پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰

در ایالات متحده آمریکا نزدیک به 40 میلیون بیمار افسرده وجود دارد که همه آنها از داروهای آرام‌بخش استفاده می‌کنند.

همچنین در این کشور، نزدیک به 20میلیون نفر مبتلا به مرض بی‌خوابی و کم‌خوابی هستند که تنها با قرص‌های آرام‌بخش قادر به خوابیدن هستند.

 در ایتالیا و آلمان نیز ناامیدی از زندگی و ناکامی‌در رسیدن به هدف بیشتر جوانان را کم‌خواب کرده که این کم‌خوابی‌ها و خستگی‌ها یکی از دلایل کشش این جوانان به سمت خودکشی و خلاصی از زندگی عنوان شده است.

 در میان اروپایی‌ها، بلژیکی‌ها هم خواب آسوده‌ای ندارند و درحالی که خوابیدن یکی از لازم‌ترین نیازهای انسان است، بیشتر از ۲۰ درصد از شهروندان بالای ۱۵ سال بلژیک به گونه‌ای نمی‌توانند خواب آسوده‌ای داشته باشند.

این در حالی است که محققان آمریكایی با ابداع دستگاهی، درد این بی‌خوابی‌ها را دوا کرده و خانواده‌های زیادی را از نگرانی رهانیده‌اند. ساز و کار این دستگاه به گونه‌ای است که با ارسال یك سیگنال مغناطیسی بی‌ضرر به درون جمجمه داوطلبان، امواج كندی را تولید می‌كند كه معمولا در مرحله عمیق خواب ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شیكاگو، این دانشمندان امیدوارند که روزی بتوان  از این كلید برای كمك به درمان بی‌خوابی و یا چرت‌های عمیق استفاده كرد. به این ترتیب یك فرد می‌تواند با چند ساعت خواب، از فواید یك خواب كامل شبانه بهره‌مند شود.

 این شیوه تجربی كه «تحریك مغناطیسی میان جمجمه‌ای» (TMS) خوانده می‌شود از میدان مغناطیسی برای تغییر فعالیت مغز استفاده می‌كند و شیوه‌ای غیرتهاجمی است و معمولا از یك دستگاه كنترل الكترومغناطیسی كه در نزدیكی سر قرار داده می‌شود، استفاده کرده و یك جریان الكتریكی، یك پالس یا میدان مغناطیسی ایجاد می‌كند كه از جمجمه گذشته و باعث ایجاد جریان‌های برقی كوچكی در مغز می‌شود.

در این آزمایش محققان دریافتند كه با هربار تشكیل میدان مغناطیسی، مغز داوطلبانی كه در خواب هستند، فورا موج‌های كند و بزرگی ایجاد می‌كند كه در مراحل سوم و چهارم خواب مشاهده می‌شود.

 البته جولیو تونونی- پروفسور روانشناسی در دانشكده پزشكی و بهداشت عمومی -معتقد است که این موضوع كه آیا این نوع خواب واقعا فوایدی در بر دارد و یا اینكه می‌تواند موجب افزایش عملكرد و حافظه شخص شود یا خیر باید تحت بررسی‌های بیشتری قرار گیرد.

چاره چیست؟

 با این وجود، اگر شما هم دچار بی‌خوابی هستید، زیاد نگران نباشید چراکه افراد بسیاری در جهان هستند که دچار بی‌خوابی می‌شوند و مشکل عمده‌ای برایشان پیش نمی‌آید. درست است که وضعیت نرمال، حداقل 7ساعت خواب در شبانه روز است اما بد نیست بدانید که مقایسه در میزان خواب افراد متفاوت است و نسبت به نوع فعالیت، سن افراد و زن یا مرد بودن آنها متفاوت است و این که باید توجه داشت که کم خوابی و پرخوابی، هر دو برای بدن مضر هستند و باعث اختلال در فعالیت‌های بدن می‌شوند.

 پس برای اینکه در طول روز شاداب باشید و بدون خمودگی، فعالیت‌های خود را انجام دهید، باید نسبت به میزان خواب خود توجه کامل داشته و در مرحله اول علت‌های بی‌خوابی یا عوامل محیطی مثل عدم رعایت دکوراسیون مکان خواب یا عدم توجه به فضای لازم برای محل خواب و عادت‌های خاص در اتاق خواب را بیابیم و چنانچه نتیجه مثبتی در پی نداشت، درمان‌های جانبی را امتحان کنیم.

در همین راستا می‌توانید 10 دقیقه قبل از استراحت لامپ‌ها و تمام روشنایی را قطع کنید. از رختخواب خود فقط برای خوابیدن استفاده کنید. مکان آرامی‌ را برای خوابیدن بیابید. اتاق خواب خود را تهویه کنید.

دکوراسیون اتاق خواب خود را تغییر دهید و به یاد داشته باشید، زمانی که فکر شما در حال شکنجه و آزار است، مسلما خوابیدن غیر ممکن است. پس ورزش کنید. مشکلات کاری را در محل کارتان بگذارید. هرگز با حالت عصبانیت به رختخواب نروید.

تلاشی در به خواب رفتن نداشته باشید، اگر نمی‌توانید بخوابید، در رختخواب دراز نکشید، روی شکم نخوابید و از خوابیدن روی تشک نرم خودداری کنید.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha