دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3557

جانشین دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از مجموع یك میلیون و 200 هزار معتاد كشور 300 هزار نفر معتاد به هروئین هستند و 30 تا 50 هزار نفر آنها تزریقی می‌باشند كه تا سقف 10هزار نفر آنها امسال تحت درمان قرار می‌گیرند.

محمدرضا جهانی در گفت و گو با خبرگزاری فارس،‌افزود:‌ برای درمان این معتادان تجهیز مراكز درمان معتادان با روش درمان جایگزین با متادون برای تغییر روش اعتیاد آنها از تزریقی به خوراكی با محوریت وزارت بهداشت و بهزیستی در دستور كار است اما در مورد معتادانی كه داوطلبانه برای درمان اقدام نكنند پلیس وارد عمل می‌شود.
وی ادامه داد: درمان پلیس مدار یك روش ابداعی نیست بلكه یك روش تاریخی است كه در نقاط مختلف دنیا اجرا شده است و موفقیت نسبی داشته است زیرا هنگامی كه معتاد خودش برای درمان وارد عمل نمی‌شود باید نیرویی مانند پلیس وارد شود تا او را مجبور به درمان و مصرف دارو كند.
جهانی اضافه كرد: اگر پلیس وارد نشود چه كسی مسئول ناامنی و مخاطرات بعد از اعتیاد این معتادان خطرناك است، پلیس می‌تواند با در دست داشتن اطلاعات لازم از معتادان از جمله آدرس محل زندگی او به مجرد اینكه معتاد به موقع برای درمان مراجعه نكرد او را دستگیر و برای ادامه درمان ارجاع دهد.
وی گفت: لازم نیست برای هر معتاد یك مامور داشته باشیم، پلیس به صورت منطقه‌ای عمل می‌كند و اكنون كه مسئولیت این كار را به عهده گرفته است حتما توانمندی خود را برای اجرای این كار در نظر گرفته است.
جانشین دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه كرد: پلیس در مرحله اول معتادان را برای درمان به مراكز درمان اعتیاد ارجاع می‌دهد اما اگر معتاد به درمان جواب نداد، در مرحله دوم نوع برخورد متفاوت خواهد بود و معتاد را به مركز اردوگاهی می‌برند.
جهانی اضافه كرد: معتادانی كه به اردوگاهها فرستاده می‌شوند ابتدا سم زدایی و سپس تحت روان درمانی قرار می‌گیرند و به تشخیض پزشكان و روانپزشكان اردوگاه ممكن است بین 3 هفته تا 3 ماه در این مراكز نگهداری شوند و بعد كه آمادگی ادامه درمان را پیدا كردند دیگر نیازی به نگهداری آنها نیست.
وی گفت: اعتیاد یك بیماری مزمن، پیش رونده و عود كننده است و ما می‌دانیم كه درصد قابل توجهی از معتادان پس از شروع درمان دوباره به مصرف مواد مخدر رو می‌آورند ولی چاره‌ای جز این نداریم كه از یك جا درمان معتادان را بر اساس پروتكلهای درمانی وزارت بهداشت شروع كنیم.
جهانی اضافه كرد: بخش اعظم معتادان به خصوص معتادان خطرناك فقیر هستند اما تعداد قابل توجهی از آنها نیز افراد متمولی هستند و در صورت ترك اعتیاد می‌توانند خودشان به عنوان متولی، برای ترك اعتیاد تعداد دیگری از معتادان در قالب NGO وارد عمل شوند و در این زمینه نیز ارتقای سطح آگاهی مردم برای ترویج فرهنگ كاهش آسیب و افزایش مراكز درمان معتادان از جمله برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر است.
وی گفت: اردوگاههای نگهداری معتادان امسال در 10 استان كشور ایجاد می‌شوند كه اكنون نام همه استانها را به خاطر ندارم ولی به جز اردوگاه شفق تهران كه بین 500 تا 700 نفر ظرفیت دارد، در كرمان، بندر عباس، كرمانشاه، گیلان و چند استان دیگر هم امسال اردوگاه نگهداری معتادان را خواهیم داشت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha