رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: نابسامانی وضعیت بیمارستانها و مراكز درمانی باعث شده تا در بسیاری از این مراكز حتی در شهرستان‌ها بیماران سرگردان شوند و حتی نیمه‌های شب در راه بلاتكلیف بمانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، ایرج خسرونیا امروز در هیجدهمین كنگره متخصصان داخلی ایران، در سالن همایش‌های رازی تهران افزود: نظام سلامت ما از مشكلات زیادی رنج می‌برد، اقتصاد سلامت كشور نابسامان است و بخش اعظم هزینه‌های درمان را مردم از جیب خود می‌پردازند، مشاركت عادلانه در هزینه‌های سلامت وجود ندارد و فرآیندهای چند سویه توانمندی‌های اجرایی استانداردهای سلامت را در ابهام گذاشته است.
وی ادامه داد: هنوز كار اصلی سیستم بهداشت و درمان كشور توجه به درمان است و به سلامت و پیشگیری توجه كافی نمی‌شود،‌ بی توجهی به عوارض دارویی، تجویز داروهای گران قیمت و غیرقابل دسترس از دلایل مهم این مشكلات است.
خسرونیا گفت:‌ تبلیغات عوام‌فریبانه با استفاده از كلمات غیر فارسی برای مردم به منظور سوءاستفاده از این آشفته بازار روز به روز ابعاد جدیدی پیدا می‌كند و در عین حال معطل ماندن بیماران در مطب‌ها و مراكز درمانی تا نیمه‌های شب و بلاتكلیف ماندن آن‌ها در نیمه شب معضل دیگری است كه باید برای آن فكری شود.
وی افزود: تبلیغات مواد غذای بی‌خاصیت و مضر سلامت نیز مسئله مهمی است كه روز به روز اثر مخرب خود را بر سلامت مردم و به خصوص نسل جدید می‌گذارد، این خطر جدید در روستاها ابعاد وخیم‌تری دارد و رفته رفته به شهرها نیز تسری پیدا می‌كند.
رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با اشاره به بازرسی قضات از مراكز درمانی گفت: فعالیت سیستم قضایی كشور نیز حدود و اندازه‌ای دارد و حتی بالاترین مقام دادگستری نیز نمی‌تواند در كار پزشكان دخالت كند و این اقدام دادگستری برای بازرسی از مراكز درمانی برای پزشكان و استادانی كه در این بخش فعالیت می‌كنند غیرت حرفه‌ای را برانگیخته است.
وی ادامه داد: این همه افتخاراتی كه پزشكان، استادان و محققان جامعه پزشكی كسب كرده‌اند، باید دولتمردان را برانگیزد تا برای رفع مشكلات جامعه پزشكی كه مشكلات مردم و به خصوص اقشار آسیب‌پذیر است كاری كنیم ولی باید باور كنیم كه جز با همكاری و همبستگی جمعی نمی‌توانیم كاری از پیش ببریم، همكاری كیمیایی است كه سنگ بنای این نظام را به طلا تبدیل می‌كند و همان طور كه در گذشته توانستیم با همكاری جمعی، امید به زندگی را در كشور افزایش دهیم، مرگ و میر كودكان زیر 5 سال را كاهش دهیم و نرخ رشد جمعیت را كنترل كنیم باز هم می‌توانیم با همكاری جمعی مسائل امروز را حل كنیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha