چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 35340
سلامت نیوز: مصرف سیگارعلت ابتلای حدود80 درصد افراد به بیماری‌های مزمن تنفسی است    

دبیر كل اتحادیه جهانی مبارزه با سل و بیماریهای ریوی عنوان كرد: بین 50 تا80 درصد علت ابتلا به COPD (بیماری‌های مزمن تنفسی)، مصرف سیگار است.

دكتر محمدرضا مسجدی در گفت وگو با ایسنا، افزود: آسم و سپس COPD (بیماری های مزمن تنفسی)، شایع‌ترین بیماری‌های ریوی در كشور هستند.

وی با بیان این كه در مورد میزان ابتلا به آسم، آمار و ارقام بسیار متفاوت است، گفت: اما به نظر می‌رسد حدود 15 درصد كودكان در كشور تا سن 14 سالگی، آسم دارند و حدود 6 تا 7 درصد بزرگسالان نیز به این بیماری مبتلا هستند. به طور میانگین می‌توان گفت 10 درصد افراد جامعه مبتلا به آسم هستند كه رقم بالایی است و به حدود 8 میلیون نفر می‌رسد.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی، ادامه داد: در مورد بیماری‌های مزمن تنفسی یا COPD نیز آمار دقیقی وجود ندارد. اما در كشوری چون تركیه این آمار به 5 تا 6 درصد می‌رسد. به نظر می‌رسد این آمار در 5 سال آینده به رقم بالایی برسد، زیرا بیماری COPD درمان جدی دارویی ندارد و مشكلات بیمار با پیشرفت زمان، بیشتر می‌شود. COPD معضل جدی سال‌های آینده برای تمام كشورهای دنیا بویژه كشورهای در حال توسعه خواهد بود.

مسجدی، COPD را مجموعه‌ای از بیماری‌های مزمن تنفسی معرفی و اظهار كرد: برونشیت مزمن كه اغلب در افراد سیگاری كه سرفه و خلط صبگاهی، تنگی نفس و خس‌خس سینه دارند، دیده می‌شود، حالت پرهوایی و تغییرات پاتولوژیك ریه كه آمفیزم نامیده می‌شود در ردیف بیماری های مزمن تنفسی قرار می گیرند.

وی اضافه كرد: مصرف سیگار، آلودگی هوا و آلودگی‌های محیط كار در بروز COPD دخالت دارند.

دبیر كل اتحادیه جهانی مبارزه با سل و بیماریهای ریوی، ضمن اشاره به این مطلب كه بین 50 تا 80 درصد علت ابتلا به COPD به مصرف سیگار برمی‌گردد، تاكید كرد: آلودگی هوا نیز به عنوان یك فاكتور مهم هم در تشدید و هم در ایجاد این بیماری دخالت دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، با بیان این كه به نظر می‌رسد امروز بیماری سل در كشور، وضعیت بهتری دارد، عنوان كرد: اما هنوز مشكلاتی در مورد سل مقاوم به درمان داریم و هزینه‌ای كه سل مقاوم به درمان به وجود می‌آورد، سنگین است.

وی با بیان این كه جمهوری آذربایجان بالاترین آمار مبتلایان به سل مقاوم را در دنیا دارد، گفت: لازم است ورود این افراد از كشور آذربایجان و گاهی هم افغانستان كنترل شود.

مسجدی طول دوره درمان بیماری سل را شش ماه دانست و گفت: سل یك بیماری درمان پذیر است و با مصرف دارو بهبود می‌یابد. اما اگر در درمان سل، نظم وجود نداشته باشد و تبدیل به سل مقاوم شود، هم درمان آن هزینه بالایی خواهد داشت و هم اثربخشی كمتری دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، اضافه كرد: هم اكنون هزینه درمان سل رایگان است. ولی هزینه درمان سل مقاوم برای دولت بسیار بالا خواهد بود.

وی در ادامه در مورد بیماری‌های ریوی ناشی از كار بویژه آزبستوزیس توضیح داد: براساس مصوبه دولت، آزبست باید در سال 1390 حذف می‌شد، ولی متاسفانه آزبست هنوز وجود دارد و عامل بیماری‌های ریوی مهمی چون نوعی از سرطان پرده ریه می‌شود كه درمان ندارد و خطری است كه همه مردم را تهدید می‌كند.

مسجدی افزود: با توجه به اینكه هنوز در برخی صنایع از آزبست استفاده می‌شود، سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت دست به دست یكدیگر داده‌اند تا بتوانند این قانون را اجرایی كنند.

وی ضمن اشاره به این مطلب كه آزبست با وارد شدن به بدن از بین نمی‌رود، گفت: ولی برای افرادی كه استعداد دارند می‌تواند یك حالت فیبروز به وجود بیاورد و یا باعث كلفتی و آب آوردن پرده ریه و در نهایت سرطان پرده ریه بشود.

این فوق تخصص بیماری های ریوی در پایان اضافه كرد: سرطان پرده ریه شایع نیست، اما متاسفانه وجود دارد و معمولا هم در جوانترها مشاهده و اگر پیشگیری نشود، درمان هم ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha