تحقیقات انجام شده نشان می دهد که زنان در محیط های کاری همواره در معرض استرس و فشارهای عصبی هستند و همین امر باعث بروز اختلالات خلقی دوقطبی و افسردگی در آنان می شود .

زنان در محیط‌های کاری همواره در معرض استرس و فشارهای عصبی هستند


به گزارش سلامت نیوز دکتر غلامرضا علیزاده در گفتگو با  مهر با اشاره به اینکه استرس در میان زنان بیش از مردان است، افزود : زنان هنگامی که از منزل خارج می شوند تازمانی که به منزل بازگردند همواره بدلایل مختلف مانند کنترل های اجتماعی ، برخوردهای نامتعارف ، نوع پوشش ، ارتباط و تعامل با ارباب رجوع و... دچار استرس و افسردگی هستند این درحالی است که بخش عمده عوامل استرس زا شامل مردان نمی شود.

این جامعه شناس خاطر نشان کرد: تحقیقات انجام شده نشان می دهد که زنان در محیط های کاری همواره در معرض استرس و فشارهای عصبی هستند و همین امر باعث بروز اختلالات خلقی دوقطبی و افسردگی در آنان می شود .

وی گفت: خلق افسرده یا احساس غم و اندوه ، از بین رفتن علایق ، کاهش و یا افزایش وزن ، کاهش یا افزایش خواب، بی قراری و کندی روانی -حرکتی ، خستگی ، فقدان انرژی ، احساس گناه کردن ، ناتوانی درتفکر و عدم تمرکز در تصمیم گیری ، احساس خودکشی و یا مرگ ، اختلال در عملکرد فردی ، شغلی و تحلیلی ، زیاد شدن غیبت از محل کار و.. از جمله نشانه های بروز افسردگی در افراد است که البته داشتن 5 مورد برای ابتلا کافی است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه افسردگی در زنان 2 برابر مردان است، اظهار داشت: میزان فشار، استرس و افسردگی در زنان کارمند به دلیل انجام وظایف سنتی خود در خانه و همچنین محل کار، بیش از زنان خانه دار است.

وی افزود: سن ابتلا به بیماری افسردگی 20 تا 50 سال و متوسط آن در 30 سالی است و همچنین شیوع افسردگی در دختران مجرد و زنان مطلقه بیشتر از افراد دیگر است.

علیزاده گفت: افسردگی در15درصد افراد شیوع و در10 درصد افراد جامعه بروز می کند وبراساس تحقیقات انجام شده ایران جزء کشورهایی است که از نظرمیزان افسردگی درجه بالایی دارد و در رده 5 کشوراول در این زمینه قرار گرفته است .

این جامعه شناس گفت: افراد شاغل مبتلا به افسردگی معمولا نسبت به کارهای خود بی تفاوت و به شدت زودرنج و تحریک پذیرهستند، محل کار خود را تمیز نگه نمی دارند و وقت زیادی را صرف یافتن وسایل خود می کنند و همچنین به وضعیت ظاهری و بهداشت خود اهمیتی نمی دهند.

وی در خصوص درمان افراد افسرده افزود: درمان افسردگی با توجه به میزان شدت و ضعف آن 3 ماه تا یکسال به طول می انجامد البته مدیران دستگاهها بیش از پزشکان می توانند دراین زمینه موثر باشند.

علیزاده گفت: مدیران باید شرایطی مناسب و محیطی آرام را برای فعالیت نیروهای انسانی شاغل بخصوص زنان که بیشتر در معرض  استرس و افسردگی هستند فراهم واز ایجاد رقابت که عامل بروز فشار عصبی برای کارمندان است پرهیز کنند و همچنین در چارچوب وظایف از پیش تعیین شده و درحد توان از نیروی انسانی خود انتظار داشته باشند.

به منظور کاهش میزان افسردگی کارمندان به خصوص زنان شاغل باید به مدیران دستگاهها نحوه برخورد با نیروی انسانی آموزش داده شود و عوامل استرس و اضطراب زا نیز از محیط دور شود و همچنین باید امکانات ورزشی، تنوع غذایی، پاداش و ترفیع و معاینات پزشکی منظم برای آنان در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha