چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۹
سلامت نیوز: عموم کارشناسان سلامت روان بر نقش و اهمیت شادکامی در زندگی تأکید دارند و شادابی را از مهمترین علل ارتقای سلامت روان در افراد جامعه می دانند، اصولاً شادی حالتی روانی است که پس از برآورده شدن آرزوهای انسان ایجاد می شود و شامل میزان عاطفه مثبت ،میانگین رضایتمندی در یک دوره و فقدان احساسات نمی شود، در واقع شادی حالتی هیجانی است که نشانگر میزان رضایتمندی فرد در ابعاد مختلف به ویژه ابعاد روانی می شود.

شخصی شاد و شاداب است که بتواند بر اوضاع و امور زندگی خود در حد معقولی مسلط باشد و سرنوشتش به عهده خودش باشد به اندازه تلاشش نتیجه بگیرد و رخدادهای پیش بینی نشده او را غافلگیر نکند. به اثبات رسیده است که شادی و شادکامی در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها مؤثر است و حتی شادی و داشتن نگاه مثبت در زندگی باعث تسریع در روند بیماری می شود.

دکتر بدری السادات بهرامی دکترای روانشناسی و مدرس دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه نبود شادی و شادمانی به افسردگی منجر می شود گفت: اصولاً‌ بیماری افسردگی نوعی بیماری زنانه محسوب می شود زیرا به دلیل وجود شکنندگی های عاطفی-روانی و همچنین تغییرات هورمونی که در دوره های مختلف زندگی برای خانم ها ایجاد می شود و همچنین افسردگی های پس از دلبستگی هایی که منجر به دل کندن شده این مشکل بیشتر گریبانگیر خانم ها می شود لذا به نظر می رسد افسردگی یک بیماری زنانه است هرچند مردان نیز به افسردگی مبتلا می شوند ولی این حالت را به اشکال مختلفی بروز می دهند.

*زندگی سالم یعنی شاد بودن و آسان گرفتن

دکتر بهرامی زندگی سالم را زندگی دانست که در آن افراد بلد باشند زندگی را به موقع سهل و آسان بگیرند تا برای همیشه شاد بوده تا در ابعاد مختلف زندگی اعم از تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی مسیر رشد و ترقی را طی کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که زندگی را سخت می گیرند هنگام بروز مشکلات ابتدا دچار تلاطم های روانی می شوند و سپس به فکر حل مشکل می افتند لذا دائماً در معرض استرس و فشارهای روانی-عاطفی هستند و به دلیل اختلافاتی که تجربه می کنند سطح انرژی روانی آنها کاهش می یابد و به فردی افسرده تبدیل می شوند.

افرادی که به موقع زندگی را آسان می گیرند افراد شادی هستند و می توانند در زندگی موفق تر و سالم تر باشند.

*انجام حرکات ورزشی به طور منظم منجر به شادی بیشتر می شود

دکتر بهرامی با تأکید بر اهمیت ورزش به عنوان رکن اساسی در زندگی گفت: خانم ها باید ورزش را به عنوان رکن اساسی در زندگی قرار دهند تا در برابر تغییرات هویتی که در سیکل ماهیانه و دوران بارداری وجود دارد بدن بتواند تنظیمات متابولیسمی را انجام داده تا آسیب هایی که منجر به تهدید سلامت روان می شود برطرف شود.با انجام حرکات ورزشی به طور منظم هورمنی به نام آندروفین در بدن ترشح می شود که باعث برطرف شدن استرس می شود.

*بهبود سلامت روان با امنیت اجتماعی

مدرس دانشگاه شهید بهشتی زنان را به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه عنوان نمود و افزود: دولت می تواند با  ایجاد امنیت اجتماعی و مالی از طریق ایجاد مؤسساتی که مشاغل مرتبط با زنان را ایجاد می کنند به بهبود سلامت روان کمک کرده و همچنین با انجام برنامه ریزی های منسجم در زمینه ورزش همچون افزایش تعداد پارک های بانوان و ایجاد فضایی مناسب برای دوچرخه سواری شرایط لازم برای توجه بیشتر بانوان به ورزش را فراهم سازد ولی مهمترین بخشی که زنان به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه درگیر آن هستند بخش امنیت های اجتماعی، مالی، شغلی و امنیت قانونی است که زنان را دچار آسیب کرده و شادی و شادابی آنان را تهدید می کند.

*سازش با محیط منجر به شادی می شود

دکتر پرویز مظاهری روانپزشک و دبیر انجمن روان پزشکان ایران با اشاره به اینکه بهداشت روان علم بهتر زیستن است، گفت: رفاه اجتماعی و سازش منطقی با پیشامدهای زندگی با بهداشت روان امکانپذیر است.

وی در ادامه افزود: شاد بودن و شاد زندگی کردن روی خوش نشان دادن به زندگی و مقابله با مشکلاتی که در زندگی برای هر فردی به وجود می آید از ارکان سلامت روان محسوب می شود.

سلامت روان یعنی سازش هر فرد با جهان اطراف و محیط پیرامونش که این امر منجر به شاد بودن و برداشت مؤثر وی از زندگی می شود.

در واقع هرگاه افراد با خود و دیگران جنگ نداشته باشند و شاد باشند و زندگی را با عینک خوش بینی نگاه کنند و از بدبینی دوری جویند قطعاً سلامت روان آنان تضمین خواهد شد.

اصولاً هر نوع اختلالی که در ذهن ایجاد شود و بر رفتار عادی و طبیعی فرد تأثیر داشته باشد و زندگی را برای فرد و اطرافیان مشکل سازد، بیماری روانی محسوب می شود.ولی در صورت بروز نوعی اختلال روانی برای هر فرد دنیا به پایان نرسیده است شخص می تواند با انجام مشاوره و یاری گرفتن از روان پزشک یا روان شناس مشکل خود را مطرح نموده و سریعاً‌ در جهت برطرف نمودن آن اقدام نماید، اصولاً شاد بودن و شاد زندگی کردن یکی از عوامل مهم پیشگیری از اختلال روان پزشکی است و باید هر فرد توجه داشته باشد تا بتواند شادی را در خود ایجاد کرده و به اطرافیانش نیز شادابی و نشاط را به ارمغان بیاورد.

*نبود دغدغه های مختلف موجبات شادی را فراهم می سازد

انسان به عنوان یک نمونه کوچک از جامعه نقش فعالی در بهبود اوضاع دارد و بالطبع با توجه به اینکه کلیه اختلالات روان پزشکی زمینه های روانی و اجتماعی دارند لذا افرادی که جامعه را تشکیل می دهند نقش مهمی را در کلیه ابعاد جامعه ایفا می کنند اصولاً دست اندرکاران و مسئولین نیز که در جهت ایجاد جامعه مناسب تلاش می کنند باید برای مردم امکاناتی را ایجاد کنند که افراد همیشه شاد باشند، شاد بودن به معنای اینکه مشکلات اقتصادی-فرهنگی و دغدغه نداشتن باشند و زندگی آنان تأمین باشد، لذا برقراری این امور مهم ارتباطی تنگاتنگ با فعالیت مسئولین کشور دارد که هدف آنان دستیابی مردم به سلامت کامل در ابعاد جسمی-روانی و اجتماعی بوده لذا می توان با فراهم کردن امکانات لازم موجبات شادی افراد جامعه را فراهم نمود تا هیچگاه افراد دچار افسردگی و اضطراب و سایر اختلالات روان پزشکی نشوند.

*75 درصد مردم از شادی نسبی برخوردارند

دبیر انجمن روان پزشکان ایران خاطرنشان کرد: براساس آمارهای بین المللی کلیه کشورها از جمله ایران، 22 تا 25 درصد مردم به نوعی دچار اختلالات روان پزشکی هستند و مبتلا شدن به یک متخصص روانپزشکی می تواند موجبان ناراحتی یک فرد را فراهم سازد لذا با توجه به این آمار به این نتیجه می رسیم حداقل هفتاد و پنج درصد مردم کشورمان در شادی نسبی قرار دارند.

*لذت واقعی از زندگی با توجه به عرض زندگی

دکتر مظاهری در پایان به افراد توصیه نمود قدر خود و قدر زندگی را بدانند و آنقدر که به طول عمر و زندگی فکر مکی کنند به عرض زندگی نیز توجه کنند زیرا هر فرد می تواند زندگی خود را به گونه ای فراهم سازد که از زندگی لذت ببرد و زندگی مفید و مؤثری را برای خود و دیگران فراهم سازد.

مردم باید سعی کنند تا توقعاتشان را براساس توانایی خود تنظیم کنند و بیش از توانایی از خود و از دیگران توقع نداشته باشند.

اگر افراد تمایل دارند زندگی بسیار خوبی داشته باشند باید تلاش نمایند در عوض تطبیق دیگران با خود، خودشان را با دیگران تطبیق دهند تا زندگی سهل تر، راحت تر و لذت بخش تری را تجربه کنند.

*اهمیت نقش زن در ایجاد سلامت روان جامعه

رکسانا خوشابی کارشناس ارشد مشاوره با تأکید بر اهمیت نقش زن در خانواده و جامعه گفت: زنان ما نقش مهم و بارزی را در بهبود سلامت روان جامعه ایفا می كنند و با ابراز تأسف از اینکه افسردگی در زنان موجب ایجاد ناراحتی و افسردگی در خانواده می شود گفت: مادران افسرده، فرزندان افسرده را به جامعه تحویل می دهند و همچنین با ایجاد نارضایتی در مرد خانواده، باعث بروز مشکلات و انتقال ناراحتی به محیط کار نیز خواهد شد.

در صورت نبود احساس رضایتمندی و خوشحالی در خانم ها، هنگام حضور در جامعه، افسردگی به جامعه منتقل خواهد شد که این امر حتی به جامعه منتقل خواهد شد که این امر حتی در مواردی که خانم به صورتی عمقی و درونی هم افسرده نباشد ولی با بروز نشانه ها و رفتارهای افسردگی این مشکل به افراد سرایت خواهد کرد.

در واقع اگر خانمی شاد نباشد و از زندگی خود احساس رضایت خوشحالی و مثمر ثمر بودن و احساس ارزشمندی نداشته باشد خانواده و کل جامعه نیز تحت تأثیر این مشکلات قرار خواهند گرفت.

*مهمترین علل ایجاد افسردگی در زنان

خوشابی با بیان اینکه علل افسردگی در زنان به چند موضوع خاص بستگی دارد گفت: علی رغم پیشرفت تکنولوژی و گسترش و مسایل ارتباط جمعی یکی از مهمترین علل افسردگی در زنان این است که آنان قادر به ابراز وجود نیستند و با انجام واکنش انتفاعی، گاه به تصور اینکه زن خوب یعنی شخصی که باید بدون شکایتی در سکوت به سر ببرد و یا برعکس با تصور اینکه زن موفق باید پرخاشگر باشد رفتاری غلط را از خود بروز می دهند.

وی تصریح کرد: هر فرد باید بتواند ابراز وجود کند بدون اینکه منفعلانه مشکلات را به درون خود بریزد و یا با پرخاشگری و حرکات ناشایست مشکل را دو چندان سازد.

بنابراین باید با رعایت تعادل که در اصطلاح روانشناسی ابراز وجود نامیده می شود به گونه ای معقول، مؤدبانه ولی خیلی جدی مسایل و مشکلاتش را با طرف مقابل مطرح کند این کارشناس ارشد روان شناسی با ابراز تأسف از اینکه اغلب زنان جامعه ما قادر به ابراز وجود نیستند گفت: زنان اغلب نگرانی های موجود را به درون خود می ریزند که تکرار این کار باعث ایجاد اضطراب و افسردگی می شود و این کار در فرهنگ جامعه ما رواج یافته و مردم پذیرای ابراز وجود از جانب زنان نیستند.

وی در ادامه افزود: متأسفانه در جامعه برخی از خانم ها به تقلید از آقایان پرخاشگر، درصدد جبران نقیصه خود بر می آیند که این کار منجر به ایجاد آثار مخربی و تنها ماندن آنها خواهد شد لذا قضاوت ها و بازخوردهایی که از جانب جامعه در مقابل این رفتار غلط آنان بوجود می آید موجبات عدم شادی را فراهم ساخته و نهایتاً‌ وجود زنان افسرده آسیب های جدی تری را به جامعه نسبت به حضور مردان افسرده وارد می سازد.

در بسیاری مواقع ،خانواده آقایان تصور می کنند زندگی پسرشان را باید در اختیار داشته باشند و بدون در نظر گرفتن نقش برای عروس‌خود، مرد را به اطاعت از خود ملزم می سازند و متأسفانه پذیرش همین امر توسط زنان منجر به دامن زدن به این معضل خواهد شد لذا زنی که مدام مجبور است خود را با یک خانواده هماهنگ سازد و هیچ هماهنگی و همکاری از طرف مقابل نبیند دچار مشکلات روانی و افسردگی خواهد شد در واقع اگر مردی توانایی برقراری تعادل بین همسر و فرزندان با خانواده اش را ندارد نباید زن را مجبور به اطاعت از خواسته های خود در ارتباط با خانواده اش کند بلکه مراجعه به کتب و روانشناسان روش ایجاد تعادل را بیاموزد،تحمیل این مشکلات منجر به از بین بردن اعتماد به نفس در زنان و افسردگی می شود در واقع برخی از علل ناشادی زنان ریشه در فرهنگ غلطی که از قدیم در جامعه مرسوم بوده دارد.

*چگونه زنان می توانند شادی را در خود ایجاد کنند؟

زنان می توانند با ایجاد شور زندگی در کلیه امور با رفتارهای به جا و شایسته به عنوان الگوی مناسب برای خانواده با تقویت شور و شادی و هیجان در حد معقول در درون خود شادی را به افراد خانواده نیز منتقل کند.

باید توجه داشت گاه علی رغم وجود کلیه امکانات اعم از مالی، تحصیلی در مورد نبود شور زندگی افسردگی بر افراد حاکم خواهد شد.

در واقع عملی ترین راهکار برای ایجاد شادی این است که خانم ها با شناسایی بهتر و بیشتر خود ساعتی را از روز را به انجام کار اختصاص دهند که موجبات آرامش و شادی آنان را فراهم می سازد و با انجام آن احساس شادی و انرژی مضاعفی را در خود ایجاد کنند این امر یقیناً منجر به ایجاد و تقویت شور زندگی و شادی و شادابی روز افزون خواهد شد.

*نقش همسران در ایجاد شادی زنان

خوشابی یادآور شد: برخلاف تصور عموم مردم که زنان را موجوداتی پیچیده می دانند ولی زنان به دلیل سرشت پاک و بی آلایشی که دارند با ابراز محبت به راحتی با مشکلات کنار می آیند.

اگر آقایان چگونگی ابراز محبت را به همسران خود بدانند و با ابراز محبت قلبی و راستین و حقیقی همسر خود را درک کنند و توجه داشته باشند که این درک در عمل و رفتار باشد یعنی به عنوان مثال با انجام همکاری خصوصاً‌ هنگامی که خانم خسته است و انجام امور منزل به صورت جمعی در پایان هفته، بار کاری را از دوش زنان بردارند یعنی توجه به زنان حتی با کمکی جزئی در کارها و توجه عملی به خواسته ها و نیازهای آنان گوش کردن به حرف های زنان با گوش جان می تواند موجبات خشنودی و رضایتمندی زنان را فراهم سازند.

خوشایی خاطرنشان کرد: مردان با داشتن همکاری در زمینه های مختلف، درک کردن نیازهای خانم و تلاش در جهت رفع مشکلات وی و گوش کردن به حرف های وی می تواند محبت راستین خود را اثبات کرده شادی و شادابی را برای خانواده فراهم سازد.

*نقش اجتماع در شادی زنان

خوشابی در پایان خاطرنشان کرد: احترام به زنان و توجه به ارزشمندی آنان باید در کلیه ارگان ها و ادارات حکمفرما باشد و با در نظر گرفتن حقوق مساوی با آقایان در امور یکسانی که در ادارات به آنان واگذار می شود همچنین توجه جدی و اساسی به حق و حقوق زنان که باید به صورت بنیادی در فرهنگ جامعه ایجاد شود می تواند ضامن ایجاد آرامش و شادی زنان جامعه کنونی ما باشد و اما توجه داشته باشیم که امروزه نوع شاد بودن بین مردم بسیار سطحی و زودگذر شده است به گونه ای که پس از تمام شدن لحظه های شاد بازهم مردم در غم خود فرو می روند ولی هر فرد می تواند با غلبه بر این احساس همیشه و در همه حال شاد باشد و دلیلی برای شاد بودن پیدا کند بسیار ساده است فقط باید بخواهیم تا شاد باشیم فراموش نکنیم سلامت روان زنان هر جامعه موجبات رشد و پیشرفت جامعه را فراهم می سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha