سلامت نیوز: از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمك با فرآورده‌های سفیدكننده جدا خودداری كنید.

به گزارش سلامت نیوز، سرپرست اداره غذا و دارو دانشكده علوم پزشكی نیشابور به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها (1 تا 7 آبان‌ماه 1390) ضمن بیان این مطلب، افزود: بخارات و گازهای ناشی از این اختلال بسیار سمی و خفه‌كننده است.

دكتر سیدحسین حسینی اظهار داشت: در هنگام مصرف دارو و یا استفاده از فرآورده‌های شیمیایی حتما در نور كافی برچسب روی بسته‌بندی را مطالعه کرده سپس مصرف شود زیرا استفاده از داروها و مواد شیمیایی در تاریكی می‌توانند خطرناك باشد.

این مقام مسئول دانشكده علوم پزشكی نیشابور گفت: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاك‌كننده پنجره‌ها را باز كنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.

وی افزود: پس از مصرف مواد شوینده، سفیدكننده، جرم‌بر و لوله بازكن در محیط‌های دربسته و كوچك مانند دستشویی و حمام به‌هیچ عنوان در این مكان‌ها توقف نكرده چرا كه گازهای تولیدشده در این محیط بدون تهویه مناسب سمی است.

دکتر حسینی خاطرنشان کرد: ضمن استفاده از مواد شیمیایی حتما از وسایل محافظت‌كننده مانند دستكش بلند، كفش نفوذناپذیر، لباس آستین‌بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده شود.

 وی با ذکر این مطلب که برچسب روی ظروف سموم دفع آفات و بروشور آن را ابتدا كاملا مطالعه كرده و سپس برای استفاده دقیقا مطابق دستور عمل شود، بیان داشت: هرگز سموم دفع آفات را در ظروف مشابه مواد خوراكی و آشامیدنی مانند بطری نوشابه نگهداری نشود.

 این پزشک خطاب به مصرف‌کنندگان، ادامه داد: استفاده بی‌رویه از سموم دفع آفات نه تنها باعث بروز مقاومت در آفات می‌شود بلكه می‌تواند از طریق ایجاد باقی‌مانده در محصولات و آلودگی محیط زیست برای انسان مضر محسوب شود. وی با بیان این که در كشور ما مسمومیت با سموم كشاورزی یكی از علل مهم ایجاد مسمومیت‌ها است، تاکید کرد: در هنگام سم‌پاشی مزارع، باغات و باغچه‌ها حتما از ماسك، دستكش و لباس مناسب استفاده شود.

 وی گفت: در صورت تماس سموم دفع آفات با پوست، ناحیه آلوده را با مقادیر فراوان آب و صابون شستشو دهید.

 وی اظهار داشت: علایم و نشانه‌های مسمومیت با برخی از سموم موش‌كش می‌تواند به‌صورت تأخیری (24 تا 48 ساعت بعد از مصرف) ظاهر شوند.

دکتر حسینی خاطرنشان کرد: علایم و نشانه‌های مسمومیت با گروه مهمی از حشره‌كش‌ها (موسوم به تركیبات ارگانوفسفره) با تهوع، استفراغ، دردهای شكمی، اسهال، اشك ریزش، آبریزش از بینی، تعریق، تنگی نفس، افت فشار خون، تنگی مردمك چشم، اختلالات قلبی و عصبی همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha