سلامت نیوز: مدیر کل پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: شمار جوانانی که برای اولین بار مواد مخدر و روانگردان مصرف می‌کنند در کشور رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس حمید صرامی در دومین کنگره جوانان طرح کلمبو با رویکرد پیشگیری از اعتیاد اظهار داشت: امسال شاهد برگزاری دومین کنگره جوانان با حضور تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان کشور با مشارکت طرح کلمبو در تهران هستیم.

وی افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به اثرات، عوارض و پیامدهای سوء مصرف مواد، کسب مهارت برای توانمندسازی و ایفای نقش در امر پیشگیری بین همسالان را از اهداف این کنگره ذکر کرد.

مدیرکل فرهنگی پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در آستانه قرن 21، جوانان در همه جوامع با چالش‌ها، مشکلات متعدد و پیچیده‌ای مواجه هستند که زمینه را برای گرایش آنان به سوء مصرف موادمخدر و روانگردان‌ها فراهم می‌سازد.

وی برخی از چالش‌های فراروی جوانان را خانواده‌های در حال تغییر و کشمکش، بروز انواع اختلالات و مشکلات روانی، شخصیت‌های متزلزل بر اثر فشار همسالان و ضعف اعتقادات دینی و فقر معنویت برشمرد و اضافه کرد: از دیگر چالش‌ها می‌توان به بروز رفتارهای ناشی از ضعف خویشتنداری، فقدان آموزش مهارت‌های زندگی، فقدان مدل و سبک زندگی سالم، تحت تاثیر قرارگرفتن جوانان در برابر هجوم رسانه‌ای، کنجکاوی‌های خطرناک در گرایش به مصرف مواد، کمبود امکانات تفریحی سالم و شیوع سونامی موادمخدر اشاره کرد.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: متأسفانه شمار جوانانی که برای اولین بار به سوی پدیده سوءمصرف مواد روی می‌آورند در همه جوامع در حال افزایش بوده و بدین ترتیب جوانان، اصلی‌ترین قربانیان موادمخدر و روانگردان‌ها بوده لذا با مانع بزرگی در راه توسعه اجتماعی و فرهنگی جوامع مواجه هستیم.

وی افزود: مهمترین اولویت در این عرصه، تقویت برنامه‌های پیشگیری و فرهنگی بوده به گونه‌ای که یک دلار هزینه در این عرصه از 20 دلار خسارت در ابعاد مختلف جلوگیری می کند.

صرامی گفت: به منظور پیشگیری از چالش‌های فراروی جوانان در عرصه سوءمصرف مواد؛ باید با اطلاع‌رسانی متوازن و دقیق در خصوص مخاطرات و پیامدهای سوءمصرف مواد و آموزش مهارت‌های زندگی به تقویت فعالیت‌های جایگزین هنری و ورزشی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به عنوان اهرم‌های اساسی برنامه‌های پیشگیری رو آوریم.

وی افزود: افزایش تعهد و مسئولیت‌پذیری، مشارکت فعالانه جوانان برای گسترش برنامه‌های پیشگیری همگانی، تقویت مذهب و معنویت، امیدبخشی، کنترل خشم، احساس تعهد به زندگی و خویشتنداری و آرامش از دیگر اهرم‌های اساسی پیشگیری است.

صرامی همچنین مقتدرسازی جوانان و اهتمام آنان به منظور مشارکت در برنامه‌های پیشگیری‌، بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین در برنامه‌ها و استمرار در اجرای برنامه‌های پیشگیری را ضروری دانست.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در دهه اخیر بالغ بر 100میلیارد تومان برای توسعه برنامه‌های پیشگیری از طریق دستگاه‌های فرهنگی هزینه کرده و در طول برنامه پنجم توسعه طبق سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد 40درصد جوانان کشور تحت پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری اولیه از اعتیاد قرار خواهند گرفت.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد افزود: در 2ماه آینده شاهد برگزاری کنگره جوانان با رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد در استان‌های کرمانشاه، گلستان و مازندران خواهیم بود.

همچنین در افتتاحیه این کنگره؛ محمود بیات،‌ مدیرکل دفتر روابط بین‌الملل ستاد جوانان را آینده‌سازان کشور معرفی و همکاری و تعامل با طرح کلمبو را به‌عنوان تبادل تجربیات کشورها و پل ارتباطی میان آنها در عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد تلقی کرد.

در ادامه توماس اسکاریا یکی از مسئولان برگزاری برنامه کلمبو، علاقه‌مندی دانشجویان و دانش‌آموزان کشور جمهوری اسلامی را برای شرکت در برنامه‌های آموزش پیشگیری مهم برشمرد و عنوان کرد: بحث موادمخدر یک مشکل جهانی است و انتظار می‌رود با آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد به جوانان، آنان را از این پدیده مصون‌سازی نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha