رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت خوردن وعده سحری، گفت: پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان از اهمیت خاصی برخوردار است که می‌تواند موجب اصلاح عادات غذایی نادرست ‌شود.

اهمیت وعده سحری در ماه رمضان / توصیه‌هایی برای نوجوانان روزه‌دار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فرشته فزونی، گفت: درماه مبارک رمضان باید تعادل و تنوع را در برنامه غذایی روزانه رعایت کرد. برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید از همه گروه‌های غذایی شامل نان و غلات، شیر و لبنیات کم چرب، سبزی‌ها، میوه‌ها، انواع گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ به میزان کافی و مناسب استفاده کرد.

وی با یادآوری ضرورت کنترل میزان غذای مصرفی در ماه مبارک رمضان، تاکید کرد: در صورتی که فرد روزه‌دار وزن مناسب دارد باید با تغذیه مناسب در این ماه پربرکت وزن خود را ثابت نگه دارد و در صورت داشتن اضافه وزن نیز می‌تواند با کم کردن دریافت انرژی به کاهش وزن خود کمک کند.

فزونی خاطرنشان کرد: روزه‌داری برای بزرگسالان سالم می‌تواند ایمن باشد اما افراد مبتلا به بیماری‌هایی از قبیل دیابت، فشار خون و ... قبل از روزه گرفتن باید با پزشک خود مشورت کنند.

وی با اشاره به نقش مهم وعده سحری در روزه‌داری، گفت: روزه گرفتن بدون صرف وعده سحری برای تمام گروه‌های سنی بویژه نوجوانان و جوانان می‌تواند با عوارض زیادی همراه باشد.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه نباید این وعده مهم را حذف کرد چون نخوردن سحری موجب سردرد، دردهای عضلانی، کاهش کارایی بدن در طول روز، خستگی و بی‌حوصلگی و افت سریع قند خون و سرگیجه می‌شود.

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی به افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند، توصیه کرد: برای حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن، ضعف و خستگی در وعده سحری از غذاهای حاوی مواد مغذی استفاه کنند.

او در عین حال از روزه‌دارن خواست از پرخوری در هنگام سحر خودداری کنند چون نه تنها از احساس گرسنگی جلوگیری نمی‌کند بلکه فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارش وارد می‌کند و موجب تشنگی، سوءهاضمه، درد و نفخ معده می‌شود.

این کارشناس تغذیه خوردن غذاهای چرب و شور، انواع آجیل، تنقلات شور، کنسرو و فست فودها در وعده افطار یا سحر را از عواملی برشمرد که باعث تشنگی و تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.

به گفته وی مصرف غذاهای خشک و پر ادویه در وعده سحر باعث عطش زیاد و ترش کردن (ریفلاکس) در طول روز می‌شود.

وی مصرف شیرینی‌ها، غذاهای شور و پرچرب و نوشیدنی‌هایی مانند دوغ شور را موجب تشنگی در روز عنوان کرد و افزود: به جای این مواد، سبزی‌های تازه مانند سبزی خوردن، سالاد، ماست و خیار همراه با کشمش و گردو، لبنیات کم چرب و دوغ کم نمک خانگی مصرف کنید.

به گفته این کارشناس تغذیه مصرف شیر به همراه نان، خرما یا شیربرنج گزینه مناسبی برای وعده سحری بویژه در نوجوانان است.

فزونی با اشاره به علاقه به مصرف غذاهای پر پروتیین مثل کباب، جوجه کباب و غذاهای خشک و پرروغن مثل کتلت در وعده سحر، گفت: این قبیل غذاها و غذاهای چرب مثل کله‌پاچه گزینه‌های مناسبی برای مصرف وعده سحری نیستند چون موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می‌شوند.

به گفته وی انواع پلوهای مخلوط با کمی حبوبات و سبزی‌ها به همراه کمی مرغ یا گوشت یا انواع چلو خورش‌های کم چرب مثل کرفس و آلواسفناج وعده‌های مناسب‌تری برای وعده سحر است.

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت در یک توصیه کلی، انواع پلو و خورش در حجم کم را برای افرادی که فعالیت بدنی بیشتری در طول روز دارند و غذاهای سبک‌تر شبیه وعده صبحانه را برای افرادی که در طول روز فعالیت بدنی کمتری دارند به عنوان وعده سحری مناسب عنوان کرد.

وی یادآوری کرد به منظور تامین ریزمغذی‌ها بهتر است مقادیر مناسبی از میوه‌ها، سبزی‌ها و لبنیات کم چرب در وعده سحری مصرف شود.

او نوشیدن چای پررنگ در وعده سحر را به دلیل افزایش دفع ادرار، یکی از عوامل کم آبی و تشنگی در روزه‌داران عنوان کرد و گفت: روزه‌دارن بهتر است از آب جوش ولرم و یا چای رقیق همراه با میوه‌های خشک مانند خرما، کشمش و توت خشک استفاده کنند.

وی همچنین تاکید کرد که بلافاصله پس از سحری نباید خوابید چون باعث مشکلات گوارشی می‌شود.

فزونی همچنین به والدین توصیه کرد: به نوجوانانی که روزه می‌گیرند به دلیل گذراندن دوران رشد بیشتر توجه کنید.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی وی با اشاره به علاقه نوجوانان به خوردن انواع مواد غذایی کم ارزش از والدین خواست مراقب باشند در این ایام از مصرف این مواد غذایی که فقط پرکننده معده هستند خودداری شود و حتما در وعده‌های سحر و افطار نوجوانان روزه‌دار گروه غذایی شیر و لبنیات به میزان کافی گنجانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha