پس از سالها مطالعه و تحقیق در کشور برای نخستین بار نوزاد حاصل از لقاح مصنوعی IVM در مرکز تحقیقات باروری و ناباروری یزد متولد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران ،دکتر کلانتری مسوول بخش ژنتیک مرکز تحقیقات باروری و ناباروری یزد و دبیر جشنواره دانشجویی طب تولید مثل ضمن اعلام این خبر گفت : سالها است که در مراکز تحقیقاتی متعدد باروری و ناباروری در کشور در زمینه بالغ شدن تخمک در خارج از رحم و در محیط آزمایشگاهی کارهای زیادی انجام می شد و از آنجا که این روش نیاز به محیط ویژه آزمایشگاهی واضافه کردن مواد خاصی است از این رو هیچ کدام منجر به تولد نوزاد نشده بود.

وی ادامه داد: اما پس از تحقیق و بررسی محققان در مرکز تحقیقات باروری و ناباروری یزد و جداسازی تخمک نابالغ از مادر و نگهداری آن در شرایط ویژه و بالغ کردن و لقاح آن با اسپرم در خارج از رحم و انتقال آن به رحم مادر ، چندی پیش برای اولین بار در کشور نوزادی به این روش (IVM) متولد شد.

دکتر کلانتری با اشاره به اینکه در دوره درمانی تمام زوج های نابارور به نحوی به تخمک بالغ نیاز است، افزود: همچنین 5 درصد از زوج های نابارور به طور قطع باید با این روش تحت درمان قرار گیرند از این رو موفقیت در روش IVM ( بالغ شدن تخمک در خارج رحم ) بسیار حائز اهمیت است.

لازم به ذکر است، نتیجه این تحقیق اخیرا در جشنواره بین المللی دانشجویی طب تولید مثل که 22 اردیبهشت ماه در یزد پایان یافت ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha