یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 352625

با تکنیک گیره کاغذ، برخی از ناهنجاری‌های گوش نوزاد را می‌توان بدون جراحی اصلاح کرد.

درمان ناهنجاری گوش نوزاد با گیره کاغذ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از سایت مدیکال اکسپرس، طبق مطالعه‌ای در مجله جراحی جمجمه و صورت انواع خاصی از ناهنجاری‌های گوش در نوزادان را می‌توان با یک تکنیک ساده و ارزان درمان کرد - استفاده از گیره‌های کاغذ برای ساختن آتل‌های سفارشی و شکل دادن به شکل گوش در حال رشد، می‌تواند مؤثر واقع شود.

دکتر هیتومی ماتسوتانی همکارانش در دانشگاه توکیو نتایج خوبی را با رویکرد غیرجراحی خود برای اصلاح ناهنجاری‌های مادرزادی گوش در نوزادان ثبت کرده اند.

تجربه آن‌ها بهترین امکان موفقیت را با درمان قبل از سن ۶ ماهگی نشان می‌دهد.

این تکنیک ساده از جراحی برای برخی ناهنجاری‌های خفیف گوش جلوگیری می‌کند.
بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ دکتر ماتسوتانی و همکارانش تکنیک گیره کاغذ خود را برای اصلاح غیرجراحی در ۸۰ گوش از ۶۳ بیمار با میانگین سنی چهار ماه انجام دادند.

نوزادان تحت درمان، ناهنجاری‌های نسبتاً خفیفی داشتند: کریپوتیا، وضعیتی که در آن غضروف گوش فوقانی تا حدی زیر پوست پوشیده است و یا گوش منقبض (که گاهی اوقات گوش فنجانی یا گوش لوپ شکل نیز نامیده می‌شود) که در آن قسمت بالایی گوش روی آن جمع می‌شود.

جراحان پلاستیک آتل‌های سفارشی‌سازی شده را از گیره‌های کاغذ ایجاد کردند که به شکل مورد نیاز برای هدایت رشد غضروف گوش خم شده بودند. پس از قرار دادن این قاب فلزی و پوشاندن آن با پنبه برای محافظت از پوست، رزین ترموپلاستیک در اطراف آن بسته بندی شد و قالبی برای هدایت رشد بیشتر گوش فراهم کرد. این آتل در همه زمان‌ها به جز زمان حمام پوشیده می‌شود.

تکنیک مذکور علاوه بر بهبود ظاهر گوش‌ها، بر ایجاد فضای بین گوش بالایی و کناره‌ی سر، یا شیار گوش سفالی یک ساختار مهم برای چندین هدف، از جمله استفاده از عینک و ماسک، متمرکز بود.

در چند هفته پیگیری، تکنیک گیره کاغذ در اصلاح ناهنجاری‌های مادرزادی گوش بسیار موفق بود.

رتبه‌بندی مستقل برای عکس‌های قبل و بعد توسط جراحان پلاستیک با تجربه، نتایج عالی را در ۳۶.۵ درصد گوش‌ها و نتایج رضایت‌بخش در ۷۳.۰ درصد نشان می‌دهد.

بهترین نتایج با درمان قبل از شش ماهگی در بیشتر گوش‌هایی که با روش گیره کاغذ با موفقیت درمان شدند و یک شیار گوش کافی بدون نیاز به جراحی ایجاد شد.

این روش در نوزادانی با انواع خاصی از ناهنجاری‌های شدیدتر، از جمله آن‌هایی که پوست ناکافی روی گوش داشتند، مؤثر نبود.

در حالی که قالب گیری گوش رویکرد جدیدی برای اصلاح ناهنجاری‌های گوش نیست، روش جدید جایگزین ساده، قابل تنظیم و ارزان است.

همان طور که در عکس هم مشاهده می‌شود، تصویر سمت چپ یک ناهنجاری و بد شکلی گوش را نشان می‌دهد و در تصویر سمت راست یک گوش سالم و عاری از ناهنجاری مشاهده می‌شود.

نویسندگان خاطرنشان کردند که مواد لازم - گیره‌های کاغذ و رزین ترموپلاستیک - به راحتی با هزینه کمتر از دو دلار به دست می‌آیند.

محققان تاکید کردند : شروع زودهنگام درمان قالب گیری گوش، ترجیحاً قبل از شش ماهگی توصیه می‌شود.

دکتر ماتسوتانی و همکارانش معتقدند که پزشکان اطفال باید ناهنجاری‌های مادرزادی گوش را به عنوان بخشی از چکاپ معمول یک ماهه بررسی کنند.

در هر صورت، محققان معتقدند که درمان ناهنجاری‌های گوش بهتر است قبل از شروع مدرسه کامل شود.

آن‌ها افزودند: اگر اصلاح غیرجراحی بدشکلی ناموفق باشد، درمان جراحی هنوز قبل از پنج سالگی امکان پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha