چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 35358
سلامت نیوز: مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از کاهش یا حذف فرانشیز داروهای گران‌قیمت در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، رحمت‌الله حافظی سه‌شنبه شب در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان در سنندج، اظهارداشت: پرداخت فرانشیز 30 درصدی دارو و به ویژه داروهای گرانقیمت مشکلاتی را برای بیمه‌شدگان ایجاد می‌کند که به همین منظور سازمان تأمین‌اجتماعی پیشنهاد کاهش و یا حذف فرانشیز داروهای گرانقیمت به ویژه داروهای مورد استفاده در درمان بیماری‌های مزمن را مطرح کرده است.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، در حال ‌حاضر سازمان تأمین ‌اجتماعی 70 درصد هزینه داروهای مربوط به بخش سرپایی را می‌پردازد و 30 درصد نیز فرانشیز پرداختی بیمه‌شدگان است.

حافظی اضافه کرد: بیمه‌شدگان مبتلا به بیماری‌های تالاسمی و هموفیلی از پرداخت فرانشیز معاف هستند و تمام داروهای مورد نیازشان را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

به گفته وی، در حال حاضر فرانشیز داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به ام اس 10 درصد و بیماران سرطانی 15 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان تأمین ‌اجتماعی پیشنهاد کاهش و یا حذف فرانشیز پرداختی مربوط به بیماری‌های مزمن را مطرح کرده و برای تأمین بار مالی مربوطه نیز فرانشیز برخی از داروهای ارزان‌ قیمت افزایش می‌یابد.

راه‌اندازی سرویس اینترنتی ارسال حق ‌بیمه

مدیرعامل صندوق تامین ‌اجتماعی همچنین از راه‌اندازی سرویس پرداخت اینترنتی حق‌ بیمه خبر داد و افزود: در حال حاضر یک میلیون و 254 کارفرما در سطح کشور زیرپوشش تامین اجتماعی هستند که پایان هر ماه برای پرداخت حق بیمه باید به یکی از شعب سازمان مراجعه می‌کردند.

حافظی تصریح کرد: برای صرفه‌جوی در وقت و هزینه پرداخت حق بیمه به صورت غیرحضوری در دستور کار این سازمان قرار گرفت که اکنون این سرویس به صورت آزمایشی در شعبه یک تامین اجتماعی تهران در حال اجراست.

به گفته وی، این طرح تا پایان سال‌جاری به صورت فراگیر در سراسر کشور قابل استفاده خواهد بود و کارفرمایان صندوق تامین ‌اجتماعی می‌توانند از خدمات غیرحضوری این صندوق بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه سامانه متمرکز تامین ‌اجتماعی آماده بهره‌‌برداری است، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سرویس اینترنتی حق‌ بیمه، ارسال لیست و پرداخت حق‌بیمه به صورت غیرحضوری امکان پذیر می‌شود.

ساماندهی درمان مستقیم تامین اجتماعی

مدیرعامل صندوق تامین ‌اجتماعی همچنین از ساماندهی درمان مستقیم این سازمان خبر داد و گفت: اجرای این برنامه در استان گیلان آغاز شده و در آینده نیز به سایر استان‌ها تعمیم داده می‌شود.

به گفته وی، این طرح در مرحله نخست در سه استان کشور اجرا و بعد از رفع نقاط ضعف و یا نواقص احتمالی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

حافظی تصریح کرد: با اجرای این طرح، 32 میلیون بیمه شده زیرپوشش سازمان می‌توانند در طول شبانه‌روز از خدمات درمانی پزشک خانواده خود بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان میلاد یکی از بیمارستان‌های فوق‌تخصصی در کشور است، گفت: این بیمارستان روزانه بیش از ۵ هزار نفر مراجعه کننده دارد.

به گفته وی، با اجرای نظام ارجاع در مراکز ملکی تامین اجتماعی، مشکل مراجعات زیاد به بیمارستان میلاد برطرف می‌شود و بیمه‌شدگان نمی‌توانند بدون ارجاع از طریق پزشک، به این بیمارستان مراجعه کنند.

وی، فقدان یک نظام ارجاع حاکم بر بخش درمان مستقیم تامین اجتماعی را از مهم‌ترین عوامل این مشکل دانست و خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، بیمار شخصا تصمیم می‌گیرد که به کدام مرکز درمانی مراجعه کند، بنابراین حجم مراجعات به بیمارستان‌های تخصصی به ‌شدت افزایش می‌یابد و این بیمارستان‌ها نمی‌توانند فضای خدمت را آن‌گونه که باید فراهم کنند.

وی با تاکید بر اینکه مراجعات مکرر و غیرضروری به مراکز درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی منجر به صرف هزینه‌های سنگین و ازدحام در مراکز درمانی و نارضایتی بیمه‌شدگان می‌شود، در این طرح با نگاه سلامت‌نگر و دسترسی عادلانه به خدمات درمانی بسیاری از مشکلات و کاستی‌های فعلی برطرف می‌شود.

حافظی تصریح کرد: تشخیص و درمان به موقع بیماری‌ها از دیگر نتایج اجرای این برنامه است.

به گفته وی، اجرای برنامه نوین ارتقای سلامت بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی نتیجه بررسی و مطالعه کارشناسان حوزه درمان تأمین‌اجتماعی است و در حال حاضر مرحله اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای اجرای این برنامه درحال انجام است.

32 میلیون نفر از جمعیت کشور زیرپوشش تامین اجتماعی هستند

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه در حال حاضر 32 میلیون از جمعیت کشور زیرپوشش خدمات مستقیم و غیرمستقیم تامین اجتماعی هستند، گفت: در حال حاضر در بخش مستقیم 70 بیمارستان و 280 درمانگاه و پلی‌کلینیک در کشور به صورت رایگان به افراد زیرپوشش تامین اجتماعی خدمات ارائه می‌دهند.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، خدمات غیرمستقیم این سازمان هم توسط 47 هزار مرکز طرف قرارداد، در قالب 800 بیمارستان، پزشکان، داروخانه‌ها و غیره به بیمه شدگان در سراسر کشور خدمات درمانی مختلف ارائه می‌دهند.

حافظی از رشد شستا سازمان در زمینه وصولیات خبر داد و افزود: وصولیات سازمان در زمانی که تیم جدید کار خود را آغاز کرد، حدود 980 میلیارد تومان و هزینه‌ نیز یک هزار و 400 میلیارد تومان در ماه بود که چیزی حدود 430 میلیارد تومان موازنه منفی داشتیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش همکاران میزان وصولیات شستا رشد بسیار خوبی دارد تا جایی که در ماه گذشته یک هزار و 498 میلیارد تومان وصولیات داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha