چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 356

سامانه آنلاین سلامت نیوز -گروه علمی :بدون تولید اصوات حرف بزنید! ، پیوند سه دانش جهت درمان بیماران صعب‌العلاج ، ساخته شدن دستگاه خواندن فكر، گفتگو ی ماهی ها در آب، پیش بینی متوسط عمر برای انسان در آینده ، دست شوهر و تسكین اضطراب ، گرم ترین سال جهان ، مسن ترین مادر جهان دوقلو به دنیا آورد و ده ها خبر دیگر مهمترین عناوین مجله علمی سلامت در هفته گذشته است.

نگاهی کوتاه به مهمترین عناوین اخبار علمی

به كمك فن‌آوری جدید ناسا
بدون تولید اصوات حرف بزنید!

دانشمندان ناسا در تلاش برای ساخت یك سیستم تشخیص گفتار هستند كه می‌تواند كلماتی را كه ادا نشده‌اند درك كرده و بازگو كند.

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل از (ایسنا)، در این سیستم از الكترودهایی استفاده می‌شود كه به گلوی فرد متصل می‌شوند و سیگنال‌های بیولوژیكی را هنگامی كه فرد با خود می‌خواند و یا با خودش صحبت می‌كند تشخیص می‌دهند؛ سپس این سیگنال‌ها به متن و یا كلام مصنوعی تبدیل می‌شوند.

چاك جورگنسن، دانشمند ناسا در مركز تحقیقات آمس در كالیفرنیا كه تیم تحقیقاتی‌اش در حال كار بر روی ساخت این سیستم هستند در این زمینه اظهار داشت: تشخیص گفتار زیرآوایی اساسا درك واژگان بدون نیاز به صدا است.

به گفته دانشمندان از این فناوری می توان در آینده برای مكالمه در محیط‌های پر سروصدا و یا در تماس‌های تلفنی «مسكوت» توسط تلفن‌های بی‌سیم استفاده كرد.

حتی زمانی كه فردی بدون صدا كلمات را می‌خواند و یا فقط لب‌های خود را حركت می‌دهد، سیگنال‌های الكتریكی از مغز به زبان و تارهای صوتی فرستاده می‌شود.

همچنین این فن‌آوری برای خواندن سیگنال‌های مشابه به طور مستقیم از مغز طراحی می‌شود به طوری كه برای مثال به فرد اجازه دهد با قرار دادن یك كلاه خاص بر روی سر رایانه را تنها با افكار خود هدایت كند.

اما این گروه از محققان ناسا در تلاش برای متمركز شدن بر روی ماهیچه‌هایی هستند كه سیگنال‌های مغز را دریافت می‌كنند.

به گزارش ایسنا، در آزمایش‌های اولیه دانشمندان از حسگر‌هایی به اندازه دكمه استفاده كردند كه در زیر چانه و روی گلو قرار می‌گیرند و سیگنال‌های عصبی را جمع می‌كنند.

سپس این سیگنال‌ها به یك پردازشگر و بعد به یك نرم‌افزار ویژه كه برای تشخیص كلمات برنامه ریزی شده است، فرستاده می‌شود.

 

معاون پژوهشی پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی خبر داد: 
جداسازی سلول های بنیادی پالپ دندانی جهت کاربرد در دندانپزشکی

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی از فعالیت های جدید این پژوهشکده در خصوص رشد سلول های بنیادی در فضاهای سه بعدی خبر داد و گفت: رشد سلول های بنیادی در فضاهای سه بعدی مانند بیوپلیمر ها یکی از فعالیت های جدید پژوهشکده رویان در زمینه تحقیقات پایه سلول های بنیادی است که به زودی نتایج این تحقیقات ارائه می شود.
به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر عبدالحسین شاهوردی امروز در حاشیه سمپوزیوم مهندسی بافت و یادواره دانشمند و جهادگر فقید دکتر سعید کاظمی آشتیانی افزود: همچنین محققان پژوهشکده رویان با همکاری دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موفق شده اند سلول های بنیادی پالپ دندانی را جدا کنند و با تکمیل این پروژه این موضوع را در درمان دندانپزشکی استفاده کنند.

