی را هم مدنظر داشته باشیم، اگر پزشک در طبابت خود جنبه‌های فرهنگی را در نظر نگیرد، قطعا این پزشک در کار خود موفق نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ما کشورهای در حال توسعه مشکلات خاص خود را داریم، گفت: ما نه سبک زندگی خود را به شکل سنتی و ایرانی_اسلامی کامل حفظ کردیم و نه سبک زندگی غربی را کاملا اجرا می‌کنیم. در سبک زندگی غربی کم کم مبادی علمی وارد شده است که به تفریح، ‌ تغذیه، ‌ استراحت و... افراد توجه می‌شود. الان باید برای خود مدلی طراحی کنیم که نیاز است به آن فکر کنیم تا خروجی اقدامات ما به سمت بهتری برود.

او ادامه داد: ۴۲۵۱ مقاله با عنوان سبک زندگی از ایران منتشر شده است که شامل پزشکی و غیرپزشکی است و رتبه ۲۲ انتشار مقاله در این بخش را داریم‌. ۳۷۱۰ مقاله از آن مربوط به پزشکی است. در طول ۳ دهه گذشته روند تولید علم در حوزه سبک زندگی صعودی بوده است. عمدتا متخصصین غدد و تغذیه و اپیدمیولوژیست‌ها در این حوزه فعالیت خوبی دارند. هرچه تحقیقات ملی و تک نفره شده است از ارزش آن کاسته شده است اما در تحقیقات بین‌المللی موفق‌تر بودیم و عمده مقالات پر استناد هم همین مقالات بودند.

آخوندزاده تاکید کرد: در بحث دخانیات ما یکی از بدترین کشورهای دنیا هستیم. گران‌ترین کالا در دنیا دخانیات است اما در ایران ارزان‌ترین چیز است و من نمیدانم مجلس شورای اسلامی چه زمانی به این مهم ورود می‌کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha