سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 353081

تقویت سیستم ایمنی بدن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. شاید برای‌تان جالب باشد که یک سری نشانه‌ها و علامت روان‌شناسانه هم وجود دارد که به شما اخطار می‌دهد که باید سیستم ایمنی بدنی خود را تقویت کنید.

نشانه های اخطار دهنده ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، به تازگی یک کارشناس خواب از استرالیا چند نشانه را مطرح کرده که نشان‌دهنده ضعیف بودن سیستم ایمنی‌ بدن‌ است و باید فکری به حال آن برداشت.

1- خواب‌تان نمی‌برد


«اولیویا آرِزولو»، می‌گوید میلیون‌ها نفر در روزهای فعلی از سطوحِ پایینی از اضطراب رنج می‌برند و این مسئله می‌تواند اثراتِ منفی بر ایمنی بدن داشته باشد. او می‌گوید: «استرس روی همه چیز اثر می‌گذارد، از رژیم غذایی تا خواب.» شواهد نشان می‌دهد که فقدانِ خواب می‌تواند برای سیستمِ ایمنی مشکل ایجاد کند. مطالعات نشان می‌دهند که ۷۰‌درصد از سلول‌های ایمنی طبیعی بعد از ۴ تا ۵ ساعت خواب در روز کاهش می یابد. به این معنی که بی‌خوابی مانع از آن می‌شود که شما بتوانید با ویروس‌ها مبارزه کنید.


2- وسوسه زیاد برای خوردن شیرینی


«اولیویا» می‌گوید یکی از رفتارهایی که نشان از استرس شدید و ضرورت تقویت سیستم‌ایمنی دارد، تمایل مفرط به مصرف شیرینی است. تحقیقات نشان می‌دهد که مغز ما تحت استرس شدید درصد بیشتری انرژی مصرف می‌کند و قند و شکر سریع‌ترین شکل انرژی برای مغز هستند. محققان همچنین نشان می‌دهند که شکر «مراکز لذت در مغز را فعال می‌کند» که باعث می‌شود شما احساس شادی بیشتر و استرس کمتری داشته باشید. اولیویا می‌گوید: «شکر برای این که شما حس بهتری پیدا کنید بسیار خوب است، اما ارزش غذایی کافی ندارد. اگر احساس می‌کنید تمایل به شیرینی در شما افزایش یافته است بهتر است میوه‌های کامل استفاده کنید یا یک خوراکی را به کمک دارچین شیرین کنید.»


3- ذهن‌تان خاموش نمی‌شود


اگر طی این مدت نتوانسته‌اید به راحتی به خواب بروید، تنها نیستید. ناتوانی در خوابیدن یکی از قطعی‌ترین نشانه‌های استرس است که ممکن است سیستم ایمنی شما را به خطر بیندازد. اولیویا می‌گوید: «آدرنالین، هورمونی که در زمان احساس استرس تولید می‌شود، شما را خسته، مضطرب و تنشی می‌کند. اگر استرس به صورت ادامه‌دار باشد، می‌تواند ناشی از اخلال در عملکرد محور اچ‌پی‌اِی یا مرکز استرس مغز باشد، که در این صورت آزادسازی آدرنالین با شدت بیشتری انجام می‌گیرد و تمام چیزهایی که در بالا به آن اشاره شد به شکل وخیم‌تری بروز می‌کند. آدرنالین هم مانند کورتیزول می‌تواند واکنش سیستمِ ایمنی بدن را سرکوب کند و شما را در برابر ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زایی که در اطراف شما هستند، بی‌دفاع کند. بهترین کار این است که فعالیتی را پیدا کنید که در شما لذت ایجاد کند و شما را برای لحظاتی از استرس دور کند؛ از کتاب خواندن تا قدم زدن در طبیعت.»
برای نوشتن این مطلب از «روزپلاس» کمک گرفته شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha