عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص بروز کمبود مصنوعی آنتی بیوتیک در داروخانه ها، توضیحاتی ارائه داد.

فروش بدون نسخه آنتی بیوتیک در داروخانه ها/خطر مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ناصر کلانتری، در حاشیه مراسم اختتامیه هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان در محل انستیتو تغذیه، گفت: متأسفانه نظارت خوبی بر داروخانه‌ها اعمال نمی‌شود.

وی افزود: ما می‌بینیم که مادران به راحتی و بدون نسخه از داروخانه‌ها آنتی بیوتیک می‌گیرند. در حالی که این داروها فقط باید با نسخه پزشک به فروش برسد.

دبیر اجرایی هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان، ادامه داد: در اروپا و آمریکا، وقتی پزشک برای کودک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند، مادر می‌داند که معنی آنتی بیوتیک یعنی "ضد حیات" و از همین رو از دادن آنتی بیوتیک به فرزندش خودداری می‌کند؛ تا اینکه پزشک او را قانع کند که لازم است آنتی بیوتیک مصرف شود.

وی افزود: متأسفانه در فرهنگ عامه ما آنتی بیوتیک به عنوان "چرک خشک کن" ترجمه شده و بار مثبت پیدا کرده است.

کلانتری گفت: حداقل ۳۰ درصد مادران، وقتی فرزند آنها دچار آبریزش بینی می‌شود، درخواست چرک خشک کن از پزشک دارند. در حالی که نمی‌دانند مصرف آنتی بیوتیک با عارضه همراه است. در نتیجه، خودسرانه از داروخانه درخواست آنتی بیوتیک دارند و همین گپ میان تجویز پزشک و فروش بدون نسخه آنتی بیوتیک در داروخانه، منجر به مصرف نادرست و نابجای داروهای آنتی بیوتیک می‌شود.

وی افزود: اگر همین روند تداوم یابد، دیگر آنتی بیوتیک های معمول جوابگو نخواهد بود و باید به سمت تجویز آنتی بیوتیک تزریقی برویم.

کلانتری ادامه داد: مصرف آنتی بیوتیک برای کودکان زیر ۵ سال بدون تجویز پزشک، این احتمال را بالا می‌برد که همین کودکان در ۱۵ سالگی دچار آسم و آلرژی شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: کلمه چرک خشک کن باید از قاموس فرهنگ ما خارج شود و به گونه‌ای فرهنگ سازی کنیم که توجه پزشکان، خانواده‌ها و داروخانه‌ها به این موضوع بیشتر جلب شود. در این صورت، از میزان مقاومت دارویی کم خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha