نشست شورای عالی کار در حالی ادامه دارد که کمیته دستمزد گزارش رقم هزینه سبد معیشت کارگران را ارائه کرده است.

هزینه سبد معیشت کارگران ازسوی کمیته مزد اعلام شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نشست شورای عالی کار که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی و دعوت وزرای اقتصاد و صمت هم اکنون در حال برگزاری است، در شرایطی پیش می رود که کمیته دستمزد شورای عالی کار گزارش خود درباره هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری را ارائه کرده است.

اعضای کمیته دستمزد رقم هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران را ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده اند.
طبق آخرین اخبار، نمایندگان گروه کارگری هم در این جلسه از سبد معیشت کارگران بر اساس محاسبات و جمع بندی گزارش های نهایی خود رونمایی کرده و به رقم ۱۷ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۱۶۰ تومان رسیده و آن را پیشنهاد کرده اند.
رقم کمیته دستمزد با رقم پیشنهادی گروه کارگری فاصله بسیار دارد و نسبت به گزارش دوماه قبل وزارت کار درباره خط فقر ۱۴ میلیون تومانی هم کمتر است.

پیشتر کارشناسان و فعالان حوزه کار تصمیم گیری درباره رقم دستمزد ۱۴۰۲ را به جهت برآوردهای متعدد از هزینه سبد معیشت و اعلام ارقام متفاوت از ۱۵ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان سخت و پیچیده عنوان کرده بودند.

سبد معیشت کارگران چیست؟

تعیین دستمزد کارگران در قانون کار بر اساس ماده 41 این قانون انجام می‌شود. در این قانون دو معیار نرخ تورم و سبد معیشت خانوار به‌عنوان معیارهای نهایی محسوب می‌شود. شورای عالی کار دو آیتم را برای تعیین دستمزد کارگران مشخص کرده است که این دو عبارت‌اند از: نرخ تورم سالانه سبد و معیشت یک خانوار. با توجه به اینکه کاهش تورم همیشه به‌معنی کاهش قیمت‌ها نیست و نرخ تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، لزوما در زندگی و معیشت کارگران نمی‌تواند مهم و مؤثر واقع شود و علاوه بر اینکه باید آیتم سومی نیز لحاظ شود، مورد دوم یعنی «سبد معیشت یک خانواد» ملاکی واقعی‌تر و مناسب‌تر برای تعیین دستمزد کارگران است.

بیشتر بدانید: حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی کارگران از چه زمانی پرداخت می شود؟

در این سبد مباحثی مانند هزینه‌های بهداشت و درمان، مسکن، تغذیه، هزینه‌های آموزشی، هزینه‌های رفت‌وآمد و... وجود دارد که نسبت به نرخ تورم ملاکی مناسب‌تر برای تعیین میزان دستمزد کارگران است و تا زمانی که دولت تنها معیار نرخ تورم را برای تعیین دستمزد کارگران محاسبه کند، عملا حقوق ایشان زایل شده و منفعت کارفرما در نظر گرفته شده است.

پس از تعیین رقم سبد معیشت، شورای عالی کار با حضور نماینده کارگر، کارفرما و دولت وارد مذاکره می‌شود و درباره دستمزد تصمیم‌گیری می‌کنند. مبنای اصلی برای تعیین دستمزد کارگران، قانون است و ماده ۴۱ قانون کار و تبصره‌های آن باید لحاظ شود.

جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ + حداقل حقوق و جزئیات

هزینه سبد معیشت کارگران ازسوی کمیته مزد اعلام شد

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۷ درصد افزایش یافت، به گونه‌ای که طبق گفته‌های وزیر کار، حداقل دریافتی کارگران با بعد خانوار ۳/۳ نفر از مبلغ شش میلیون و ۴۳۳ هزار و ۱۱۷ تومان به هشت میلیون و ۸۲ هزار و ۶۰ تومان افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ماهیانه پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ تومان (روزانه ۱۷۶ هزار و ۹۴۲ تومان)، بن کارگری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، حق مسکن ۹۰۰ هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۵۳۰ هزار و ۸۲۸ تومان، پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه ۲۱۰ هزار تومان تعیین شده است.

بیشتر بدانید: جزئیات افزایش حداقل دستمزد کارگران از زبان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 1402

بر اساس تصمیم شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال 1402با افزایش ۲۷ درصدی به ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری رسید؛ همچنین حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند به هشت میلیون و ۲۰۸ هزار و ۳۶۰ و حداقل دریافتی ماهانه کارگران با یک فرزند به هشت میلیون و ۴۹ هزار و ۱۱۲ تومان رسید.

حداقل دریافتی یک کارگر مجرد در ماه بدون داشتن سابقه کار به هفت میلیون و ۳۰۸ هزار تومان رسید.

جزئیات حقوق کارگران ۱۴۰۲
مبلغ (تومان) اقلام
۱۷۶,۹۴۲ حداقل مزد روزانه
۵۳۰,۸۲۸ حق اولاد (هر فرزند)
۲۱۰,۰۰۰ پایه سنواتی
۱,۱۰۰,۰۰۰ کمک هزینه اقلام مصرفی (بن)
۹۰۰,۰۰۰ کمک هزینه مسکن
۵,۳۰۷,۳۳۰ حقوق پایه کارگران
۷,۳۰۸,۲۸۴ حداقل دریافتی ماهانه کارگران بدون سابقه و مجرد
۸,۰۴۹,۱۱۲ حداقل دریافتی با یک فرزند
۸,۵۷۹,۹۴۰ حداقل دریافتی با دو فرزند
۸,۲۰۸,۳۶۰ حداقل دریافتی ماهانه کارگران ۳.۳ نفری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسی IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    0 0
    اقایان شما که می‌فرمایید سبد دوازده میلیون واندی آیا میدانید قیمت اقلام مصرفی واجب مثل گوشت ومرغ وحبوبات و..... نسبت به سال گذشته چند برابر شدهمن کارگر باحقوق شش میلیون یا هفت میلیون تومان مستأجر واقساط بانک و....چکنم خجالت بکشید چقدر ظلم درحق کارگر؟؟؟؟
  • سلمان IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    0 0
    چطور حقوق همه نهاد های دولتی یک ساعته تصویب میشه ولی کارگری ۱۲ ماه بحث و جدال هست
  • دالوند IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    0 0
    چرا مسئولین بر خلاف شعارهایی که برای عدالت میدهند در عمل با نادیده گرفتن حقوق کارگران باعث ناعدالتی میشوند تا چه حد میخواهند مردم را از جمهوری اسلامی دور کنند
  • حجت IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    0 0
    اصلا سخت نیست وقتی چرخ تمامی کارخونها رودوشکارگران هست ۲۰ تومن کمترین کاری که میشه برای آسایش این گارگران زحمت کش انجامداد
  • کارگر IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    آقای وزیر دوماه پیش ۱۴ تومن تعیین شد الان ک چانه زنی هس ۱۲تومن .یعنی حرفتون رو قبول ندارین.