وی با اشاره به فعالیت های پژوهشکده رویان در سل درمانی گفت: پژوهشکده رویان برای تأمین منابع سلولی سلول های بنیادی در زمینه تولید سلول های بنیادی جنینی، سلول های بنیادی بزرگسالان و سلول های بنیادی بند ناف موفقیت هایی را بدست آورده است  و توانسته از آنها در درمان بیماران قلبی، بیماران کبدی و آسیب های قرنیه چشم استفاده کند.

شاهوردی تأکید کرد: امیدواریم به زودی با انجام فاز دوم تحقیقات سل درمانی این خدمات را به شکل همگانی درآوریم تا بیماران بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند.

به گزارش مهر، سمپوزیوم مهندسی بافت: بیوپلیمرها ، فناوری نانو و فناوری سلول های بنیادی به همراه یادواره دانشمند جوان و جهادگر فقید دکتر سعید کاظمی آشتیانی از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران کشور، پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران امروز برگزار شد.
 

چند توصیه واقع‌بینانه برای تحول در شیوه زندگی

به جای تنظیم قوانینی برای بهبود مسائل سلامتی كه به زودی به فراموشی سپرده می‌شوند یك كارشناس آمریكایی توصیه‌هایی واقع‌بینانه‌ای را برای تغییر شیوه زندگی ارائه داده است.

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل از یونایتدپرس از شهر "سالت‌لیك سیتی"، "واین گیلمن" كارشناس علوم تغذیه كه ‪ ۳۰‬سال در این زمینه تحقیق كرده است، توصیه می‌كند:

-- هر روز هفت وعده و یا بیشتر میوه و سبزیجات پر رنگ مصرف كنید.

-- استفاده از پله: بالا رفتن از پله روش ساده‌ای برای وارد كردن چند دقیقه ورزش به برنامه روزانه زندگی است.

-- بایستید و گل‌های معطر را بو كنید: مطالعات رایحه درمانی نشان می‌دهد كه بوی خوش می‌تواند بر وضعیت روحی، تمدد اعصاب و حتی آهنگ ضربان قلب تاثیر بگذارد.

-- دست كم هفت ساعت بخوابید.

-- آب بیشتری بنوشید اما قهوه و آب گازدار شامل این موضوع نمی‌شوند.

-- "پروبیوتیك" بیشتری مصرف كنید. "پروبیوتیك‌ها" باكتری‌های مفیدی هستند كه بطور طبیعی در بدن یافت می‌شوند و می‌توانند از سلامت دستگاه گوارش حمایت كرده و از بدن در برابر باكتری‌های بد حفاظت كنند. این باكتری‌های مفید ماست و یا برخی مكملهای غذایی یافت می‌شود.


دستگاه «خواندن فكر» ساخته شد

دانشمندان دانشگاه الینویز آمریكا از ساخت دستگاه « خواندن فكر» خبر دادند.

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل از (ایسنا) منطقه خوزستان، با كمك این دستگاه می‌توان افكار فرد را به شكل موج در طول یاخته عصبی دنبال و محتوایات ذهن او را فاش كرد.

دكتر كیت تولبرن در این باره مدعی شد: با این فن‌آوری افزون بر درمان بیماری‌هایی چون ضربه‌های عصبی، اوتیسم و آلزایمر می‌توان افكار افراد سالم را خواند!

مدیر گروه عصب‌شناسی دانشگاه پنسیلوانیا نیز اظهار كرد: در استفاده از این فن‌آوری محدودیت‌های اخلاقی هم عنوان شده است. وی افزود: آیا با مشاهده افكار خطرناك در فكر فرد می‌توان مانع او شد در حالی كه هنوز جرمی مرتكب نشده است!؟


با تلاش دانشمندان انگلیسی
ربات غواص به اعماق آب های قطب جنوب می رود

دانشمندان با استفاده از ربات غواص هوشمند به عمق 5/6 کیلومتری اقیانوس رفته و به کشف رموز نهفته در اعماق اقیانوس ها خواهند پرداخت.
به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل ازمهر، این ربات غواص که Isis نام دارد، نخستین ربات هوشمند دانشمندان انگلیسی است که به صورت کنترل از راه دور، اداره شده و به بررسی دقیق تاثیر یخ های قطب جنوب بر بستر اقیانوس سرد جنوب خواهد پرداخت.

شناسایی جانوران دریایی با قابلیت انطباق زیستی با این محیط خشن از دیگر اهداف دانشمندان در این پروژه است. این ماموریت از اوایل ژانویه 2007 آغاز شده و حدود 3 هفته به طول خواهد انجامید.

بر اساس گزارش بی.بی. سی، دانشمندان انگلیسی امیدوارند تا با استفاده از این ربات، این کشور را به صف نخست تحقیقات و اکتشافات اقیانوسی بازگردانند.

این پروژه با هزینه ای بالغ بر 5/4 میلیون پوند عملی شده و گفته می شود دستاوردهای قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

این ربات کاوشگر که 7/2 متر طول و 5 متر ارتفاع دارد با وزنی بالغ بر 3 تن به راحتی می تواند فشار زیاد آب در اعماق اقیانوس را تحمل کند.
 

دیگر نگران سنگینی كیف‌های كوله پشتی نباشید!
كیف كوله‌پشتی با 80 درصد فشار كمتر بر بدن ساخته شد


متخصصان موفق به طراحی شكل جدید از كیف‌های كوله پشتی شده‌اند كه با استفاده از آنها خطر بروز آسیبهای استخوانی به ویژه در ناحیه كمر در افرادی كه كتابها و سایر ابزار سنگین را در این كوله پشتی‌ها حمل می‌كنند، كاهش پیدا می‌كند.

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل ازایسنا، كارشناسان ایتالیایی در این زمینه اظهار داشته‌اند این كوله پشتی كه اختراع یك زیست شناسی آمریكایی است می‌تواند فشار وارد شونده بر روی شانه‌ها، كمر و لگن كودكان و محصلان را كه اغلب از كوله پشتی استفاده می‌كنند تا بیش از 80 درصد كاهش دهد.

این كوله پشتی به جای بندهای انعطاف ناپذیر مجهز به طنابهای شوك است كه با منتقل شدن فشار به این دو طناب شوك كوتاه، فشار وارده بر بدن فرد كاربر كاهش پیدا می‌كند.

به گزارش ایسنا، لارنس روم، استاد زیست شناس در دانشگاه پنسیلوانیا و طراح این كوله پشتی بی‌خطر در این رابطه اظهار داشت كه ایده‌اش را برای اصلاح كوله پشتی‌ها از بازرگانان آسیایی در حال حمل بارهای معلق از تیرهای نی كه بار را در ارتفاع یكسان از زمین به دلیل خاصیت كشسانی شان نگه می‌دارند، گرفته است.

روم خاطرنشان كرد كه این طرح می‌تواند برای دانش‌آموزان، ورزشكاران و پرسنل اورژانس و امداد مفید و قابل استفاده باشد.


دانشمندان به چگونگی ایجاد تصاویر ذهنی پی بردند

دانشمندان آمریكایی با استفاده از اسكن‌های مغزی به شواهدی از چگونگی ایجاد تصویر ذهنی در مورد آینده دست یافتند.

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل از شبكه خبری بی‌بی‌سی، گروه محققان دانشگاه واشنگتن می‌گویند هنگامی كه افراد در مورد اتفاقاتی كه قرار است در آینده بیفتد فكر می‌كنند، مناطق خاصی در مغز فعال می‌شود.

بی‌بی‌سی گفت: اگر چه مغز ناشناخته‌ترین عضو بدن است، اما در سال‌های اخیر استفاده از اسكن‌های ‪ MRI‬به شناخت و درك شیوه كاركردن مغز كمك كرده‌است.

در این تحقیق از ‪ ۲۱‬داوطلب خواسته شد هنگامی كه مورد اسكن قرار می‌گیرند به آینده فكر كنند، تصویری از رویدادهای آتی در ذهن خود مجسم و خاطرات گذشته خود را نیز مرور كنند.

مطالعات گروه آكادمی ملی علوم دانشگاه واشنگتن می‌تواند به پزشكان برای درك آسیب‌های ناشی از سكته، صدمات و یا بیماری‌ها كمك كند.

 

توسط شرکت مدل ساز پزشکی صورت می گیرد
ساخت وسایل تیتانیومی برای کاشت در بدن و استفاده در جراحی ها

یک شرکت سازنده مدل های پزشکی در کلورادوی آمریکا با استفاده از سیستم نمونه سازی و تولید سریع فلزی ای بی ام (گداخت پرتو الکترونی) وسایل تیتانیومی برای کاشت درون بدن می سازد.
به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل ازمهر، این شرکت همچنین قصد دارد مدل های تیتانیومی را برای عمل های جراحی و وسایل پزشکی جهت اصلاح وسایل جراحی و پزشکی تولید کند.

در این روش با بهره گیری از سی تی اسکن و ام آر آی مدل های پزشکی بسیار دقیق با قابلیت کالبدشکافی سه بعدی برای ساختارهای استخوانی چون جمجمه، لگن خاصره و ستون فقرات و بافت های نرم چون مغز و اندام های مختلف تهیه می شود.

این مدل ها با استفاده از سیستم Arcam EBM به همراه مواد تیتانیومی، ابزارهای جراحی و وسایل قابل کاشت در بدن با تراکم و عملکرد بالا را به وجود می آورند. مدل های پزشکی خدمات نمونه سازی سریع را در خدمت صنعت پزشکی قرار می دهند.

به گفته "کربی کرک" مدیر بخش فروش شرکت "استراتاسیس ای بی ام"، سیستم Arcam EBM باعث می شود تا جراحان حین جراحی با کمک مدل های پزشکی تصمیمات بهتری اتخاذ کنند ضمن اینکه وضعیت بیماران و موفقیت های عمل های جراحی بهبود می یابد.

وی افزود: استفاده از مواد فلزی چون تیتانیوم وارد مرحله جدیدی در دانش پزشکی می شود و با ارائه خدماتی این چنینی می توان وضعیت سلامت انسان ها در سراسر جهان را بهبود بخشید. تکنولوژی ای بی ام امکان استفاده از روشی بی نظیر جهت ساخت سریع اجزاء فلزی پزشکی را فراهم می سازد. 
 


دانشمندان با مراجعه به متون علمی قدیمی موفق به كشف یك آنتی بیوتیك جدید شدند

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل از (ایسنا)، دانشمندان مایو كلونیك پس از مطالعه متون علمی قدیمی این آنتی بیوتیك جدید را از درخت ATUN در جزایر اقیانوسیه تهیه كردند.

این گروه تحقیقاتی به سرپرستی برنیت بائور، رییس برنامه طب مكمل و جایگزین در مایوكلینیك توانستند با مراجعه به یك كتاب قدیمی هلندی نوشته جورج ابرهارد رومپ در سال 1650 در زمینه داروهای گیاهی بومی، این آنتی بیوتیك را پیدا كنند.

رومپ یك طبیعت شناس متولد آلمان بود كه برای شركت داچ ایست كار می‌كرد و رساله وی در زمینه سنتهای شفا دهنده گیاهی در جزیره اندونزیایی آمبون شامل مبحثی در زمینه ویژه‌های ضد اسهال عصاره‌های به دست آمده از هسته‌های میوه درخت ATUN است.

وقتی دانشمندان مایوكلینیك این عصاره‌ها را تهیه و آزمایش كردند دریافتند كه همان كاربردی را دارد كه رومپ تشریح كرده بود و باكتری مولد اسهال را سریع و مؤثر می‌كشد.
در همین راطه اریك بوئنز دستیار محقق در این تیم متذكر شد: از آنجا كه فرهنگهای بومی هزاران سال با داروهای شفابخش گیاهی عجین بوده‌اند از آنها برای تهیه داروهای سنتی شفا دهنده و مؤثر استفاده كرده‌اند؛ لذا طب مدرن می‌تواند به كشفیات گذشتگان اطمینان كند و باید با بررسی فرهنگ‌های سنتی شفابخش برای احیای این دانش كار كند.

 

 تلاش دانشندان برای پرده برداشتن از رازی در آبها!
ماهی ها با هم صحبت می کنند !

روز به روز بر شمار دانشمندانی که مکانیسم غیرعادی تولید و دریافت زمزمه های مرموز، صداهای آرام ناآشنا و خس خس های عجیب در ماهی ها را بررسی می کنند افزوده می شود . اخیرا نیز آنها به یافته های جدیدی در این زمنیه دست یافته اند.
به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل از مهر، دانشمندان همواره ازاین بابت متحیر بوده اند که ماهی ها چگونه در جلب نظر جنس مخالف و دور کردن دشمنان خود صداهای عجیبی از خود تولید می کنند.

تیموتی تراکاس، رفتار شناس ماهی ها از دانشگاه هاوایی گفت: یافته های جدید به همراه آنچه که تا پیش از این از مکانیسم پیچیده برقراری ارتباط میان ماهی ها می دانسته ایم نشان می دهند صداهایی که ماهی ها از خود تولید می کنند، فراتر از صداهای عادی است و مدت طولانی عمر می کنند.

به گفته دانشمندان بیش از 25 هزار گونه ماهی در آبهای سراسر جهان زندگی می کنند و در این زمینه تراکاس می گوید: از این حقیقت مطمئن هستیم که حداقل 1000 گونه از ماهی های سراسر جهان از خود صداهایی تولید می کنند که از تنوع گسترده ای نیز برخوردار است.

به عقیده وی بسیاری از این نوع ماهی ها ضمن تولید صدا به صداهای اطراف نیز گوش می دهند. وی دانش بشری را در این خصوص بسیار اندک عنوان می کند.

بر اساس گزارش لایو ساینس، این دانشمند و تیم همراهش بررسی دقیقی بر روی گونه ای ماهی به نام ماهی پرواتنه ای انجام دادند و متوجه شدند که این ماهی ها در برقراری ارتباط، به نوعی به صداهای اطراف گوش داده و در عین حال از خود صدا نیز تولید می کنند.
 

گذشته و آینده در مغز انسان به هم گره خورده‌اند

پژوهشگران می‌گویند توانایی خیالپردازی در مورد آینده ارتباط نزدیكی با توانایی یادآوری خاطرات گذاشته دارد و حتی به این توانایی وابسته است.

این یافته‌ها یك جنبه كمتر شناخته شده اختلال فراموشی یا نسیان را روشن می‌كند.

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه از شیكاگو، محققان در یك مطالعه كوچك، فعالیت مغزی گروهی از داوطلبان را هنگامی كه بطور متناوب اتفاقات گذشته مانند سالروز تولد یا گم شدن یا ماجراهای مشابه را در آینده تجسم می‌نمودند، مقایسه كردند.

اسكن مغزی ‪ ۲۱‬داوطلب نشانگر همپوشانی كامل قسمتهایی از مغز بود كه برای این دو فرایند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

"كارل زپونار" نویسنده این مطالعه از دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس می‌گوید این یافته‌ها موید آن است كه حافظه و خیالپردازی در مورد آینده مناسبات مشترك زیادی با هم دارند و علت اینكه خیالپردازی در مورد آینده بدون داشتن خاطرات گذشته ناممكن است را توضیح می‌دهد.

الگوهای فعالیت مشاهده شده در این نواحی مغز می‌تواند تا حدودی این پدیده را توضیح دهد. این پدیده بیانگر آن است كه زمینه فضایی و دیداری خیالپردازیها برگرفته از تجربیات گذشته به ویژه یادآوری حركات خاص بدن است.

دانشجویان شركت‌كننده در این مطالعه تصاویر آینده خود را در بستر مكانهای مشابه (خانه و مدرسه) و افراد مشابه دوستان و خانواده قرار می‌دادند كه این امر مستلزم فعال شدن مجدد این تصاویر در شبكه‌های عصبی مسئول ذخیره و باززایی خاطرات شخصی است.

"كاتلین مكدرموت" استاد روان شناسی دانشكده پزشكی دانشگاه واشنگتن می‌گوید این یافته‌ها علت ناتوانی مبتلایان به فراموشی برای خیالپردازی را توضیح می‌دهد.

این مطالعه در مجله "‪of the national academy of sciences‬
‪ "proceedings‬منتشر شده است.

 

با مواد زبر به جنگ باكتری‌ها و ویروس‌ها بروید!

تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد كه با اضافه كردن یك لایه زبر به سطوح می‌تواند ویروس‌ها و باكتری‌ها را نابود كرد.

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل از (ایسنا) دانشمندان آمریكایی دریافته‌اند كه با رنگ كردن سطوح مختلف با مواد و ساختارهای خاص زبر و میخ دار می‌توان این سطوح را عاری از هر گونه عفونت باكتریایی و ویروسی كرد.

این محققان معتقدند كه تیزی‌ها و زبر‌ی‌های روی سطوح می‌توانند ذرات باكتریایی و ویروسی را پاره و از هم گسیخته كرده و در نتیجه آنها را غیرفعال كنند.

نتایج بررسی‌های این تیم تحقیقاتی در نشریه آكادمی ملی علوم آمریكا منتشر شده است و این یافته ها كمك قابل ملاحظه‌ای به مقابله با این بیماری ها خواهد كرد.

در این پژوهش محققان موسسه فن‌آوری ماساچوست در آمریكا شیشه‌ای را با نوعی تركیب پلیمری خاص رنگ زدند. سپس از سطح را به دو نوع میكروب و ویروس آنفلوآنزا آلوده كردند پس از پایان تحقیق دریافتند كه با این روش‌ طی چند دقیقه 100 درصد میكروب‌ها از بین خواهند رفت.

بسیاری از بیماری‌ها از طریق ذراتی كه روی سطوح مختلف قرار می‌گیرند و با فضای اطراف در تماس هستند منتقل می‌شوند از این رو با پژوهش اخیر مشخص شد كه می‌توان با استفاده از این روش ساده از شیوع بسیاری از بیماری‌ها اعم از ویروسی و باكتریایی جلوگیری كرد.

 

 پیش بینی متوسط عمر 125 سال برای انسان در آینده
نقش کلیدی عوامل ژنتیکی در گذر عمر از مرز 100 سالگی

 
دانشمندان با بررسی علل عمر بیش از 100 سال برخی افراد کهنسال جهان دریافته اند که عوامل ژنتیکی نقش کلیدی در گذر عمر از مرز 100 سالگی دارد.
به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان به جزعوامل ژنتیکی به عوامل رفتاری و الگوهای تغذیه ای نیز دست یافته اند و اعلام کردند عدم نوشیدن مشروبات الکلی و استعمال سیگار از رموز اصلی داشتن عمر بیش از 100 سال است.

دانشمندان متخصص در زمینه افزایش طول عمر اعلام کرده اند که شمار 100 ساله ها و فراتر از آن در سراسر جهان در حال افزایش است.

براساس گزارش روزنامه سان، پیش بینی شده است در آینده نزدیک انسان قادر باشد تا به طور میانگین 125 سال نیز عمر کند.
 


یك تحقیق علمی: دست شوهر تسكینی برای اضطراب و تشویش همسر است

مطالعه دانشگاه ویرجینیا نشان داد زنان متاهل زمانی كه دست همسرانشان را می‌گیرند در جریان حوادث تنش زا اضطراب كمتری تجربه می‌كنند.

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس از "شارلوتس ویل"، این مطالعه كه در مجله "علوم روانشناسی" منتشر شده است بر روی ‪ ۱۶‬زن انجام شد.

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد: به این زنان تصاویری از یك ‪ X‬قرمز كه احتمال شوك ضعیف الكتریكی ‪ ۲۰‬درصدی همراه داشت و یك ‪ O‬آبی كه هیچ احتمال شوكی در بر نداشت، نشان داده شد.

هر یك از زنان بصورت یك درمیان دست شوهرشان و یك غریبه را گرفتند و به تنهایی با این تصاویر روبرو شدند.

محققان دریافتند در حالیكه در دست داشتن دست تاثیر آرامش‌بخشی بر روی این زنان داشت اما تنها دست شوهران بود كه بر روی بخش‌هایی از مغز كه مسئول تشویش و نگرانی است تاثیر داشت.

"جیمز كوان" متخصص علوم اعصاب در دانشگاه ویرجینیا كه ریاست این تحقیق را بر عهده داشت به خبرنگار واشنگتن پست گفت، در دست داشتن دست هر شخص، مناطقی از مغز را كه مسئول واكنش تنش فیزیكی بدن است، آرام نمی‌كند.

و فقط دست همسران بر بخش‌هایی از مغز كه مسئول تشویش و نگرانی است تاثیر می‌گذارد و این منطقه‌ای است كه گمان می‌رود با تجربه فرد از درد ارتباط داشته باشد.

 

مسن ترین مادر جهان دوقلو به دنیا آورد

یك زن 67 ساله اسپانیایی به عنوان مسن ترین زن جهان كه در این سن توانسته باردار شود، دو قلوهای خود را به دنیا آورد.

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل از(ایسنا)، مسوولان بیمارستانی در بارسلونای اسپانیا در این زمینه اظهار كردند این زن كه نامش فاش نشده است، پس از درمان برای بارداری در آمریكای لاتین باردار شده است.

این زن دوقلوهای خود را در بخش سزارین به دنیا آورد و این دوقلوها در حال حاضر در یك دستگاه انكوباتور نگهداری می‌شوند. این اولین بارداری این زن بوده و قرار است تا چند روز در بیمارستان بستری و تحت مراقبت باشد.

به گفته یك سخنگوی این بیمارستان و متخصص بخش تولدهای پرخطر، حال این زن و فرزندان وی را در شرایط مطلوب است.

به گزارش ایسنا، این زن یك سال از زن رومانیایی كه در ژانویه سال 2005 صاحب یك دختر شد، بزرگتر است.

زن رومانیایی نیز صاحب دو قلو شده بود اما یكی از دو قلوها در رحم وی مرده بود.


دانشمندان هشدار دادند :
سال 2007 گرم ترین سال جهان است

یکی از کارشناسان هواشناسی انگلیس سال 2007 را به دلیل ترکیب دو پدیده گرمایش زمین و ال نینو گرم ترین سال جهان دانست.
به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل از مهر، "فیل جونز" از دانشگاه "ایست آنگلیا" گفت: در سال جاری میلادی شاهد بروز گرم ترین شرایط جوی خواهیم بود.

وی افزود: پدیده ال نینو زمین را به سوی گرم شدن بیشتر سوق می دهد به طوری که دمای آن ظرف یک دهه به میزان یک تا دو دهم یک درجه در مقیاس سلسیوس افزایش می یابد.

روزنامه ایندیپندنت خبر داد: "جیمز هانسن" پروفسور دانشگاه کلمبیا در نیویورک و رئیس موسسه مطالعات فضایی سازمان فضایی آمریکا (ناسا) نیز با نظر "جونز" موافق است. 

وی هشدار داد: تغییرات جوی روندی برگشت ناپذیر به خود می گیرد مگر آنکه انتشار گازهای گلخانه ای به سرعت کاهش یابد.

در پدیده ال نینو که هر چند سال یکبار رخ می دهد، آب های نواحی گرمسیری اقیانوس آرام شروع به گرم شدن می کند و تاثیری جهانی بر پدیده آب و هوا برجای می گذارد. آخرین پدیده ال نینو طی دو سال 1997 و 1998 به وقوع پیوست.
 

پیوند سه دانش نوین نویدبخش درمان بیماران صعب‌العلاج

خانم دكتر"نرگس زارع" عضو هیات علمی پژوهشكده رویان اعلام كرد كه این موسسه به دنبال پیوند علوم جدید سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت و فناوری نانو است.

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز، دكتر زارع در این‌باره به برخی بیماری‌های صعب‌العلاج اشاره كرد كه آنهارا نمی‌توان با داروهای موجود درمان كرد یا غلظت‌های بالا و یا استفاده مكرر از آنها می‌تواند برای آنان زیان آور باشد.

وی به عنوان نمونه به موضوع تزریق انسولین به بیمار دیابتی اشاره كرد كه با این شرایط بیمار در معرض تزریق‌های مكرر قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی پژوهشكده رویان اضافه كرد كه در موارد مورد اشاره می‌توان از مهندسی بافت و نانو تكنولوژی برای درمان بیمار استفاده كرد.

دكتر زارع گفت براساس یك فرضیه، در مواردی مانند قطع نخاع كه دارو جواب نمی‌دهد، این امید وجود دارد كه تركیب سلول‌های بنیادی با پلیمرها و یا نانوتكنولوژی، به درمان چنین بیماری‌هایی كمك كند.

"به این ترتیب كه سلول‌های بنیادی یا پیش ساز، بر روی داربست‌های پلیمری اعم از طبیعی یا سنتزی قرار بگیرند و سپس درون بدن بیمار كاشته یا پیوند شوند كه این امید وجود دارد كه بعد از آن، بهبودی مشاهده شود." دكتر زارع خاطرنشان كرد بر روی حیوانات در زمینه قطع نخاع كارهایی انجام شده و به ویژه سنتز استخوان در دست مطالعه است كه نتایجی هر چند ناقص از آنها به دست آمده است.

وی اضافه كرد از مسایلی كه پژوهشكده باید بررسی كند، نقش سلول‌های بنیادی در بدن بعد از پیوند است كه باید در مورد مسایل جانبی احتمالی آن مطالعه و تحقیق صورت گیرد.

وی گفت "تاثیرگذاری مواد حاصل از متابولیسم یا تجزیه پلیمرها و نیز درجه سمی بودن آنها باید بررسی شود و اگر در این زمینه توفیقی به دست آوریم، امیدها و درهای روشنی به روی ما گشوده شده و موانع موجود از سر راه برداشته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha