چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3650

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: بر اساس آخرین اطلاعات موجود تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی از حدود 50 درصد در گذشته به حدود 22 درصد كاهش یافته است.

 علیرضا مرندی در گفت و گو با فارس،‌ افزود:‌ بر اساس استانداردهای موجود جهانی همه كودكان باید تا 6 ماهگی منحصرا با شیر مادر تغذیه شوند بر این اساس در كشور ما تا دو، سه سال پیش حدود 50 درصد مادران نوزدان خود را تا 6ماهگی منحصرا با شیر مادر تغذیه می‌كردند اما این میزان طی سالهای اخیر به شدت كاهش یافته كه نگران كننده است.
وی افزود: سال گذشته مسئولان وزارت بهداشت اعلام كردند كه میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر در ایران به 29 درصد كاهش یافته است اما بر اساس آمار جدید كه حدود دو هفته پیش اعلام شده است این میزان در سال جاری باز هم كاهش یافته و به حدود 22 درصد رسیده است یعنی اكنون حدود 22 درصد مادران نوزادان خود را تا 6 ماهگی فقط با شیر خود تغذیه می‌كنند.
وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت:‌ بر اساس اصول اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی حدود 98 درصد مادران باید بتوانند، نوزادان خود را تا 6ماهگی منحصرا با شیر مادر تغذیه كنند و در موارد بسیار محدودی این امكان وجود ندارد اما آمارها نشان می دهد كه از بین 6 منطقه سازمان بهداشت جهانی منطقه ما كه منطقه شرق مدیترانه است كمترین میزان تغذیه با شیر مادر در دنیا انجام می‌شود در حالی كه اكثریت كشورهای این منطقه مسلمان هستند.
مرندی افزود:‌ متاسفانه آمارهای موجود نشان می‌دهد كه كشور ما در بین همین كشورهایی كه تغذیه با شیر مادر در آنها كم است جزء بدترینهاست و این امر به عوامل مختلف، فرهنگی، اجتماعی و اطلاع رسانی ضعیف مربوط است.
رئیس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر اضافه كرد:‌ متاسفانه در جامعه ما آموزشهای لازم در مورد ضرورت تغذیه باشیر مادر به زنان جوان داده نمی‌شود، كارخانه‌های تولید شیر خشك نیز كه یكی پس از دیگر در كشور ایجاد می‌شوند و محصولات بنجل خود را به مردم تحمیل می‌كنند به خصوص اینكه توان صادرات هم ندارند و این مسائل روز به روز بر كاهش تغذیه با شیر مادر در كشور دامن می‌زند.
وی گفت: از طرف دیگر قوانین ما از مادران شاغل برای شیردادن به فرزندانشان حمایت نمی‌كند،‌ اكثر كارفرماها جایی برای نگهداری و شیردادن فرزندان پرسنل ندارند، مرخصی ساعتی برای شیر دادن نوزدان به مادران داده نمی‌شود و مرخصی 4ماهه پس از زایمان نیز به عناوین مختلف اجرا نمی‌شود و این مشكلات متاسفانه در بخش دولتی هم وجود دارد.
مرندی افزود: بر اساس اصول تغذیه با شیر مادر، شیر دادن به نوزدان باید حداكثر نیم ساعت پس از زایمان شروع شود اما آمارها نشان می‌دهد كه در كشور ما این میزان تا 9 ساعت پس از زایمان به تاخیر می‌افتد و این امر كه به ضعف آموزش و عملكرد پرسنل بیمارستانها مربوط است آثار نامطلوبی را هم از نظر سلامت نوزادان و هم مسائل عاطفی آنها به دنبال دارد.
وی اضافه كرد:‌ بی توجهی به تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی نوزادان عوارض زیادی را برای كودك به دنبال دارد كه ضعف در تكامل هوشی و استعداد كودك،‌‌ آسیب پذیری در برای بیماریهای جسمی به خصوص گوارش، بیماریهای عفونی، تنفسی و به ویژه بیماریهای آلرژیك و عفونتهای گوشی و نیز خطرپذیری بیشتر در برابر بیماریهای غیر عفونی، اختلالات عاطفی، ادراكی و شناختی را در پی دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha