یکشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 35854

آبریزش بینی، عطسه و خارش گلو، معمولاً به عنوان علائم سرماخوردگی شناخته می شوند. اما نشانه های سرماخوردگی در واقع چه هستند؟ چه عاملی وجود دارد که در حالی که شما به صورت متناوب، سرما می خورید، همکار یا دوست شما، مدت هاست که بیمار نشده است؟

سلامت نیوز: آبریزش بینی، عطسه و خارش گلو، معمولاً به عنوان علائم سرماخوردگی شناخته می شوند. اما نشانه های سرماخوردگی در واقع چه هستند؟ چه عاملی وجود دارد که در حالی که شما به صورت متناوب، سرما می خورید، همکار یا دوست شما، مدت هاست که بیمار نشده است؟ و از همه مهمتر اینکه، چگونه می توان، جلوی سرماخوردگی را گرفت؟

در این مطلب، سعی شده به برخی علائم و نشانه های معمول در سرماخوردگی اشاره شود. علاوه بر آن، راه های مقابله با عوامل این بیماری و جلوگیری از بروز بیماری، توضیح داده شده اند.

سرماخوردگی چیست؟
این بیماری، در واقع ناشی از فعالیت برخی ویروس ها در ناحیه فوقانی دستگاه تنفسی است. تا به حال، بیش از ۲۰۰ نوع ویروس عامل سرماخوردگی شناسایی شده اند که یکی از مهمترین آنها، Rhinovirus می باشد. این نمونه، عامل بیش از ۱۰ تا ۴۰ درصد سرماخوردگی ها است. علاوه بر آن، Coronavirus و RSV نیز به ترتیب، عامل بیش از ۲۰ درصد و ۱۰ درصد سرماخوردگی ها هستند.

Rhinovirus و سایر ویروس های عامل بیماری، از طریق بینی و دهان، وارد بدن می شوند و به راحتی از طریق تماس با افراد و اشیا مختلف (دستگیره در، کیبورد، موس، تلفن و …) منتشر شده و گسترش می یابند.

دلیل بروز سرماخوردگی چیست؟
با اینکه سرما و رطوبت به صورت مستقیم عامل و باعث سرماخوردگی نیستند، اما این فاکتورها شما را مستعد بیماری می کنند. برای مثال، عواملی مانند خستگی، اضطراب و استرس روحی، آلرژی های بینی و گلو نیز از مواردی هستند که به بروز سرماخوردگی کمک می کنند.

سرماخوردگی چگونه شروع می شود و خود را نشان می دهد؟
سرماخوردگی معمولاً از دریافت ویروس از یک فرد آلوده آغاز می شود. گاهی نیز با لمس یک سطح آلوده و یا تنفس هوای آغشته به عطسه یک فرد آلوده انجام می شود، صورت می پذیرد.

هنگامی که برخی از این ویروس های بدذات، بر روی مخاط بینی و گلوی شما جا خوش می کنند، سرماخوردگی آغاز می شود. بدن شما اقدام به مقابله توسط گلبول های سفید می کند. تا قبل از شناسایی دقیق نوع ویروس، حمله های ابتدایی معمولاً با شکست مواجه می شوند و بدن برای تجدید قوا، اندکی ضعیف می شود. در این هنگام، معمولاً بینی و گلو ملتهب شده و مخاط بیشتری تولید می کنند.

بخش اعظم انرژی بدن شما، جهت مبارزه با ویروس سرماخوردگی، ضعیف می شود و به همین علت، شما احساس خستگی و بی حالی مفرط می کنید.

اگر چه سرماخوردگی های معمولی، اغلب خفیف هستند، اما ممکن است در صورت عدم مراجعه به پزشک، شما را حتی برای چند هفته زمین گیر کنند.

بر اساس آمار CDC، دانش آموزان آمریکایی، سالانه بیش از ۲۲میلیون روز، به خاطر سرماخوردگی، توانایی رفتن به مدرسه را ندارند. برخی آمارهای دولتی نیز نشان می دهند که سالانه بیش از یک میلیارد سرماخوردگی، آمریکایی ها را رنج می دهد.

علائم سرماخوردگی
در اغلب سرماخوردگی ها، شما با نشانه هایی همانند درد و خارش گلو، عطسه، احتقان بینی و ترشح اشک روبرو می شوید. چنانچه این علائم با نشانه هایی همچون تب بالا و درد عضلانی نیز همراه شوند، باید اگاه باشید که دیگر با یک سرماخوردگی مواجه نیستید. بلکه این نشانه ها، از نشانه های آنفلوآنزا هستند.

سرماخوردگی در سنین مختلف
کودکان به طور متوسط ۷ بار در سال سرما می خورند. یکی از مهمترین دلایل سرماخوردگی بیشتر کودکان نسبت به سایر مقاطع سنی، عدم آگاهی و توجه به بهداشت شخصی است. کودکان در محیط مهد یا مدرسه، بیشتر از هر مکان دیگری در معرض ویروس ها هستند. علاوه بر آن، باید توجه داشت که بدن بچه ها، به خوبی در برابر سرماخوردگی ایمن نشده است.

در خانواده هایی که چند فرزند مدرسه ای دارند، ممکن است متوسط دفعات سرماخوردگی تا ۱۲ بار در سال نیز افزایش پیدا کند. همچنین بزرگسالان نیز به طور متوسط بین ۲ تا ۳ بار در سال دچار این بیماری می شوند. خانم ها، خصوصاً خانم های ۲۰ تا ۳۰ ساله، بیشتر از مردان درگیر این مریضی می شوند. احتمالاً به این خاطر که تماس بیشتری با بچه ها دارند. در سنین بالاتر، آمار ابتلا به سرماخوردگی کمتر است. برای مثال افراد بالاتر از ۶۰ سال، ممکن است فقط سالی یک بار دچار سرماخوردگی شوند.

در فصل های سرد بیشتر مراقب باشید
در آمریکا، بیشتر سرماخوردگی ها در فصل های سرد سال اتفاق می افتد. از اواخر آگوست (اوایل شهریور ماه) یا اواسط سپتامبر (اواسط شهریور) بیماران سرماخوردگی افزایش می یابند. و تعداد سرماخورده ها، به تدریج و در طول ماه های سرد سال، بیشتر و بیشتر می شود. تا اینکه این آمار در مارس و آوریل (اسفند و فروردین) به اوج خود می رسد و سپس به تدریج کاهش می یابد. یکی از دلایل رشد ویروس سرما خوردگی، کاهش دمای بدن است.

البته شاید باز شدن مدارس نیز یکی از دلایلی افزایش سرماخوردگی ها در این فصل ها باشد. در وضعیتی که مردم بیشتر از سایر ماه های سال، وقت خود را در بیرون از خانه سپری می کنند و احتمال دریافت بیماری از عوامل گوناگون برایشان بیشتر می شود.

زمان مراجعه به دکتر به هنگام سرماخوردگی چه وقت است؟
سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است، نه باکتریایی. با این وجود، هنوز هم بسیاری از افراد به هنگام مراجعه به پزشک، آنتی بیوتیک درخواست می کنند. اما باید بدانید که آنتی بیوتیک ها، تنها می توانند باکتری ها را بکشند، نه ویروس ها را؛ و آنتی بیوتیک ها نمی توانند کمکی به درمان سرماخوردگی ویروسی بکنند.

به طور معمول، سرماخوردگی بین ۷ تا ۱۰ روز به طول می انجامد. اما در صورتی که زمان آن بیشتر از این شود، مراجعه به پزشک ضرورت پیدا می کند.

گاهی اوقات ممکن است برخی از انواع سرماخوردگی های شایع، عفونت های باکتریایی ریه، سینوس ها و گوش را منجر شوند. در این صورت ممکن است بسته به نظر پزشک، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک باشد.

منبع: سالم زی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha