دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3568

با تصویب مجلس و ایجاد ردیف اعتباری در بودجه سازمان انتقال خون به مبلغ 5/2 میلیارد تومان، كلیه خون‌های دریافتی و فراورده‌های حاصل از آن بیمه می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ‌دكتر مصطفی پریدار معاون اداری مالی این سازمان در مراسم اختتامیه اولین كنگره بین المللی طب انتقال خون با اشاره به این مطلب اظهار داشت: امسال شاهد چنین حركت بسیار خوب از جانب دولت و مجلس بودیم كه در قالب بند (پ و ت) از تبصره 14 قانون در جهت اختصاص بودجه‌ای به بیمه‌ محصولات خونی و بحث ایجاد ردیف درآمد هزینه برای این سازمان بوده است.

پریدار گفت: سال گذشته با حمایت مجلس مبلغ 10 میلیون تومان از صندوق ذخیره ارزی به سازمان انتقال خون جهت نوسازی تجهیزات اختصاص یافت كه از این محل 12 استان كشور به سیستم‌های بسیار پیشرفته و كاملا اتوماتیك مجهز شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه امسال این ردیف اعتباری به سازمان اختصاص پیدا نكرده و اگر در این مقوله كمكی به سازمان انتقال خون نشود 18 استان دیگر كشور از این قضیه عقب خواهند ماند.

معاون اداری مالی سازمان انتقال خون تصریح كرد: مشكل اساسی در سال جدید حذف اعتبار ردیف فرعی «برنامه تهیه پلاسما» می‌باشد كه از طریق آن سازمان در سال 85 توانست 70 هزار لیتر پلاسما به اروپا صادر و از این محل 40 درصد داروهای مورد نیاز بیماران هموفیلی و IVIG كشور را تامین كند.

وی اظهار داشت: این مسئله 10 میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشت كه در سال جدید از اعتبارات سازمان حذف شده است كه امیدواریم سازمان حداقل آنرا از محل اعتبارات تبصره 15 تامین و این روند خوب كه از سال گذشته آغاز شده و آن تهیه 4 قلم داروی اساسی كشور كه شامل (فاكتور 8 و 9 و IVIG و آلبومین) است ادامه داده و تقویت كند.

پریدار افزود: طبق پیش بینی امسال ما می‌توانیم در حدود 150 هزار لیتر پلاسما تصفیه و صادر كرده و داروهای حاصل از آن را وارد بازار دارویی كشور كنیم.

وی افزود: سازمان انتقال خون ایران در صورت حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مجامع علمی و تحقیقی بین المللی در نظر دارد با برگزاری دو سالانه چنین كنگره‌های ارزشمند علمی علاوه بر ترویج فرهنگ پژوهش مداری و نهادینه كردن تحقیقات در سازمان ترتیبی اتخاذ كند تا با اعمال تعاملات علمی مطلوب بین كشورهای منطقه و استفاده بهینه از تجربیات روز دنیا به چشم اندازی دست یابد كه رهبر معظم انقلاب به عنوان سرآمد منطقه در عرصه‌های متنوع علمی ترسیم كرده‌اند.

گفتنی است، اولین كنگره بین المللی طب انتقال خون ایران كه با حمایت آكادمی سازمان انتقال خون ، دانشگاه علوم پزشكی ایران و نیز سایر انجمن‌های علمی داخلی و با مشاركت سازمانهای بین المللی IPFA, ISBT, ESTM به مدت سه روز در مركز همایش‌های بین المللی رازی برگزار شد 23 اردیبهشت ماه با صدور قطعنامه‌ای به كار خود پایان داد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha