چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 35330
سلامت نیوز: معمولا در پایان تابستان و آغاز فصل پاییز مبتلایان به آلرژی فصلی از عود کردن بیماری خود گلایه می کنند. این بیماری جزو بیماری های ناتوان کننده محسوب می شود زیرا با این که بیماری خطرناکی نیست اما به میزان زیادی روی کیفیت زندگی فرد تاثیر می گذارد. فردی که به آلرژی مبتلاست یا باید مصرف کننده دایمی داروهای ضدآلرژی باشد یا طوری برنامه  های زندگی و کارش را تنظیم کند که در معرض آن چه باعث تحریک آلرژی می شود، قرار نگیرد. در بیشتر موارد ممانعت از رو به روشدن با مواد حساسیت زا ناممکن است زیرا فرد به طور دقیق نمی داند نسبت به چه چیزی آلرژی دارد. اما در طول زمان با دقت نظر عوامل محیطی می تواند سهم این عوامل را در تشدید آلرژی کم کند.

التهاب مخاط بینی

دکتر محمدرضا مجیدی ، فلوشیپ راینولوژی با اشاره به این که در رینیت آلرژی مخاط بینی تحت تاثیر مواد حساسیت زا قرار می گیرد، به خراسان می گوید: رینیت به معنای التهاب مخاط بینی است و به دنبال آن تماس با مواد حساسیت زا در هوا، غذا و مواد تحریک کننده باعث می شود فرد به علایمی از آلرژی در دستگاه تنفسی فوقانی دچار شود. آلرژی ها به طور کلی ۲ طیف دارد؛ دسته ای فصلی است و در فصل خاصی بروز می کند، بنابراین آلرژن های مربوط به فصل فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. بسته به نوع آب و هوا، موارد حساسیت زا متفاوت است به عنوان مثال آلرژن های گیاهی در فصل بهار بیشتر بروز می کند و تا رسیدن به فصل تابستان کاهش می یابد.

بعضی آلرژی ها هم بسته به ماده حساسیت زا دایمی است مثل آلرژی به حشرات موجود در رختخواب، فرش یا قارچ هایی که در محیط وجود دارد و یا آلرژی به علت حضور یک حیوان خانگی که ممکن است فرد تمام طول سال در معرض آن قرار بگیرد و تمام سال هم علایم آلرژی را داشته باشد. علایم بالینی رینیت آلرژی که شایع ترین نوع آلرژی هم هست، خارش، عطسه، آبریزش بینی، ترشح از بینی و ترشحات پشت حلقی است که بیشتر مبتلایان از آن شکایت دارند. تداوم این علایم در فرد به تغییراتی در لایه پوشاننده بینی منجر می شود که به عنوان تورم لایه مخاطی شناخته می شود. این تورم با بروز علایم دیگری در فرد همراه است و به مرور زمان بیماری فرد از یک حساسیت گذرا به حساسیت دایمی تبدیل می شود. در چنین شرایطی فرد دچار گرفتگی دایمی بینی و دیگر عوارض آلرژیک است که به تشدید انسداد بینی منجر می شود. دکتر مجیدی می افزاید: طبق آمارهای جهانی حدود ۱۰ درصد از مردم جهان به آلرژی خفیف تا شدید مبتلا هستند.

آلرژی در کودکان

نکته این جاست که تظاهرات آلرژی در کودکان متفاوت از بزرگسالان است. یکی از علایم شایع بروز آلرژی در اطفال، سرفه به ویژه در طول شب است. همچنین افزایش بافت لنفاوی در حفره حلقی در ناحیه پشت بینی در کودک تحت عنوان بزرگی لوزه سوم در تنفس کودک اختلال ایجاد می کند. این عارضه به ویژه در مورد نوزادان به واسطه وابسته بودن آن ها به تنفس از طریق بینی ممکن است به مشکلات تنفسی و حتی اختلال در رشد منجر شود. درصد قابل توجهی از بیمارانی که بزرگی لوزه سوم دارند، به درجاتی تظاهرات حساسیتی دارند. از طرفی مجاری تهویه مثل گوش میانی تحت تاثیر التهاب راه های تنفسی قرار می گیرد که ممکن است به علت جمع شدن مایع در گوش میانی به شنوایی کودک لطمه بزند.

تجمع ترشحات در پشت حلق به علت تورم در مجاری خروجی بینی و انسداد در این ناحیه، کودک را مستعد ابتلا به عفونت های حاد یا مزمن می کند. این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره مهم ترین دلیل بروز رینیت حاد باکتریایی در کودکان می گوید: عفونت های مکرر در بخش فوقانی دستگاه تنفسی و کامل نشدن سیستم ایمنی بدن باعث می شود که کودکان بیشتر به انواع ویروس ها و باکتری ها آلوده شوند. ابتلا به یک عفونت ویروسی در کودکان زمینه را برای ابتلا به عفونت باکتریایی فراهم می کند. در افراد بالغ که مقاومت بیشتری نسبت به عفونت های ویروسی و باکتریایی دارند، شایع ترین عامل زمینه ساز رینوسینوزیت  حاد یا مزمن، حساسیت فصلی است.

افسردگی و آلرژی

درست است که آلرژی فصلی کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد اما نکته این جاست که با اطلاع رسانی و آگاهی دادن به بیماران می توان به آن ها کمک کرد تا فشار روانی متحمل نشوند. دکتر مجیدی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان با بیماری که در تمام طول سال گریبانگیر فرد است، مقابله کرد، توضیح می دهد: دقت کنید که بسیاری از مسائلی که ما با آن مواجه هستیم و به عنوان بیماری شناخته می شود ممکن است درمان کامل و یا داروی خاصی نداشته باشد که فرد را تا آخر عمر از بیماری مصون کند. ولی کنترل کردن بعضی بیماری ها معادل درمان آن هاست به عنوان مثال پرهیز کردن و مصرف مقطعی برخی داروها می تواند بیماری را کنترل کند. این مسئله در مورد بسیاری از بیماری های گوارشی نیز صدق می کند. در مورد آلرژی هم باید گفت امکان درمان کامل بیماری در مواردی میسر نیست.

مانند آلرژی های فصلی که مرتبط با آب و هواست یا محرک هایی که در محیط شغلی فردی وجود دارد و امکان پرهیز از آن ها میسر نیست. بنابراین توصیه اصلی ما شناسایی آلرژن ها، مصرف داروها و پرهیز از مواد حساسیت زاست. افراد مبتلا به آلرژی می توانند بیماری خود را کنترل کنند. برخی داروها مانع تحریک سیستم ایمنی فرد توسط آلرژن ها می شود و برخی ترکیبات دارویی مثل آنتی هیستامین علایم حساسیت را در بدن فرد کاهش می دهد و علایم خارش، عطسه و آبریزش بینی را کم می کند. بنابراین اگر فرد بداند چه نوع آلرژی دارد، چه راه هایی برای مقابله با آن دارد و چه کارهایی می تواند برای مواجه نشدن با آلرژن ها انجام دهد، می تواند بیماری خود را کنترل کند. در برخی موارد متخصصانی که روی سیستم ایمنی بدن کار می کنند تزریق واکسن هایی را تجویز می کنند که در واقع با تزریق تدریجی و دوز کم مواد حساسیت زا، از فرد حساسیت زدایی می شود.

تداخل آلرژی و دیگر بیماری ها

در برخی موارد بیماران با علایمی مانند سردرد مراجعه می کنند و نمی دانند که بعضی از سردردها ممکن است باعث تورم بینی شود. وی ادامه می دهد: در برخی مواقع سردرد حتی باعث آبریزش بینی می شود و اغلب با تشخیص اشتباه سینوزیت نام گذاری می شود. اگر فرد زمینه استرسی هم داشته باشد، سردردش تشدید می شود و با تشدید علایم داخل بینی، پزشک یا بیمار دچار اشتباه می شوند و به درمان آنتی بیوتیک رو می آورند. دکتر عرشی درباره وجه تمایز آلرژی فصلی با سرماخوردگی به ایسنا می گوید: علایم ظاهری و بالینی این ۲ بیماری شبیه به یکدیگر است. بیمار مبتلا به آلرژی قرمزی چشم، درد گلو و خارش گلو و آبریزش بینی دارد که در سرماخوردگی هم این علایم وجود دارد. اما در آلرژی تب، درد، کوفتگی و خستگی عضلات مشاهده نمی شود. علت سرماخوردگی ویروس است که مصرف آنتی بیوتیک برای درمان آن جایی ندارد و بیماری خود به خود بهبود پیدا می کند.

تعدد و تنوع آلرژن ها

نکته ای که بسیاری از مبتلایان به آلرژی نمی دانند این است که آلرژن ها از یک ماده غذایی تا ماده دیگر، از یک منطقه به منطقه دیگر تفاوت چشمگیری دارد. به همین دلیل است که گاهی فردی که حساسیتی به انگور یا انجیر نداشته است، به یک باره به این ۲ میوه حساسیت پیدا می کند. البته نباید فراموش کنید که وقتی فرد در یک فاز خاص حساسیتی قرار می گیرد و در معرض یک سری مواد است، ممکن است درجاتی از حساسیت را نسبت به موادی که تا به حال به آن حساسیتی نداشته، نشان دهد. فرض کنید با دست زخمی میوه ای را پوست بگیرید. طبیعی است که ترشح آب میوه روی زخم دست باعث سوزش می شود زیرا پوست دفاع طبیعی خود را در آن ناحیه از دست داده است. بنابراین وقتی مخاط بینی ملتهب شده باشد ممکن است در معرض کوچک ترین آلرژن واکنش شدیدی نشان دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha