دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 353041

اولانزاپین متعلق به دسته ای از داروها به نام آنتی سایکوتیک های آتیپیک است. با کمک به بازگرداندن تعادل برخی مواد طبیعی در مغز عمل می کند. اگر از اولانزاپین در ترکیب با سایر داروها برای درمان افسردگی استفاده می کنید، اطلاعات دارویی مربوط به سایر داروها را نیز به دقت مطالعه کنید.

اولانزاپین چیست و چرا تجویز می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، اگر از اولانزاپین در ترکیب با سایر داروها برای درمان افسردگی استفاده می کنید، اطلاعات دارویی مربوط به سایر داروها را نیز به دقت مطالعه کنید.

اولانزاپین برای درمان برخی بیماری‌های روانی/خلقی (مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی) استفاده می‌شود. همچنین ممکن است در ترکیب با سایر داروها برای درمان افسردگی استفاده شود. این دارو می تواند به کاهش توهمات کمک کند و به شما کمک کند شفاف تر و مثبت تر در مورد خود فکر کنید، کمتر احساس آشفتگی کنید و در زندگی روزمره مشارکت فعال تری داشته باشید.

اولانزاپین متعلق به دسته ای از داروها به نام آنتی سایکوتیک های آتیپیک است. با کمک به بازگرداندن تعادل برخی مواد طبیعی در مغز عمل می کند. در مورد خطرات و فواید درمان با پزشک صحبت کنید (به ویژه زمانی که نوجوانان از آن استفاده می کنند).

نحوه استفاده از اولانزاپین

قبل از شروع مصرف اولانزاپین و هر بار که دوباره دارو تهیه می کنید، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً یک بار در روز مصرف کنید.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف این دارو ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید.

اگر وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

اثرات جانبی اولانزاپین

خواب آلودگی، سرگیجه، سبکی سر، ناراحتی معده، خشکی دهان، یبوست، افزایش اشتها یا افزایش وزن ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

سرگیجه و سبکی سر می تواند خطر افتادن را افزایش دهد. هنگام بلند شدن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر عوارض جانبی جدی دارید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید، از جمله:

  • اشکال در بلع
  • لرزش
  • ضربان قلب آهسته
  • غش
  • تغییرات روانی/خلقتی (مانند گیجی، بی قراری)
  • بی حسی
  • گزگز بازوها ،پاها، زردی چشم
  • پوست ، درد شدید معده
  • شکم
  • مشکل در ادرار کردن
  • قطع شدن تنفس در هنگام خواب

این دارو به ندرت ممکن است باعث افزایش قند خون شود که می تواند باعث دیابت شود یا بدتر شود. در صورت داشتن علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی/ادرار، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر قبلاً دیابت دارید، قند خون خود را به طور مرتب طبق دستور بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما داشته باشد.

این دارو همچنین ممکن است باعث افزایش وزن قابل توجه و افزایش سطح کلسترول (یا تری گلیسیرید) خون شما به خصوص در نوجوانان شود. این اثرات، همراه با دیابت، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. خطرات و مزایای درمان را با پزشک خود در میان بگذارید.

اولانزاپین به ندرت ممکن است باعث ایجاد وضعیتی به نام دیسکینزی دیررس شود. در برخی موارد، این وضعیت ممکن است دائمی باشد. در صورت بروز هر گونه حرکات غیرمعمول/کنترل نشده (به ویژه در صورت، لب ها، دهان، زبان، بازوها یا پاها) فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است یک ماده طبیعی خاص (پرولاکتین) ساخته شده توسط بدن شما را افزایش دهد. برای زنان، این افزایش پرولاکتین ممکن است منجر به شیر ناخواسته، از دست رفتن/قطع قاعدگی یا مشکل در باردار شدن شود. برای مردان، ممکن است منجر به کاهش توانایی جنسی، ناتوانی در تولید اسپرم یا بزرگ شدن سینه ها شود. در صورت بروز هر یک از این علائم، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: تشنج، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

این دارو به ندرت ممکن است باعث یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم بدخیم نورولپتیک (NMS) شود. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید: تب، سفتی عضلانی / درد / حساسیت / ضعف، خستگی شدید، گیجی شدید، عرق کردن ، ضربان قلب سریع/نامنظم، ادرار تیره ، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار).

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی ، از جمله: تب، تورم غدد لنفاوی ، بثورات پوستی ، خارش / تورم (به ویژه در صورت، زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس ، فوراً به پزشک مراجعه کنید .

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف الانزاپین، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در موارد:

  • مشکلات کبدی
  • تشنج
  • مشکل در بلع
  • کاهش تعداد گلبول های سفید خون
  • زوال عقل
  • مشکل در ادرار کردن (به عنوان مثال، به دلیل بزرگ شدن پروستات )
  • گلوکوم (زاویه باریک)
  • مشکلات معده روده (مانند انسداد، یبوست مزمن ، ایلئوس فلجی)
  • سیگار کشیدن
  • سابقه شخصی یا خانوادگی دیابت
  • بیماری قلبی
  • سطح بالای کلسترول / تری گلیسیرید
  • مشکلات تنفسی در هنگام خواب (آپنه خواب)

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است باعث شود کمتر عرق کنید و احتمال ابتلا به گرمازدگی را افزایش دهید. از انجام کارهایی که ممکن است باعث گرمازدگی شما شود، مانند کار سخت یا ورزش در هوای گرم یا استفاده از جکوزی خودداری کنید. وقتی هوا گرم است مایعات زیادی بنوشید و لباس سبک بپوشید. اگر بیش از حد گرم شدید، سریع به دنبال مکانی برای خنک شدن و استراحت باشید.

اگر تبی دارید که از بین نمی رود، تغییرات روحی/خلقتی، سردرد یا سرگیجه دارید، فوراً به پزشک کمک کنید .

نوجوانان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه افزایش وزن و همچنین افزایش کلسترول، تری گلیسیرید و پرولاکتین حساس تر باشند.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خواب آلودگی، یبوست، مشکل در ادرار کردن، گیجی، سرگیجه و سبکی سر حساس تر باشند. خواب آلودگی، گیجی، سرگیجه و سبکی سر می تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. نوزادان متولد شده از مادرانی که در طول 3 ماه آخر بارداری از این دارو استفاده کرده اند، به ندرت ممکن است علائمی از جمله سفتی یا لرزش ماهیچه ها، خواب آلودگی، مشکلات تغذیه/تنفس، یا گریه مداوم داشته باشند. اگر هر یک از این علائم را در نوزاد خود به خصوص در ماه اول مشاهده کردید ، فوراً به پزشک اطلاع دهید.

از آنجایی که مشکلات روانی/خلقی درمان نشده (مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی ، افسردگی) می تواند یک بیماری جدی باشد، مصرف این دارو را متوقف نکنید مگر اینکه پزشکتان دستور دهد. اگر قصد بارداری دارید، باردار می شوید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، فوراً با پزشک خود در مورد فواید و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری صحبت کنید.

این دارو وارد شیر مادر می شود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی طفل شیرخوار داشته باشد. اگر کودک شما علائمی مانند سفتی یا لرزش ماهیچه‌ها، خواب‌آلودگی غیرمعمول یا مشکل در تغذیه را داشت، فوراً به پزشک اطلاع دهید. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

فعل و انفعالات

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

محصولی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد عبارت است از: متوکلوپرامید .

اگر از سایر محصولاتی که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند مانند داروهای مخدر مانند کدئین ، هیدروکودون )، الکل، ماری‌جوانا ( حشیش )، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام ، لورازپام ، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی (مانند کاریزوپرودول ، سیکلوبنزاپرین ) یا آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین ، دیفن هیدرامین ) که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند محصولات آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شوند.

مصرف بیش از حد

اگر فردی بیش از حد مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد ، با 115 تماس بگیرید. در غیر این صورت، فوراً با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید .

آزمایشات آزمایشگاهی و/یا پزشکی (مانند قند خون ، وزن ، فشار خون ، سطح کلسترول/ تری گلیسیرید خون ، عملکرد کبد ) باید در حین مصرف این دارو انجام شود. تمام قرارهای پزشکی و آزمایشگاهی را رعایت کنید. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

دوز فراموش شده دارو

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان منظم مصرف کنید. دوز را دوبرابر نکنید تا دوز فراموش شده را جبران کنید.

نگهداری دارو

در دمای اتاق به دور از نور و رطوبت نگهداری شود. دارو را در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را داخل توالت نریزید. این محصول را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد نیاز نیست، به درستی دور بریزید. با داروساز خود مشورت کنید. می توانید این دارو را به کمک آنها به درستی بازیافت کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha