سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 353065

لکه بینی یکی از نگران کننده‌ترین اتفاقات دوران بارداری است که به شدت مادر باردار را دچار نگرانی می‌کند، این مسئله بخصوص در مادرانی که با روش‌های کمک باروری از جمله ای‌وی‌اف باردار شده‌اند و پس از سال‌ها ناباروری دوران بارداری را سپری می‌کنند نگران‌کننده‌تر است.

لکه بینی در بارداری؛ هشداری که همیشه خطرناک نیست!

به گزارش سلامت نیوز، آمنه لاهوتی- متخصص زنان و فلوشیپ نازایی در خبرآنلاین نوشت: مهم است که بدانیم لکه بینی در بارداری هرگز طبیعی نیست اما همیشه هم نگران کننده نیست. به‌عبارتی اگر جنینی که در وجود شما است جنینِ واقعا سالمی باشد و توانایی تبدیل شدن به یک‌ نوزاد زنده سالم را داشته باشد لکه بینی عموما به حوادث ناراحت کننده‌ای مثل سقط منجر نمی‌شود؛ برعکس اگر جنین ذاتا جنین خوبی نباشد و نتواند به یک نوزاد زنده سالم تبدیل شود لکه بینی ممکن است نشان دهنده شروع توقف رشد جنین یا شروع روند سقط جنین باشد.

باید بدانید چه به روش طبیعی باردار شده باشید، چه بارداری با ای‌وی‌اف صورت گرفته باشد در صورت بروز هرگونه لکه بینی با پزشکتان در تماس باشید. معمولا در این موارد سونوگرافی جهت اطمینان از سلامت جنین انجام می‌شود و ممکن است داروهای تجویزی به شما تغییر کند، در هفته‌های بالاتر بارداری ممکن است بررسی‌های بیشتری جهت بررسی سلامت جنین انجام شود، لازم است بدانید که لکه بینی علامت مشخص وضعیت خاص یا بیماری خاصی نیست و یک علامت عمومی است که طیفی از موارد را شامل می‌شود، همیشه هم دلیل لکه بینی مشخص نمی‌شود اما در هر صورت این مشکل باید به پزشک گزارش شود تا موارد خطرناک تشخیص داده شود.

از آنجا که مراقبت‌های بارداری در بارداری‌های حاصل از آی‌وی‌اف کمی با بارداری‌های طبیعی متفاوت است اهمیت مراجعه به پزشک در بارداری‌های حاصل از ای‌وی‌اف بیشتر می‌شود، توجه کنید که در این موارد حتما باید پزشک خودتان را در جریان بگذارید یا در صورت عدم دسترسی به ایشان حتما به پزشکی مراجعه کنید که به حساسیت‌های مربوط به بارداری‌های ناشی از آی‌وی‌اف و مراقبت‌های مربوط به آنها اشراف داشته باشد. با این حال باید بدانیم که در حالت کلی لکه بینی صرفا یک علامت است که به پزشک می‌گوید جنین و مادر نیاز به مراقبت بیشتری دارند و شاید حتی باید داروهای تجویز شده تغییر کنند، اما در غالب موارد خطرناک نیست و معمولا بارداری به‌خوبی ادامه پیدا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha