پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 353325

پوشش بیمه ای احاد مختلف جامعه برای برخورداری از خدمات درمانی، یکی از چالش‌های نظام سلامت کشور در سال های گذشته بوده است که در نهایت این مهم در سال ۱۴۰۱ به سرانجام‌ رسید.

سه دهک اول جامعه چگونه بیمه شدند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی، یکی از دغدغه‌های آحاد مختلف جامعه است و در این بین، اقشار کم درآمد و آسیب پذیر کشور، بیشترین سهم را دارند. زیرا، این دسته از افراد جامعه بنا به دلایل مختلفی، امکان استفاده از خدمات بیمه‌ای را نداشته اند و از این حیث، دچار مشکلات عدیده ای شده اند.

روایت‌ها و آمارها از افراد فاقد پوشش بیمه پایه در کشور، متفاوت بود؛ به طوری که گفته می‌شد ۶ تا ۱۰ میلیون نفر در کشور تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده اند. از همین رو، وزارت بهداشت با استفاده از اطلاعات جامع وزارت رفاه، نسبت به شناسایی افراد فاقد بیمه اقدام کرد.

در اردیبهشت ۱۴۰۱، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با حضور در یک گفتگوی تلویزیونی برای اولین بار از پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه خبر داد و به دنبال آن، مدیران سازمان بیمه سلامت ایران، به تشریح جزئیات این برنامه پرداختند.

مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، با اشاره به اینکه برآوردها حاکی از آن است که بین ۶ تا ۹ میلیون نفر در کشور فاقد بیمه هستند، گفت: ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مختص ۳ دهک اول جامعه تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند، با توجه به اینکه ۴۰۰ هزار نفر نیز در ۲ ماه پایانی سال ۱۴۰۰ در مناطق کم برخوردار حاشیه شهر بیمه شدند؛ می‌توان گفت که دهک‌های پایین با اطمینان بالایی تحت پوشش قرار گرفته‌اند و عمده افراد باقی مانده در دهک‌های بالاتر جامعه هستند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید ۳ دهک اول جامعه فاقد بیمه را شناسایی و به سازمان بیمه سلامت معرفی می‌کرد، افزود: سرانه حق بیمه در سال جاری (۱۴۰۱) یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد است که برای ۳ دهک اول جامعه رایگان شد.

در همین حال، حنان حاجی محمودی مدیرکل دفتر بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران، دی ماه ۱۴۰۱، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده، اکنون ۱۰ میلیون نفر از سه دهک اول جامعه به صورت رایگان بیمه هستند.

وی افزود: این افراد دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای پیگیری وضعیت بیمه خود ندارند و سازمان بیمه سلامت به صورت سیستماتیک، بیمه سه دهک اول را تمدید می‌کند.

اما سایر دهک‌ها چگونه می‌توانند از وضعیت بیمه‌ای خود آگاه شوند.

طبق اعلام سازمان بیمه سلامت، این افراد باید با استفاده از کد دستوری #۱۶۶۶* وضعیت پوشش بیمه‌ای خود را پیگیری کنند تا مشخص شود که تحت پوشش چه بیمه‌ای هستند. همچنین دیگر دهک‌ها که اکنون از خدمات بیمه‌ای سازمان‌ها یا صندوق‌های بیمه‌ای بهره‌مند هستند، با استفاده از این کد دستوری از وضعیت برقراری اعتبار بیمه‌ای خود نیز آگاه خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha