سلامت نیوز: رییس هفتمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال گفت: مصرف نابجای آنتی‌بیوتیك مانند تجویز سم است، چرا كه به عنوان مثال آنتی‌بیوتیك‌ها تاثیری در درمان سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی ندارند. از سوی دیگر لازم است بیماران آنتی‌بیوتیك‌ها را در دوز صحیح و در مدت زمان تجویز‌ شده مصرف كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر محمد‌ بلورساز در نشست خبری هفتمین همایش سالانه انجمن عفونی كودكان كه امروز در انجمن پزشكی كودكان برگزار شد، افزود: 50 تا 70 درصد از مبتلایان به سرماخوردگی توقع مصرف آنتی‌بیوتیك دارند، این در حالی است كه بیماری آنان ویروسی است و برای درمان آن نیازی به استفاده از آنتی‌بیوتیك نیست اما 60 درصد از این افراد نمی‌دانند كه علت ابتلای آنان به سرماخوردگی ویروس است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار كرد: بیش از 140 كشور به داروهای ضد سل مقاوم هستند و هیچ آنتی‌بیوتیكی برای درمان سل موثر نیست.

 ایران جزو 20 كشور پرمصرف آنتی‌بیوتیك است

بلور‌ساز افزود: ایران جزو 20 كشوری است كه در آن نسبت به سایر كشور‌ها آنتی‌بیوتیك بیشتر مصرف می‌شود به گونه‌ای كه سالانه 400 میلیارد تومان هزینه‌ی مصرف نابه‌جای آنتی‌بیوتیك در ایران است و از هر چهار ایرانی یك نفر دارو مصرف می‌كند.

رییس انجمن عفونی اطفال با بیان این‌ كه سازمان بهداشت جهانی در سال جاری، چهار تكلیف را برای كشور‌ها در زمینه‌ مقاومت میكروبی تعیین كرده است، گفت: برقراری نظام مراقبت ضدمیكروبی در بیمارستان‌ها، مصرف منطقی آنتی‌بیوتیك از طریق آموزش پزشكان به مردم، وضع قوانین به منظور ممنوعیت فروش بدون نسخه آنتی‌بیوتیك‌ها، رعایت اصول كنترل و پیشگیری از عفونت‌ها تكلیفی است كه سازمان بهداشت جهانی برای كشور‌ها در سال جاری وضع كرده است.

رییس هفتمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال تصریح كرد: برای مقابله با مقاومت میكروبی لازم است وزارت بهداشت، پزشكان و مردم تعامل نزدیكی با یكدیگر داشته باشند و ما به این موضوع در هفتمین همایش انجمن عفونی اطفال می‌پردازیم و در پایان این رویداد علمی در قالب قطعنامه از وزارت بهداشت می‌خواهیم تا اقدامات موثر‌تری در زمینه‌ی مقابله با مقاومت میكروبی داشته باشند.

وی با تاكید بر شست‌وشوی دست‌ها اظهار كرد: لازم است افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی طی شبانه‌روز چندین بار دست‌های خود را بشویند.

در ادامه‌ی این نشست دكتر علی‌اكبر رهبری‌منش - دبیر هفتمین همایش انجمن عفونی اطفال- با بیان این‌كه هزینه‌ درمان بسیار افزایش یافته است، اظهار كرد: اگر پیش از این تجویز پنی‌سیلین موجب درمان یك بیماری می‌شد ولی در حال حاضر برای درمان همان بیماری نیاز به استفاده از داروهای گران‌قیمت است.

عفونت تنفسی شایع‌ترین علت مصرف نابجای آنتی‌بیوتیك‌هاست

وی افزود: مصرف نابه‌جای آنتی‌بیوتیك‌ها شایع‌ترین علت مقاومت میكروبی و شایع‌ترین موارد استفاده از آنتی‌بیوتیك‌ها، مصرف نابه‌جای آنان برای عفونت‌های تنفسی است. این درحالی است كه بسیاری از این عفونت‌ها،ویروسی هستند.

رهبری‌منش تاكید كرد: در حال حاضر همه كشور‌ها با مشكل مقاوم میكروبی مواجه هستند. آفریقای جنوبی از اولین كشور‌هایی بود كه با این مشكل مواجه شد، اما در حال حاضر كشور‌ها و مناطق دیگری مانند اسپانیا،مجارستان، نیمكره شمالی و جنوبی زمین با معضل مقاومت میكروبی مقابله می‌كنند.

وی افزود: مقاومت میكروبی در برخی از بخش‌های بیمارستانی مانند بخش‌های ویژه ICU و NICU بیشتر است.

رهبری‌منش درباره هفتمین همایش انجمن عفونی اطفال اظهار كرد: در این رویداد علمی 50 مقاله ارائه می‌شود و چهار پنل نیز درباره‌ی باكتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها برگزار می‌شود.

وی افزود: ایران قرار است پیشنهاد دهد تا روزی به عنوان روز آگاهی از آنتی‌بیوتیك در تقویم نام‌گذاری شود.

رهبری‌منش درباره راه‌های مقابله با مواد میكروبی اظهار كرد: آموزش صحیح مصرف آنتی‌بیوتیك در سطوح مختلف، نظارت مستمر بر مصرف این نوع دارو‌ها، رصد ‌كردن مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها در جامعه، سطح‌بندی خدمات بهداشتی، استفاده از واكسن‌ها، تغییر آنتی‌بیوتیك‌ها (SWITCHING)، جابه‌جا كردن (Recycing) از راه‌های مقابله با مواد میكروبی است.

رهبری منش افزود: لازم است آزمایشگاهها و بیمارستان‌ها موظف به تهیه شناسنامه برای میكروبها شوند و هر سال این فایل‌ها بازنگری شوند. البته این كار به طور پراكنده در ایران انجام می‌شود ولی لازم است در این زمینه ساماندهی‌هایی صورت گیرد.

وی تاكید كرد: آنتی بیوتیك تنها دارویی است كه عوارض آن تنها گریبان‌گیر بیمار نمی‌شود بلكه جامعه نیز از مصرف بی‌رویه و نادرست آن آسیب می‌بیند.

رهبری منش در ادامه شایع‌ترین عفونت‌ها را عفونت‌های تنفسی و گوارشی برشمرد.

استفاده از آنتی هیستامین باعث تشدید عوارض سرماخوردگی می‌شود

افراد هنگام سرماخوردگی آسپرین مصرف نكنند

وی درباره درمان سرماخوردگی اظهار كرد: شست و شوی بینی با آب نمك و مصرف استامینوفن درصورت ابتلا به تب موثر است اما استفاده از آنتی هیستامین باعث تشدید عوارض سرماخوردگی می‌شود.

رهبری منش‌ تاكید كرد: لازم است افراد هنگام سرماخوردگی آسپرین مصرف نكنند چرا كه ممكن است برخی از ‌آنان دچار سندرم «ری» شوند. این سندرم بسیار كشنده است و باعث به كما رفتن بیمار و مرگ او می‌شود.

وی درباره بیماری‌های عفونی شایع اظهار كرد: پس از عوارض ریوی و گوارشی، عفونت‌های ادراری و مغزی شایع‌ترین بیماری‌های عفونی هستند.

وی با اشاره به سه مساله بیولوژیك در دنیا گفت: HIV، بیوتروریسم (حمله به انسان‌ها به وسیله داروهای تكنولوژیك) و مقاومت میكروبی سه مساله بیولوژیك دنیا هستند.

در ادامه این مراسم دكتر پرویز طباطبایی -عضو هیئت مدیره انجمن عفونی اطفال- اظهار كرد: خوشبختانه بیماری‌های انگلی در ایران در سال‌های اخیر كاهش یافته است این در حالی است كه در سال‌های قبل موارد ابتلا به بیماری‌های مانند آسكاریس و كرمك زیاد بود اما در حال حاضر به علت رعایت نكات بهداشتی مانند شست‌وشوی دست‌ها پیش از صرف غذا موارد ابتلا به این گونه بیماری‌ها كاهش پیدا كرده است.

وی با اشاره به یكی از بیماری‌های انگلی اظهار كرد: پونومونوسیس تیس،انگلی است كه بسیاری از مبتلایان به HIV و سرطان‌ها به علت ابتلا به آنها فوت می‌كنند چرا كه بدن آنان به داروها مقاوم شده است.

این عضو هیئت مدیره انجمن عفونی اطفال با اشاره به بیماری‌های قارچی گفت: در سال‌های اخیر به علت مصرف بی‌رویه داروهای ضدقارچ، قارچ‌ها به داروها مقاوم شدند. شمار مبتلایان به بیماری ایدز نیز در ایران افزایش یافته است.

طباطبایی در پایان درباره دلایل ابتلا به سینوزیت گفت: سرماخوردگی مكرر، استعمال سیگار و آلودگی هوا از جمله عوامل ابتلا به این بیماری است البته شایع‌ترین علت دچار شدن به سینوزیت، پنوموكوك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha