چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 36411
سلامت نیوز: به افرادی‌که نمی‌توانند تمام احساسات مثبتشان را به اطرافیان خود ابراز کنند، توصیه می‌شود که حداقل، احساسات خود را بر روی کاغذ بیاورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، آن دسته از افرادی که نمی‌توانند احساسات خود را ابراز کنند، توصیه می‌شود که از طرق مختلف رفتار درونی خود را آشکار کرده و با اطرافیان خود رابطه خوبی برقرار کنند. «حسین ابراهیمی مقدم» دکترای روانشناسی و مشاوره در این‌باره به برنا می‌گوید: احساسات خود به تنهایی در فرهنگ ما به چند دسته تقسیم می‌شود، احساسات بیشتر به معنی حواس یعنی چشایی، بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی اطلاق می‌شود؛ اما در این مبحث بیشتر بر روی احساساتی پرداخته می‌شود که در روانشناسی تعریف feeling(عاطفه)دارد. افراد معمولا با ابراز احساساتشان مانند احساس مثبت از قبیل حس دوست‌داشتن، عشق‌ورزی، تعلق‌داشتن و حس‌های منفی مانند نفرت، ناخوشایندی، رنج و درد خود را تسکین داده و با ابراز آن تخلیه می‌شوند.

در خیلی مواقع با استفاده از حس‌های مثبت افراد می‌توانند دیگران را به سمت خود جلب و جذب کنند و یا با ابراز حس‌های منفی می‌توانند با افرادی که رابطه مناسبی ندارند، آنها را دفع کرده و کنار بگذارند. این قدرت جاذبه و دافعه حتی در بزرگان تاریخ مانندحضرت مولا علی(ع)وجود داشت.

در این مبحث بیشتر به ایجاد انرژی، احساسات، القائات و نگاه‌های مثبت می‌پردازیم. در این مورد به افرادی که می‌خواهند افکار و دنیای پیرامون خود را مثبت بسازند و بر روی دیگران تاثیر مثبت داشته باشند، باید توصیه کرد که معمولا با ابراز حس‌های مثبت چه ابراز کلامی مانند گفتن جمله «دوستت دارم» و یا ابراز غیر کلامی مانند یک نگاه مثبت و توام با عاطفه و یا حتی نوازش و تشویق، اطرافیان خود را تحت تاثیر قرار دهند.

و حالا اگر افراد نتوانستند احساسات خود را ابراز کنند، برای ایجاد یک رابطه خوب و صمیمانه با اطرافیان خود باید چه کار کنند؟

به افرادی‌که نمی‌توانند تمام احساسات مثبتشان را به اطرافیان خود ابراز کنند، توصیه می‌شود که حداقل، احساسات خود را بر روی کاغذ بیاورند. در واقع با نوشتن احساسات مثبت، فرد می‌تواند رابطه عاطفی، منطقی و معقول برقرار کند که این روش نیاز به تمرین دارد.

حتی اگر فرد قدرت انجام این کار را نداشت، می‌تواند از طریق ابزارهایی مانند کادو گرفتن و یا حتی دادن یک شاخه گل به طرف مقابل احساسات خود ابراز کند. متاسفانه سرانه مصرف گل در کشور ما سالانه نفری 5شاخه گل است؛ در صورتی‌که در‌ اروپا سرانه مصرف گل برای هر نفر 150شاخه گل است. افراد می‌توانند با استفاده از این ابزارها مانند نامه و یا گل دادن در روزهای متفاوت ابراز محبت و احساسات مثبت خود را به همدیگر ابراز کنند.

حتی رفتارهایی از قبیل دلجویی، همدردی و همدلی باعث می‌شود که افراد عواطف و احساسات مثبت خود را به اطرافیان ابراز کنند.

بهتر است که افراد هم در زمینه‌های کلامی و هم زمینه‌های غیر کلامی، رفتاری و کارکردی مهارت داشته باشند؛ زیرا هر فردی نسبت به نوع روحیاتش به برخی از احساسات، گرایش پیدا کرده و احساس رضایت‌مندی کند؛ در نتیجه افراد اگر دارای مهارت‌های کلامی و غیر کلامی نیستند، سعی کنند آنها را آموزش دیده و یاد بگیرند.

برای تقویت ابراز احساسات باید چه کرد؟
معمولا افرادی که احساسات خود را ابراز می‌کنند، درونیات خود را به بیرون تخلیه می‌کنند و اما افرادی که نمی‌توانند احساسات خود را ابراز کنند، باید به دنبال آن باشند که برخی از حس‌ها را در درون خود تقویت کرده و جنبه‌های مثبت اطرافیان خود را بیشتر مد نظر قرار دهند تا احساسات مثبت را در پرورش داده و آن را ابراز کنند و باید حس و نکات منفی اطرافیان را در درون خود از بین ببرند.

افراد باید بدانند احساس بد داشتن نسبت به افراد و اطرافیان خود تاثیرات بسیار آسیب‌رسان دارد و آنها را هر روز تنها و تنهاتر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha