عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با ابراز تأسف درباره افزایش غیرقانونی خرید و فروش اعضای بدن به‌ویژه کلیه در کشور، گفت: متأسفانه اوضاع بد اقتصادی در کشور موجب شده که مردم به‌ویژه جوانان برای حل مشکل‌های اقتصادی خود اقدام به فروش کلیه کنند.

افزایش خرید‌وفروش اعضای بدن نتیجه فقر در بین مردم
سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با ابراز تأسف درباره افزایش غیرقانونی خرید و فروش اعضای بدن به‌ویژه کلیه در کشور، گفت: متأسفانه اوضاع بد اقتصادی در کشور موجب شده که مردم به‌ویژه جوانان برای حل مشکل‌های اقتصادی خود اقدام به فروش کلیه کنند.

محمدجواد نظری‌مهر در گفت‌وگو با خانه ملت، با ابراز تأسف درباره افزایش غیرقانونی خرید و فروش اعضای بدن به‌ویژه کلیه، افزود: متأسفانه این موضوع در کشور رشد چشم‌گیری پیدا کرده است.

نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این که علت اصلی افزایش خرید‌وفروش کلیه در کشور، وضعیت نامناسب اقتصادی مردم است، گفت: مردم به‌ویژه جوانان شهرستانی برای حل مشکل‌های مالی خود به‌ناچار مجبور به فروش عضو خود می‌شوند.

هم‌اکنون رشد بیماری کلیوی به مرز ۲۰ درصد رسیده است، از این‌رو بیماران به اجبار برای زنده ماندن اقدام به خرید کلیه در بازارهای غیررسمی می‌کنند   

وی رشد بیماری کلیوی در کشور را یکی از علت‌های افزایش خرید‌وفروش کلیه خواند و بیان کرد: هم‌اکنون رشد بیماری کلیوی به مرز ۲۰ درصد رسیده است، از این‌رو بیماران به اجبار برای زنده ماندن اقدام به خرید کلیه در بازارهای غیررسمی می‌کنند.

نظری‌مهر ادامه داد: متأسفانه مردم به‌علت شرایط بد زندگی به‌ویژه نامناسب بودن آب شرب در شهرستان‌ها زودتربه بیماری‌های کلیوی مبتلا می‌شوند.

این نماینده مجلس هشتم، با اعلام افزایش بی‌رویه قیمت کلیه در بازارهای غیرقانونی، افزود: متأسفانه هیچ نظارت و برنامه‌ریزی برای فروش اعضای بدن وجود ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با بیان این که فروش اعضای بدن به‌ویژه کلیه به‌علت مشکل‌های مالی تبعات خطرناکی را برای جامعه به‌دنبال دارد، گفت: افزایش این موضوع موجب ایجاد سرخوردگی در میان مردم می‌شود.

نظری‌مهر با انتقاد از نبود طرح‌های فرهنگ‌سازی برای ترویج اهدای عضو بیماران مرگ مغزی، یاد‌آور شد: متأسفانه در قیاس با میزان پیوند کلیه در کشور، اهدای عضو جایگاه کوچکی را دارد، از این‌رو مسئولان دولتی باید برای فرهنگ‌سازی این کار زیبا برنامه‌ریزی کند.

در سال ۸۹ تعداد دو‌هزار و ۲۸۵ پیوند کلیه در کشور انجام شده است، که یک‌هزار و ۶۹۰ مورد آن از افراد داوطلب و ۵۹۵ پیوند هم از بیماران مرگ مغزی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha